Hej!
Har renoverat mitt badrum och vill byta dörrkarmen, hur gör man med tätskiktet som är limmat mot denna? Flärpen som är över från golvet har jag bara tänkt vika undan för att sedan fästa under tröskeln som skall dit.
Känns inte rätt att skära i tätskiktet men ser inget annat alternativ, och behöver man vidta några åtgärder för att återställa efter bytet?
Tacksam för hjälp och tips.
Hälsningar renoveringsbosse
Har renoverat mitt badrum och vill byta dörrkarmen, hur gör man med tätskiktet som är limmat mot denna? Flärpen som är över från golvet har jag bara tänkt vika undan för att sedan fästa under tröskeln som skall dit.
Känns inte rätt att skära i tätskiktet men ser inget annat alternativ, och behöver man vidta några åtgärder för att återställa efter bytet?
Tacksam för hjälp och tips.
Hälsningar renoveringsbosse
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Om man vill följa branschreglerna för att slippa problem med försäkringsbolaget om det blir en vattenskada, så måste tätskiktet gå ut över karmen. Man byter alltså dörrkarm innan man sätter tätskiktet.
Om man ska byta dörrkarm efteråt och följa branschreglerna får man ta bort plattorna som är närmast karmen så att man kan skarva på nytt tätskikt ut på den nya karmen, för att sen sätta plattorna igen.
Om man ska byta dörrkarm efteråt och följa branschreglerna får man ta bort plattorna som är närmast karmen så att man kan skarva på nytt tätskikt ut på den nya karmen, för att sen sätta plattorna igen.
Tack för svar! Jag misstänkte att så var fallet, jag får helt enkelt kontakta plattsättaren igen och se vad vi kan lösa.BirgitS skrev:
Om man vill följa branschreglerna för att slippa problem med försäkringsbolaget om det blir en vattenskada, så måste tätskiktet gå ut över karmen. Man byter alltså dörrkarm innan man sätter tätskiktet.
Den karmen som sitter nu är omöjlig att hitta en dörr till. Jag har testat det mesta men det är någon form av specialbeställda dörrar som kom med när huset byggdes -59. Tänkte att istället för att bara krångla med att snickra en egen så kan jag byta karmen så underlättar det för framtiden också. Dock blir jag ju inte jättesugen nu när jag inser hur mycket krångel det blir med kakel / tätskiktet.Centano skrev:
Tanken var att den skulle bytas i samband med att badrummet gjordes om men jag renoverade hela undervåningen samtidigt som hantverkaren var här och glömde helt enkelt av det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Nästan alla dörrar och karmar tillverkades på den tiden på ett lokalt snickeri med de mått som beställaren och snickaren kom överens om. Det var först några år in på 60-talet som måtten standardiserades.
I ditt fall kan det nog vara billigare att beställa en dörr för befintlig karm av ett snickeri.
I ditt fall kan det nog vara billigare att beställa en dörr för befintlig karm av ett snickeri.
Värt att undersöka båda alternativen! Plattsättaren var riktigt trevlig och vi har ganska bra kontakt så jag tänker att jag hör med honom vad han kan tänkas ta för det.BirgitS skrev:
Återigen tack för tips!
Jag fick laga ena fästet för gångjärnet med lim och spån för det hade lossnat från karmen. Annars är det inget fel på själva dörrbladet förutom att frugan har bestämt att det skall vara gedignare 3-spegel dörrar 🥳 tror inte jag är händig nog att få till det snyggt genom att göra om befintlig.Centano skrev:
Klicka här för att svara