Programmet för att kopiera och klippa ut mm var ju fantastiskt enkelt och bra i Win 10.
Nya i Win 11 är svårt och rent uselt tycker jag.
Så jag undrar om det finns någon rejält enkelt och bra aom jag kan använda i stället.
Jag hoppas verkligen på det,
God Helg
Axelman

• Älska
Incinerator
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
Programmet för att kopiera och klippa ut mm var ju fantastiskt enkelt och bra i Win 10.
Så jag undrar om det finns någon rejält enkelt och bra aom jag kan använda i stället.
God Helg
Axelman
Menar du skärmklippverktyget? Är ju samma i W11

https://support.microsoft.com/sv-se...erktyget-00246869-1843-655f-f220-97299b865f6b

axelman axelman skrev:
God Helg
Axelman
Är väl i princip likadant. Vad är det som gör det uselt?
Verktygsfönster för Windows skärmklipp, visar instruktioner för skärmdump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Jag kör snagit. Ett lysande litet program.

J Jan_G skrev:
Jag med. Fantastiskt när man klipper mycket.

J
Jag gillar inte att skärmklippsverktyget i Windows 11 som standardval sparar bilderna automatiskt. Det går tack och lov att ändra i inställningarna. OCR-funktionen är praktisk för att kunna kopiera text ur en bild.
Värre är det med nya notepad. Den får mig att föredra nya edit.exe istället.

J Jitee skrev:
Jag gillar inte att skärmklippsverktyget i Windows 11 som standardval sparar bilderna automatiskt. Det går tack och lov att ändra i inställningarna. OCR-funktionen är praktisk för att kunna kopiera text ur en bild.
Värre är det med nya notepad. Den får mig att föredra nya edit.exe istället.
Testa notepad++
(använde det då det fanns windows 11 på joblaptopen... numera är det linux på den )

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
DET KOSTAR JU ? 39,84 Euro.

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
DET KOSTAR JU ? 39,84 Euro.
Per år. Jag använder det i jobbet men är inte jättesugen på att betala det privat.

J
M MrDizzy skrev:
Testa notepad++
(använde det då det fanns windows 11 på joblaptopen... numera är det linux på den )
I vissa fall vill jag ha en så enkel texteditor som möjligt utan flikar och rättstavning och formatering av texten. Jag har även notepad++, visual studio code, och kör även ubuntu i wsl där jag gärna använder vim så det beror lite på ändamålet vad jag använder.

axelman axelman skrev:
God Helg
Axelman
Men vad är problemet? Alla promptar och Pop-ups går att stänga av, sen bara win-shift-s för att kopiera valbar ruta och klistra in om du inte vill spara som fil.

Däremot, välj klistra in en gång med win—v och slå på buffert om den frågar. Sen kan du kopiera och kopiera och kopiera och …. Och sedan plocka valfritt från din buffert med win-v istället för ctrl-v. Gäller såklart allt man kan kopiera till klippbordet med ctrl-c.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
J Jitee skrev:
I vissa fall vill jag ha en så enkel texteditor som möjligt utan flikar och rättstavning och formatering av texten. Jag har även notepad++, visual studio code, och kör även ubuntu i wsl där jag gärna använder vim så det beror lite på ändamålet vad jag använder.
Ja, något snabbt och enkelt behöver man ibland som t.ex. inte förstår url:er och definitivt inte har AI.
Men gärna stöd för utf-8 utan BOM.

axelman axelman skrev:
Beskriv vad du tycker skiljer mellan W10 och W11.
Jag har inte märkt någon större skillnad och använder funktionen ofta att klippa ut från skärmbilder, även att rita in förklarande streck, cirklar, osv.

HEJ IGEN
Jag sökte och hittade postimage.
Testade och det var enkelt och bra till att kopiera något och sedan skickade det till en mottagare.
Jag provade att skicka det till hustruns dator. Det såg ut att fungera på min dator. Men det kom inte fram till hustruns.
Och Microsoft hade plötsligt reagerat och stängt ner men upp koppling hos Misrosoft.
Vad Göra ?
Svårt utan fungerande E-postprogram.
Jag skall se om jag kan kopiera Microsoft meddelandet
Lösningen med att välja NEXT osv fungerar inte. Man hamnar helt snett . Man skall lösa gåtor för att komma vidare. Helt sjukt.

Jag hoppas på snar lösning. Svårt utan E-post.
Pinsamt att MS bara stänger av en funktion utan att ge användaren en chans att korrigera sig.
Vänligen
Axelman

Microsoft
[email protected]
Ditt konto har låsts
Vi har upptäckt en aktivitet som bryter mot våra Villkor för Microsoft-tjänster och har låst ditt konto.
Hur du överklagar detta och låser upp ditt konto
Välj Next så skickar vi en verifieringskod till din telefon. När du har angett koden får du tillgång till ditt konto.

• Ledsen
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.