Pen skrev:
Så där är alltså haken. Visst skulle jag kunna köra genom Linux och samtidigt ha en ful-router stående beredd som enkelt kan kopplas in vid behov men nu tycker jag ju att en vanlig enkel konsument-router faktiskt har det jag behöver rent funktionellt - bara den kunde bli stabil och klara prestandan.
Det låter ju ändå på dig som att integrera brandväggen i servern är en lösning. Hårdvarufel förekommer, men routrar brinner nog upp väl så ofta som bra PC-hårdvara, i min egen erfarenhet så har de brunnit upp oftare. Att det tar tid att konfigurera om är ju snarare tecken på att du skall se över din backuplösning än att välja bort "centralserver"-konceptet. ;)

Och "stabil" och "prestanda" i konsumentrouter är ju kända akilleshälar. Skall man ha det så kostar det typiskt också en bra slant. Med riktig server så öppnar sig ju dessutom helt andra möjligheter vad gäller brandvägg, IDS osv.

De enda gångerna min server går ner oplanerat är vid strömavbrott, och jag har ställt in den i bios på att gå igång igen, och den kommer upp utan problem. När huset är utan ström så har vi ju ändå inget nätverk, så det är ingen stor grej att vara beroende av en server också.

Skulle servern haverera när jag är borta (vilket jag är ganska mycket tyvärr) så har jag istället löst problemet med beskrivning. Det hänger en röd extra ethernetkabel i min CPE-switch, som man vackert får gå ner och plugga in sin laptop i om man måste ha nät i denna. I annat fall så får man använda mobilt internet i telefoner och paddor, och i tredje fall så kan man koppla om i det interna nätets korskopplingspanel s.a. man kan få trådat internet på valda ställen.

Men det händer som sagt inte. Och då är min server också arbetsstation i vardagsrummet som resten av familjen också använder till surfning osv.

Om det är "leklusten" som ställer till det med driftstörningar så är det ju i så fall enklare och roligare att köpa/köra rena lekdatorer, typ RaspberryPi/Arduino, eller valfritt PC-skräp som någon slängt istället. (Jag använder själv samtliga dessa allternativ :)) Det är ju som med bilmekande, det är inte roligt att meka med bilen som familjen dessutom behöver skall fungera imorgon för att handla, ta sig till jobbet, och vad det vara må. Det är mera avslappnande att skilja på leksaker och bruksföremålen.

P.S. Även jag har gått över till google och slutat med imap/smtp-servrar själv. Ja, forwarding kostar, men det är inte mycket (jag köper tjänsten både hålla koll på domänen och göra mailforwarding samtidigt från annat företag, men Google själva är säkert lika bra på det).

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Jag parkerade vår domän på Google Apps på den tiden det var gratis för icke-kommerisell användning, så vi har gmail, google kalender etc ligger under egen domän.

Jag hade en gammal linux-server som snurrade hemma men när jag skaffade ny router så passade jag på att byta ut den gamla servern (jag vill minnas att det var en gammal Pentium-II eller nåt sånt) mot reservroutern (en Netgear WNR3500Lv2 som jag petade in TomatoUSB och Entware på, en 32 GB sticka med innehållet från gamla servern och en extern 500 GB hårddisk anslutna via USB). Den kör webbserver och den är ssh-server (ASUS-routern gör alltså port forward till den), och är filserver också då. Kör dessutom Nagios på den (det fanns inte med i Entware från början, men han som håller i Enware porterade över från Optware när jag frågade om det gick).

Ok, jag har en MythTV backend som snurrar med LInux också men då "TV" är kritisk funktion så pillas det inget på den. Det agerar bara lite filserver (eftersom det sitter mycket disk i den).

lars_stefan_axelsson skrev:
Även jag har gått över till google och slutat med imap/smtp-servrar själv. Ja, forwarding kostar, men det är inte mycket (jag köper tjänsten både hålla koll på domänen och göra mailforwarding samtidigt från annat företag, men Google själva är säkert lika bra på det).
Kan du beskriva mer i detalj vem som levererar vad i din lösning? Jag har idag min domän och DNS inkl MX-record från DynDNS (som jag betalar för). Jag tror inte att det kostar mer att sätta in Googles server i MX record eller att forwardera mail via DynDNS i sig men däremot så tar Google betalt för att acceptera mailadressen. Jag hade inte samma tur som Narre och fixade det med Google Apps när det var gratis.

Redigerat:
Pen skrev:
Kan du beskriva mer i detalj vem som levererar vad i din lösning? Jag har idag min domän och DNS inkl MX-record från DynDNS (som jag betalar för). Jag tror inte att det kostar mer att sätta in Googles server i MX record eller att forwardera mail via DynDNS i sig men däremot så tar Google betalt för att acceptera mailadressen. Jag hade inte samma tur som Narre och fixade det med Google Apps när det var gratis.
Jag har dns och mailforwarding från separat företag; easydns.com. Så de sköter server för mx-record och gör forwarding till lämplig mailadress. Sedan så skickar jag från min gmail och "ljuger" om min avsändaradress. Dvs gmail tillåter att man skickar mail som en adress man kan ta emot ifrån.

Skulle det kosta pengar att någon gör forwarding från en adress till din gmail-adress? Jag satte upp det senast för en vecka sedan för två nya adresser, och även om det blev lite krångel med att jag var tvungen att använda min nya arbetsgivares mailservrar för att skicka mail (de blockerade all mail "utifrån" som sade sig vara från organisationen ifråga) så var det iaf kostnadsfritt.

Så det är något i det upplägget jag inte fattar. Men som sagt, som jag kört det så vet google "inte om" att jag har en egen domän. Ja, dvs gmail ser att det kommer mail forwarderad från min egen domänadress, och skickar också ut email med denna som avsändare, men annars så är google inte inblandad.

Hm.

Jag förstår det som att du inte har google.com i MX records utan snarare easydns.com och att det istället är själva mailen som forwarderas. Jag har för mig att DynDNS också erbjuder det inom ramen för mitt abonnemang. Men när jag läser på inställningar i Gmail vad som gäller för utgående mail så tolkar jag det som att det måste finnas en SMTP server med mitt domännamn (och att de då skickar via den trodde jag). Men det finns det ju bara så länge jag inte stänger ner min. Men jag kanske har missuppfattat det och det kanske är så att min SMTP server måste finnas endast initialt för att kontrollera att jag äger domänen på något sätt.

Ah, eller så fungerar det så här: För utgående post gör de DNS MX uppslag på avsändaradressen och skickar via den server de hittar där. Då kommer det förstås att stå smtp.dyndns.com eller liknande där. Kanske räcker det rent av att entryt finns för kontroll och sedan skickar de direkt.

Jag kanske får prova helt enkelt. Ska också kolla upp om DynDNS accepterar att studsa mail på det viset. Tack för hjälpen. I sådana här sammanhang är det ofta ett handikapp att vara nättekniker - man försöker förstå istället för att prova sig fram.

Redigerat:
Pen skrev:
Hm.

Jag förstår det som att du inte har google.com i MX records utan snarare easydns.com och att det istället är själva mailen som forwarderas.
Precis. De är de som driver server för inkommande mail och sedan gör forward till gmail.

Och när du säger det; när jag ställde in det för några år sedan, så nöjde sig gmail med att man kunde ta emot mail som en viss adress för att man skulle kunna sätta den som "sender" i gmail, men när jag gjorde det för några veckor sedan så behövdes en smtp-server för att skicka. (Något jag som sagt av andra skäl behövde ändå).

Så det kan ha varit en policy-ändring från googles sida där. Jag vill inte prova att ändra, ;) eftersom jag inte vill krångla med en smtp-server för min egen domain (även om jag just ser att easydns numer också erbjuder en smtp-server för utgående mail också, eftersom behovet för det har ökat).

Så. OK, det är en del krångel med utomstående tjänster, och det kostar pengar (fast inte mycket), men eftersom jag anväder gmail för alla mina mailadresser/mail så står jag ut med det. (Gmail har ju exv. en trevlig färgkodad märkning för exv. till vilken adress mailet skickades, och en automatisk "svara från samma adress som det skickades till, eller ändra själv"-funktion som också är smidig och inte erbjuds av så många andra online mail-klienter).

Så som jag har (d.v.s. det som förr hette Google Apps for organisations eller nåt sånt) så har jag DNS hos Loopia. Men sen pekar min MX på gmail (det är några steg för att verifiera när man lägger till det) och jag loggar alltså in på gmail med min egna adress (namn@mindomän.se).

Ingen forwarding, inget alias eller nåt.

Men du kan med Gmail även skicka med en annan adress (vars MX finns hos nån annan). Det krävs nåt verifieringssteg där dock, men jag har för mig att det är nån kod som skickas bara (det var länge sen jag gjorde det).

Kolla andra steget här:
https://support.google.com/mail/answer/22370?hl=sv

Lite tveksam till om det fungerar för generell gmail när jag läser där...

Nerre skrev:
Lite tveksam till om det fungerar för generell gmail när jag läser där...
Hur fungerar det med flera adresser knuten till en domän? Måste alla som använder domänen i så fall ha gmail-konton och sätta upp sin egen forwarding i så fall?

(Skälet till att jag har det som jag har det är mest historisk. Gmail fanns inte när det sattes upp en gång i tiden... ;))

P.S. På sidan så stor det ju explicit "Du kan även använda Gmails utgående servrar med en annan "Från"-adress. " utan SMTP-server. Så det borde fortfarande gå...

Kollade just på DynDNS och det visar sig att de har lagt ner sin store-and-forward email service och hänvisar till ett annat företag. Så om jag har tolkat lars_stefan_axelssons setup rätt ovan, så kan jag inte göra samma sak med DynDNS längre.

Kvarstår alltså endast möjligheten att peka ut Googles server i DNS MX record.

Edit: OOOPS: Nu hann ni skriva en massa medan jag skrev detta. Måste läsa vad ni skrivit...
Ok, tack för förtydligandet. Ja, då fungerar ju inte lars_stefan_axelssons setup för mig. Återstår att testa Gmail instruktionen (enligt Nerres länk). Jag får väl skriva in min egen smpt-server på Gmail och se om det bara är en engångstest eller så kan jag prova med min bredbandleverantörs som jag ju ändå reläar via idag. Dock kanske den vägrar att reläa trafik som inte ska till eller gå från dess egen access.

Redigerat:
Pen skrev:
Kollade just på DynDNS och det visar sig att de har lagt ner sin store-and-forward email service och hänvisar till ett annat företag. Så om jag har tolkat din setup rätt ovan, så kan jag inte göra samma sak med DynDNS längre.

Kvarstår alltså endast möjligheten att peka ut Googles server i DNS MX record.
Eller teckna en annan tjänst... ;)

Ber om ursäkt att jag har hamnat OT från tråden. Moderator får skrika till om jag ska skapa en ny tråd och gärna hjälpa mig att flytta över några inlägg isåfall.

Pen

lars_stefan_axelsson skrev:
Eller teckna en annan tjänst... ;)
Det måste ju isåfall bli ytterligare en tjänst. Jag sitter ju fast med domännamnet och därmed mailadressen i DynDNS. Och om jag ska köpa en tjänst till så är ju det enklaste Google Apps for Work så är det klart. Det känns ju också estetiskt rätt att slippa studsa mailen och förbruka energi i en extra server. Dock tycker jag Google är extremt dyra - läste 3.30 Euro/månad i något inlägg - bara för att göra accept på en adress.

Har nu provat att konfa upp utgående post med annan adress enligt instruktionen i Gmail. Följande händer:

Google verifierar att det går att logga in på min SMTP server. Anonym login accepteras inte även om min SMTP server accepterar det. Sedan skickar Google ett mail med en kod via denna SMTP server och jag skriver sedan in koden och därmed är det s.a.s. klart.

Om jag nu skickar ett mail från Gmail med min nya från-adress så skickas det via min SMTP server. Det kan jag se i loggen. Den går alltså inte att stänga ner.

Min accessleverantörs SMTP server (Bahnhof)) använder anonym access från mig men accepterar antagligen bara sådan access från sitt eget accessnät. Så den kan jag inte heller använda av båda skälen var för sig.

Så var det utrett. Suck!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Pen skrev:
Det måste ju isåfall bli ytterligare en tjänst. Jag sitter ju fast med domännamnet och därmed mailadressen i DynDNS.
Njae, sitter du verkligen "fast". Domäner går ju att portera till annan leverantör typiskt. Så det går ju iaf att kolla.

Jag ligger under mine.nu - se

http://whois.domaintools.com/mine.nu

som ju ägs av DynDNS. Är lite osäker på om man kan transferera den till annan registrar men det kanske går.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.