Jag vill hitta en utanpåliggande "dubbel" strömbrytare, alltså totalt två knappar. Den ena ska styra en lampa utomhus, den andra ett eluttag utomhus.

Det bör vara en 2-polig brytare 16a för till eluttaget, där jag kan bryta både nollan och ledare. Samma krav gäller inte för lampa, men kanske lämpligt ändå?

Fråga 2, finns det 2-poliga brytare som inte är "singel-brytare" ? Syftet är att ha en brytare/plastbox på väggen och inte två brytare/plastboxar - samt enklare installation. Och det måste vara utanpåliggande, eller med förhöjningsram.

Alt blir det en 2-polig brytare + en vanlig vid sidan om.

Dubbel strömbrytare med två knappar, utanpåliggande installation, för styrning av en lampa och ett eluttag utomhus i en gemensam plastbox. Vit utanpåliggande dubbel strömbrytare med två knappar, använd för att styra utomhusbelysning och eluttag, möjlig 2-polig koppling. En vit 2-polig strömbrytare monterad på en vägg i ett modernt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du vill alltså ha en kombination mellan en kronbrytare och en tvåpolig brytare.
Nej, någon sådan strömbrytare finns ej.

Du har att välja på en tvåfacks dosa/förhöjningsram med en enpolig(trapp)brytare och en tvåpolig brytare.
Eller en kronbrytare där ena delen styr ett flerpoligt relä/kontaktor.

Edit:
Den som @GK100 tipsar om hade jag glömt att jag har sett.

Redigerat:
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du vill alltså ha en kombination mellan en kronbrytare och en tvåpolig brytare.
Nej, någon sådan strömbrytare finns ej.

Du har att välja på en tvåfacks dosa/förhöjningsram med en enpolig(trapp)brytare och en tvåpolig brytare.
Eller en kronbrytare där ena delen styr ett flerpoligt relä/kontaktor.
tack.

Dracula Dracula skrev:
Jag vill hitta en utanpåliggande "dubbel" strömbrytare, alltså totalt två knappar. Den ena ska styra en lampa utomhus, den andra ett eluttag utomhus.

Det bör vara en 2-polig brytare 16a för till eluttaget, där jag kan bryta både nollan och ledare. Samma krav gäller inte för lampa, men kanske lämpligt ändå?

Fråga 2, finns det 2-poliga brytare som inte är "singel-brytare" ? Syftet är att ha en brytare/plastbox på väggen och inte två brytare/plastboxar - samt enklare installation. Och det måste vara utanpåliggande, eller med förhöjningsram.

Alt blir det en 2-polig brytare + en vanlig vid sidan om.

[bild][bild][bild]
Du kan söka Elko 2+1 så hittar du en typ som du är ute efter det är inget direkt ovanligt.

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Vad är syftet med tvåpolig brytning?

• Gilla
Emil_L
  • Laddar…
Det möjliggör bortkoppling av utrustning med jordfel.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fast då kan man väl bara dra ur kontakten?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast då kan man väl bara dra ur kontakten?
Ja, precis. Jag har svårt att se varför man måste ha tvåpolig brytning av ett vägguttag.

Håller med helt om det är för ett vägguttag som i ts fall. Trodde du slirade iväg lite OT och undrade varför man skulle kunna behöva ett överhuvudtaget, någonsin.

useless useless skrev:
Ja, precis. Jag har svårt att se varför man måste ha tvåpolig brytning av ett vägguttag.
Vad jag läste mig till rekommenderas det att man bryter både nolla och ledare till utomhus eluttag - för att man vill kunna bryta all spänning. En extra säkerhet. Detta gäller inte lampor utomhus eftersom dessa inte drar lika mycket ström som ett eluttag kan göra.

Jag är inte elektriker och kan inte bedöma korrektheten men jag tycker det låter rimligt. Och vad är anledningen till en 2+1 brytare annars?

A
Det räcker att bryta fasledaren. Det är helt i enlighet med elinstallationsreglerna. Men man får självklart gå ett steg längre om man vill.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vissa irvärmare har krav på tvåpoligbrytning.

M mrmlz skrev:
Vissa irvärmare har krav på tvåpoligbrytning.
I vilken del av installationsanvisningen för IR-värmaren som har det kravet?
Misstänker att det kravet står i delen för fast ansluten.

Tvåpolig brytning har man med stickkontakten om TS vill ansluta en IR-värmare som har det kravet i vägguttaget som ska matas av strömbrytaren.

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I vilken del av installationsanvisningen för IR-värmaren som har det kravet?
Misstänker att det kravet står i delen för fast ansluten.

Tvåpolig brytning har man med stickkontakten om TS vill ansluta en IR-värmare som har det kravet i vägguttaget som ska matas av strömbrytaren.
Insåg att det nog kan ha varit för fast anslutning!

Dracula Dracula skrev:
En extra säkerhet. Detta gäller inte lampor utomhus eftersom dessa inte drar lika mycket ström som ett eluttag kan göra.
Kravet på tvåpolig (eller allpolig som det brukar stå) brytning av fast anslutna apparater har ingenting med hur mycket ström dom drar har att göra.
Kravet brukar finnas för att det ska vara säkert att arbeta på apparaten, men sitter den med stickpropp så är det ett fullt godkänt brytställe.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.