Kanske är det så att jag steker annorlunda än alla andra, men jag har ett dyrt problem:

Jag köper nya stekpannor. Ställer dem på min Keramikhäll. Allt känns plant och frid och fröjd.

Jag brassar faukorv och pannkakor.

Jag ska steka ägg dag 2, och då är inte pannan plan längre. Vinglar omkring på centrum.

De första 2 var billigt skit, den senaste var OK kvalitet (pris).

Vad ska jag ha för att de ska förbli plana? Det är ju helt värdelöst med 15% kontaktyta!

Hjälp, jag kan inte bränna en pana i veckan ;-)

/Dan

T
Köp Anders Petter eller Hackman!

Risoli!

KUl med konkreta svar. Jag satt och funderade på om jag skulle få en teknisk utläggning om materialens påverkan under hg temperatur, eller köptips.

Båda är bra, men köptips är bättre!

Jag förutsätter att du inte häller kallt vatten i den direkt när du har stekt färdigt?

Hej Pinebar, nä jag försöker låta bli.

Hur är det med stekpannor och diskmaskin? Jag brukade köra min panna ibland (teflon/titan) men jag har slutat med det under mitt problemsökningsarbete.

Varför inte gjutjärn? Slår sig garanterat inte.

Jag tar nästan alltid min Tefal-panna och sköljer av den i kallt vatten o diskar den direkt efter användning, den är fortfarande plan.
Dock så tar det ca 2 år innan teflonet är skadat på dem, så då blir det en ny. Jag önskar hitta en som ytskiktet håller längre på!

Jag tycker att gjutjärn är obehagligt på glashäll. Fel av mig kanske, men det känns inte rätt, och då lagar jag ingen bra mat ;-)

Och så kanske jag kan lägga Tefal till listan över OK pannor?

Tefal, Risoli, Anders Petter och Hackman.

Köp en Fissler i rostfritt stål - knäcker du den då gör du det bra.....

akhagen skrev:
Jag tycker att gjutjärn är obehagligt på glashäll. Fel av mig kanske, men det känns inte rätt, och då lagar jag ingen bra mat ;-)
Du skall ha en gasspis med rejäla gjutjärnsroster, så kan du slamra rejält (=bättre mat). Just av den anledningen jag skaffade gashäll. :D

akhagen skrev:
Jag är precis åt andra hållet. Utan gjutjärnspanna "lagar jag ingen bra mat" och de fungerar utmärkt på min häll.

Linnex skrev:
Jag är precis åt andra hållet. Utan gjutjärnspanna "lagar jag ingen bra mat" och de fungerar utmärkt på min häll.
Är benägen att hålla med. Gjutjärnspannorna är mina favoriter, visst kopparpanna och gas är inte illa heller...

Jag orker knappt lyfta en full gjutjärnsstekpanna, det är mitt enda och tillräckliga argument för att inte använda sådana.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.