I dag finns en brytare som tänder och släcker en taklampa samt ett enkelt VU. Matningen går via taklampan.
Det ska till ett dubbelt VU där två utomhusstrålkastare skall kopplas in, detta uttag skall styras via en brytare.

Som jag ser finns det två alternativ att koppla in. Synpunter på att skippa kopplingsdosa eller ej?

Alt 1
alt1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt 2
alt2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir inte vettigt utan dosan, på alla sätt bättre om du gör som alt.1.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tänka mig att sätta brytarna bredvid varandra och dra ner två kablar från dosan för nu blir det mycket tråd och överkopplingar i den övre strömbrytaren.

Protte

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ingen dum idé heller!

Dessutom insåg jag precis att jag inte får till tvåpolig brytning så lätt som det är ritat på bilden, inte för lampan iaf.

Funderar på att strunta i det för lampan "inomhus"(under tak) och bara bryta utomhus tvåpoligt.

Brytare och uttag är på höjden pga small balk. Går iof sätta en skiva och montera på.

prototypen skrev:
Jag skulle tänka mig att sätta brytarna bredvid varandra och dra ner två kablar från dosan för nu blir det mycket tråd och överkopplingar i den övre strömbrytaren.

Protte

Redigerat:
Om du ta kabeln från lampan 4G1.5 underifrån i VU för att mata den, sen vidare ett steg upp med 4G1.5 till brytaren som ska styra lampan, sedan ett steg upp med 3G1.5 till brytaren som ska styra dubbelVU och sedan till dubbelVU. Då fördelar du kopplingshärvan till flera apparater och slipper dosan.

Det skulle vara svårt då matande fas kommer från taket, allt går ju iof om man bara vill:)
Nu löste sig detta på ett oväntat sätt genom att strålkastaren flyttades till en annan byggnad där vi helt enkelt flyttade ett befintligt vägguttag som redan styrdes via en brytare.

För en teoretiskt övning undrar jag fortfarande hur man vettigt skulle göra för att kunna få till en tvåpolig brytning av både lampa och vägguttag?

Antingen matning till varsin tvåpoliga brytare, och separat ledning från varje brytare.
Alternativt kan man använda enpoliga brytare och sätta en central tvåpolig brytare som kan användas när det finns behov av att bryta bort allt utomhus tvåpoligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.