12 666 läst ·
26 svar
13k läst
26 svar
Usla stekpannor till keramikhäll?
De olika stekpannor som jag har köpt från Lidl (129-179kr) har alla hållt bra utan att slå sig. Det var erbjudande på just alu stekpannor på Lidl för ca 3-4 veckor sedan. Några Lidl-butiker kan ha kvar dessa.
En bra stekpanna fixar kallt vatten utan problem. Jag har några gamla Gastrolux pannor som jag är sjukt nöjd med...tror inte att de tillverkas längre.....Nån som vet ??
Du är inne på rätt spår, har själv en teflonpanna med tjock botten och den är mycket bättre än billigt skit. Men i månt och mycket handlar det om hur man behandlar sin panna. Jag vill att det ska gå snabbt i köket och värmer upp pannan på högsta effekt och sköljer ofta av den rätt snabbt. En med tunn botten går att hålla plan länge bara man inte värmer upp den med full effekt och låter den svalna innan man sköljer den.
Men som sagt, med en "tjock" teflonpanna kan man vara lite mer omild av sig utan att pannan blir som ett bowlingklot efter en vecka.
Men som sagt, med en "tjock" teflonpanna kan man vara lite mer omild av sig utan att pannan blir som ett bowlingklot efter en vecka.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Vi köpte en tjockbottnad titaniumpanna av märket NOWO som vi är mycket nöjda med
hitills uppför den sig utmärkt till skillnad mot tidigare teflonpannor som håller tills man haft lite för mycket värme
Inte särskilt dyr heller, 695:-
hitills uppför den sig utmärkt till skillnad mot tidigare teflonpannor som håller tills man haft lite för mycket värme
Inte särskilt dyr heller, 695:-
Jag har ovan talat för gjutjärnspanna, men vissa har anmärkt att de är alldeles för tunga. Efter att ha besökt goda vänner i helgen förstår jag problemet.
Vår stekpanna av gjutjärn är inte stor, ca 25cm diameter, och är mycket lätthanterlig tycker jag (och min fru). Våra vänners var ett par storlekar större och den orkade jag knappt lyfta med en hand, ännu mindre manöverera med någon precision. Här har storleken verkligen betydelse!
Om du till vardags klarar dig med en lite mindre panna så tycker jag att gjutjärn mycket väl kan vara ett alternativ, även för den handsvage.
Vår stekpanna av gjutjärn är inte stor, ca 25cm diameter, och är mycket lätthanterlig tycker jag (och min fru). Våra vänners var ett par storlekar större och den orkade jag knappt lyfta med en hand, ännu mindre manöverera med någon precision. Här har storleken verkligen betydelse!
Om du till vardags klarar dig med en lite mindre panna så tycker jag att gjutjärn mycket väl kan vara ett alternativ, även för den handsvage.
Hej ! Alla kärl o pannor från Demeyere är bra,men dyra.
Jag får skriva ut diskussionen och gå till en butik. Jag vill dessutom gärna ha butikspersonalens utsaga, så att jag har möjlighet att reklamera på ett smidigt sätt om den buktar sig ändå.
Jag ska passa på att be om ursäkt för min usla stavning, framförallt dubbelslag (tt) faller ofta bort då jag har en makalös hastighet på mitt skrivande ;-) och ett hypermodernt tangentbord med snudd på "touchknappar".
Jag ska passa på att be om ursäkt för min usla stavning, framförallt dubbelslag (tt) faller ofta bort då jag har en makalös hastighet på mitt skrivande ;-) och ett hypermodernt tangentbord med snudd på "touchknappar".
Klicka här för att svara