Min inställning är att routern ska vara router och inget mer. Anledningen är ju att den är "produktionskritisk". När internet är nere hemma fungerar varken TV, telefon eller Facebook och det får man höra rätt snabbt. Oftast får jag SMS från nån i familjen innan jag hunnit få alert från Nagios att nåt inte funkar:)

Nerre skrev:
Min inställning är att routern ska vara router och inget mer. Anledningen är ju att den är "produktionskritisk". När internet är nere hemma fungerar varken TV, telefon eller Facebook och det får man höra rätt snabbt. Oftast får jag SMS från nån i familjen innan jag hunnit få alert från Nagios att nåt inte funkar:)
Fast kör du rätt på järnet och inte virtuellt, så blir det ju i praktiken samma sak. Vanliga routrar kan ju också gå sönder.

Men nu är vi ju egentligen inne på hårklyverier. Jag kan hålla med om att en vanlig router är rätt mycket mer plug'n'play. Men samtidigt mer begränsade i funktionalitet.

Bergling skrev:
Denna: [länk] Den har fluktuerat upp och ner i pris. dock är den utgående. Har funnits så lågt som 1490 tror jag.
Den har väl bara ett nätverksuttag?

Ja, men jag installerade ett lowprofile nätverkskort i den

Det blir ju några hundralappar till på priset. Och sen behöver man ju lagringsmedia att boota från också.

Blir inte så jättemycket dyrare än en köpe-router, men med köperoutern får man dessutom trådlöst nätverk och en switch (så man har fyra LAN-uttag). Och switchen brukar ha stöd för att assigna VLAN till de fyra portarna.

Ja, jag påstår på intet sätt att det blir mycket billigare. Det var inte på grund av priset jag valde den lösningen (sedan ingick förvisso hårddisk i den modellen jag köpte).

Men om man har lite intresse och kanske ändå har tänkt ha någon filserver ståendes, så kan en sådan lösning sammantaget bli både bättre och billigare. Speciellt om man kikat på på en router i den högre prisklassen.

Det är väl egentligen bara bra att det finns olika alternativ.

Nerre skrev:
...men med köperoutern får man dessutom trådlöst nätverk ...
Å andra sidan så kommer många barebones med ett inbyggt trådlöst nätverkskort. Så då kan man få trådlöst nätverk också. (Men konfigurationen är mer krångel med.)

Men som sagts, det börjar bli mer än lovligt hårkluvet så jag slutar nu. ;)

Fast inte riktigt än... :) Vad gäller tillgänglighet så har min server betydligt bättre sådan (fast den är brandvägg, router, webserver, arbetsstation osv.) än vad någon av mina dedicerade routrar någonsin haft. Så där sätter jag mina pengar på en "riktig" dator (som bla inte går i närheten av så varmt som en hemmarouter) alla gånger. (Förutsatt att man kör ett riktigt OS osv.)

Personligen rekommenderar jag numera bara Ubiquiti. Kör det hemma och på jobbet. Enkelt, robust, billigt! En 150Mbit+-specad (nåja) accesspunkt för 459:- exkl. moms med PoE? Inget annat än fantastiskt! Mina bara går och går!

Kör en UniFi hemma, behöver aldrig starta om den jäkeln heller!

Chaly
Någon som har testat Asus RT-AC68U? Min DIR655 har gjort sitt och det är dags att skaffa ny router iochmed flera ac-kompatibla prylar här hemma. Blir inte riktigt klok på vilken ac-router man bör skaffa... Prisbilden på routern ovan är också intressant enligt prisjakt... Stor spridning och de flesta svenska åf höjde med ca 500 för några veckor sedan.

Asus RT alla dagar i veckan! :)

• Gilla
fubar
  • Laddar…
Chaly
anders07 skrev:
Asus RT alla dagar i veckan! :)
Skulle du säga att RT-AC68U är en mogen stabil produkt nu? Googlar man verkar det som det har varit en del trassel direkt efter release. Verkar inte vara så mycket problemtrådar på forumen längre...

peternicklas
Chaly skrev:
Skulle du säga att RT-AC68U är en mogen stabil produkt nu? Googlar man verkar det som det har varit en del trassel direkt efter release. Verkar inte vara så mycket problemtrådar på forumen längre...
Tittar man på Prisjakt så verkar den inte vara så bra.

trattalask
Nerre skrev:
Jag försökte googla på det och det är tydligen inte riktigt så enkelt att få in pfsense på en Pi..
Det skulle kunna bero på att pfsense är baserat på freebsd/x86 och raspberry pi är en arm-plattform. =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.