29 445 läst ·
177 svar
29k läst
177 svar
Uselt utförd badrums renovering
Generellt ska de skurna bitarna inte vara mindre än en tredje del, det finns inga regler om att man ska ha lika stora bitar på varje sida utan det sker bara om beställaren vill ha det och sådana detaljer är det viktigt att man går igenom innan arb. gång. Sen så måste man se hela rummet för att bedöma varför skärningen blev så liten, det kanske var det bästa alternativet för många gånger hur man än vänder och vrider så kan det bli så och då får man ta den biten där den syns minst. Många reagerar även på att man dubbelskär plattor ovanför dörrar och fönster och det får man också göra för generellt så ska man försöka få hela plattor runt dörr och fönster karm.Tag_H skrev:Ursäkta att jag lägger mig i,
men det som stör mig mest på bilderna är att de har petat in en så smal klinker remsa intill väggen.
Trodde att alla seriösa plattsättare med lite yrkestolthet mäter golv och väggar innan man börjar, och skär plattorna lika på båda sidor av rummet. Då blir bitarna lika och det ser inte ut som om nån mindre nogrann hempulare kaklat.
Detsamma gäller givetvis väggar, och runt dörrar och fönster, i den mån det är möjligt.
Redigerat:
Ok, så om en kund som inte har en aning om hur det går till.
så gör hantverkaren det absolut lättaste och snabbaste för sig.
Och sen lämnar ett jobb som hade kunnat var betydligt snyggare utfört om han hade haft lust att lägga ett par timmar till. Är det rätt uppfattat ?
Var finns yrkestoltheten någonstans ?
Och sen lämnar ett jobb som hade kunnat var betydligt snyggare utfört om han hade haft lust att lägga ett par timmar till. Är det rätt uppfattat ?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Spot On Tag_H!Tag_H skrev:Ok, så om en kund som inte har en aning om hur det går till.
Det är nog inte ovanligt att det går till just som du beskriver. Betalar du normalpris är det inte acceptabel men tar du ett lågprisjobb kanske du får acceptera att hantverkaren tar vissa estetiska genvägar även om det ibland går lika snabbt att göra rätt, i allla fall för en rutinerad och kunnig hantverkare.
I vissa fall är det, tråkigt nog, också så att hantverkaren helt enkelt inte har rutinen och kunskapen som behövs så det är inte en genväg utsan helt enkelt det bästa han kan prestera.
Det borde kanske finnas en estetisk "Checklista" som man kan gå igenom med sin hantverkare innan dom räknar på priset. Fogbredder, skrärningar, plattbredder osv.
Många vet nog inte om att plattor i ytterkant om möjligt ska vara lika breda, att plattor inte bör vara smalare än ca 1/3 av full bredd osv. Det skulle nog vara till stor hjälp för många.
Bakfall är kanske inte ett estetiskt problem i första hand men varför krävs inte ett FALLPROTOKOLL efter tex en flytspackling, INNAN plattor läggs på.
Det skulle nog inte vara speciellt svårt att utforma en standardiserad mät- och dokumenteringsmetod. Ett fastställt mätmönster med rätskiva och vattenpass tex. Där skulle såväl fall som ev svackor framgå.
Möter inte golvet vissa krav (som ju redan finns) skulle plattsättare vara tvungen att fixa fallet innan golvet läggs.
Som nu ofta är fallet flyts golvet och plattorna läggs på och det är bara plattsättaren som vet att allt är korrekt. Blir det sedan symptom på att fallet inte är korrekt är det mycket svårt att få enb objektiv bild av ett ev fel. Plattsättaren kan ju ha "fixat" fall med fix (vilket ju inte går) så allt ser bra ut men det är lika fullt bakfall.
Med mätprotokoll skulle man också slippa plattsättare med kreativa men felaktiga sätt att fixa bakfall, som man ständigt hör talas om.
Är det inte dags att BKR behörighet och PER auktorisering innebär ochså att plattsättarna utför arbetet ordentligt och estetiskt tilltalande?.
Som det är idag så innebär det ingen garanti för ett välgenomfört arbete utan endast att tätskiktet ska hålla 10 år.
BKR/PER borde ha en lista över vilka plattsättare som fått klagomål och som konsument ska man kunna se vad som har hänt.Det skulle underlätta om man ska anlita en firma och dels kanske företagen skulle jobba hårdare för att inte hamna där.
Som det är idag så innebär det ingen garanti för ett välgenomfört arbete utan endast att tätskiktet ska hålla 10 år.
BKR/PER borde ha en lista över vilka plattsättare som fått klagomål och som konsument ska man kunna se vad som har hänt.Det skulle underlätta om man ska anlita en firma och dels kanske företagen skulle jobba hårdare för att inte hamna där.
Thomas59 skrev:Spot On Tag_H!
Det är nog inte ovanligt att det går till just som du beskriver. Betalar du normalpris är det inte acceptabel men tar du ett lågprisjobb kanske du får acceptera att hantverkaren tar vissa estetiska genvägar även om det ibland går lika snabbt att göra rätt, i allla fall för en rutinerad och kunnig hantverkare.
I vissa fall är det, tråkigt nog, också så att hantverkaren helt enkelt inte har rutinen och kunskapen som behövs så det är inte en genväg utsan helt enkelt det bästa han kan prestera.
Det borde kanske finnas en estetisk "Checklista" som man kan gå igenom med sin hantverkare innan dom räknar på priset. Fogbredder, skrärningar, plattbredder osv.
Många vet nog inte om att plattor i ytterkant om möjligt ska vara lika breda, att plattor inte bör vara smalare än ca 1/3 av full bredd osv. Det skulle nog vara till stor hjälp för många.
Bakfall är kanske inte ett estetiskt problem i första hand men varför krävs inte ett FALLPROTOKOLL efter tex en flytspackling, INNAN plattor läggs på.
Det skulle nog inte vara speciellt svårt att utforma en standardiserad mät- och dokumenteringsmetod. Ett fastställt mätmönster med rätskiva och vattenpass tex. Där skulle såväl fall som ev svackor framgå.
Möter inte golvet vissa krav (som ju redan finns) skulle plattsättare vara tvungen att fixa fallet innan golvet läggs.
Som nu ofta är fallet flyts golvet och plattorna läggs på och det är bara plattsättaren som vet att allt är korrekt. Blir det sedan symptom på att fallet inte är korrekt är det mycket svårt att få enb objektiv bild av ett ev fel. Plattsättaren kan ju ha "fixat" fall med fix (vilket ju inte går) så allt ser bra ut men det är lika fullt bakfall.
Med mätprotokoll skulle man också slippa plattsättare med kreativa men felaktiga sätt att fixa bakfall, som man ständigt hör talas om.
Det gör dom ju iom att arbetet ska utföras fackmässigt. Sen kanske inte ett fackmässigt utförande i enlighet med Hus-AMA håller tillräckligt hög nivå i alla beställares ögon.bodyman29 skrev:
Nja, inte ens det. Plattsättaren har 10 års ansvar för utfört arbete. Garanti och ansvar är inte samma sak, och tätskiktet kan ju också ge upp inom tio år pga materialfel.
Hur skulle BKR kunna kontrollera dessa fall av missnöjda kunder då det i 95% av alla fall inte finns någon ordentlig upphandling av jobbet?
En åtgärd där medlemmarna hängs ut, och i vissa fall säkerligen utan anledning, skulle nog bara resultera i ett kraftigt minskat medlemsantal. Det är precis tvärt emot vad BKR vill.
Det var inte det jag menade självklart ska arb. vara bra utfört efter konstens alla regler. Men jag skulle aldrig överarb. om jag inte behöver. Vill kunden att jag ska centrera så gör jag det men kan jag börja med hel platta och får en tillräckligt stor bit som avslutning så kör jag på det för att spara tid så länge man håller sig till reglerna. Sen är det faktiskt så att det är ett hantverk och alla människor ser med olika ögon på saker och ting. Ibland undrar man ju hur folk tänker det handlar väll om att ge och ta åt båda håll för ibland har inte kunden alltid rätt.Tag_H skrev:Ok, så om en kund som inte har en aning om hur det går till.
Handlar inte att hänga ut men att om en kund är missnöjd så ska han/hon kunna anmäla det till BKR.
Och de i sin tur skickar en kontrollant som ser om jobbet uppnår ett jobb som förväntas av en fackman.
På detta sätt med hårdare kontroller på det färdiga utförandet så höjer man kvaliten.
Jag tycker att BKR behörigheten ska omfatta att man bygger ett tät badrum med snyggast finish som möjligt.
Idag är BKR behörighet ingen garanti för snygg finish utan endast att det är byggt enligt reglerna.
Men det alla kunder bryr sig om är att det är snyggt byggt och sen att det är tät är en självklarhet.
BKR skriver i sina riktlinjer för färdigt utförande att bygget ska inte bara vara rätt tekniskt utan ochså symmetriskt och estetiskt tilltalande.Dessvärre är det inte många plattsättare som följer detta utan bygger efter det som tar fortast.
Och de i sin tur skickar en kontrollant som ser om jobbet uppnår ett jobb som förväntas av en fackman.
På detta sätt med hårdare kontroller på det färdiga utförandet så höjer man kvaliten.
Jag tycker att BKR behörigheten ska omfatta att man bygger ett tät badrum med snyggast finish som möjligt.
Idag är BKR behörighet ingen garanti för snygg finish utan endast att det är byggt enligt reglerna.
Men det alla kunder bryr sig om är att det är snyggt byggt och sen att det är tät är en självklarhet.
BKR skriver i sina riktlinjer för färdigt utförande att bygget ska inte bara vara rätt tekniskt utan ochså symmetriskt och estetiskt tilltalande.Dessvärre är det inte många plattsättare som följer detta utan bygger efter det som tar fortast.
ACME skrev:Det gör dom ju iom att arbetet ska utföras fackmässigt. Sen kanske inte ett fackmässigt utförande i enlighet med Hus-AMA håller tillräckligt hög nivå i alla beställares ögon.
Nja, inte ens det. Plattsättaren har 10 års ansvar för utfört arbete. Garanti och ansvar är inte samma sak, och tätskiktet kan ju också ge upp inom tio år pga materialfel.
Hur skulle BKR kunna kontrollera dessa fall av missnöjda kunder då det i 95% av alla fall inte finns någon ordentlig upphandling av jobbet?
En åtgärd där medlemmarna hängs ut, och i vissa fall säkerligen utan anledning, skulle nog bara resultera i ett kraftigt minskat medlemsantal. Det är precis tvärt emot vad BKR vill.
Du lägger ned flera tusentals kronor på det här och det du förmodligen förväntar dig är att såna "finishdetaljer" ska vara perfekta. Helt rätt! I synnerhet om de är utförda av proffs. I annat fall hade du ju gjort det själv, inte sant?
Jag säljer också tjänster varje dag och mina kunder förväntar av mig att jag utför dem på ett visst sätt. Om jag inte gör det blir det ett jäkla liv och de håller självklart inne med betalningen. Jag kan inte liksom inte ha en dålig dag. Vad jag tror hantverkare ofta brister i är själva projektledningen. De har för många bollar i luften samtidigt och är alldeles för stressade. Tyvärr har ju inte byggprocessen direkt utvecklats på en sådär 30 år, men det har resten av branscherna i Sverige som fordonsindustrin, IT, tjänste etc.
Det är många av dem som lägger ned alldeles för lite tid på analys av det de ska genomföra och mitt i ett projekt så stöter de på problem, eller avvik, som de inte vet hur de ska hantera. Låt säga att ditt badrum skulle ta runt 3 veckor. När han är klar hos dig så ska han direkt in i nästa jobb. Något mellanrum och tid till korrigeringar finns inte. Klart som fanken att han inte vill åtgärda detta. Det blir faktiskt dyrare för honom att fixa det än att försöka slinka ur håven.
Stå på dig!!!
Jag säljer också tjänster varje dag och mina kunder förväntar av mig att jag utför dem på ett visst sätt. Om jag inte gör det blir det ett jäkla liv och de håller självklart inne med betalningen. Jag kan inte liksom inte ha en dålig dag. Vad jag tror hantverkare ofta brister i är själva projektledningen. De har för många bollar i luften samtidigt och är alldeles för stressade. Tyvärr har ju inte byggprocessen direkt utvecklats på en sådär 30 år, men det har resten av branscherna i Sverige som fordonsindustrin, IT, tjänste etc.
Det är många av dem som lägger ned alldeles för lite tid på analys av det de ska genomföra och mitt i ett projekt så stöter de på problem, eller avvik, som de inte vet hur de ska hantera. Låt säga att ditt badrum skulle ta runt 3 veckor. När han är klar hos dig så ska han direkt in i nästa jobb. Något mellanrum och tid till korrigeringar finns inte. Klart som fanken att han inte vill åtgärda detta. Det blir faktiskt dyrare för honom att fixa det än att försöka slinka ur håven.
Stå på dig!!!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Tyvärr saknar hantverkarbranschen i stort insikt om problemen. Utvecklings- och förändringsviljan är minimal och de flesta problemen skylls på krångliga kunder.Deviation skrev:Du lägger ned flera tusentals kronor på det här och det du förmodligen förväntar dig är att såna "finishdetaljer" ska vara perfekta. Helt rätt! I synnerhet om de är utförda av proffs. I annat fall hade du ju gjort det själv, inte sant?
Stå på dig!!!
Det som anses som naturligt och självklart i de flesta andra brancher är helt främmande för många i hantverkarbranscherna.
Taktiken går ibland ut på att vara så otrevlig och omedgörlig att kunden tröttnar. Fler vittnar också om hantverkare som agerar hotfullt då kunder framför klagomål.
Här är i alla fall en som kan skriva under på Thomas påstående om hotfullt bemötande för att få mig som kund att tröttna. Och när jag säger att vi ska ta in besiktningsman innan de går vidare får jag svaret "och vad fan ska vi jobba med tills dess då?". Hela deras planering bygger på två badrum igång samtidigt och inget utrymme för korrigeringar eller strul.
När man haft liknande erfarenheter 2 gånger i rad börjar man ju fundera... om andelen "rötägg" är så låg borde man ju åtminstone ha fått en vettig hantverkare av de två kan man tycka. Att som kund bli kallad för "paranoid" och "du är hemsk" bara för att man vill att badrummet ska följa gällande branschregler... tråkigt är bara förnamnet när man dessutom lägger ut stora pengar för det hela.
Jag tror tyvärr också att detta är standarden man får "räkna" med om man ska lyssna på de som utför och tar ansvar jobben.
Här är några exempel på vårat bygge som vi är missnöjda med.
Här är några exempel på vårat bygge som vi är missnöjda med.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Nu diskuterar vi sakligt här! Jag har raderat inlägg som avvek från ämnet.