Josth skrev:
Kan det vara så att frostskyddspjället har hakat upp sig i delvis stängt läge?
Var sitter det? 😊

Ser ut att sitta alldeles innanför tilluftsfläkten så att det kan vridas upp och stoppa luftflödet av uteluft genom värmebatteriet om det blir för kallt, dvs frysrisk i tilluftsbatteriet.

Avfrostning ser ut att ske genom ett spjäll som sitter innanför fläkten och stängs med en elektromagnet

Avfrostning på 410P är något annat. Det sker om förångaren blir igenfrusen och för kall. Då stannar kompressorn och låter den rumsvarma frånluften smälta frosten/isen under minst ca 20 minuter innan värmepumpen startar igen.

ok. spjället före batteriet träder tydligen in ifall temperaturen efter batteriet är kallare än 5 grader. Om tempgivaren är trasig kan förmodligen spjället ha stängt och bör kunna ge en reducerat luftflöde

Om tempgivaren för tilluft är trasig syns det på kanal 09 (som orimligt värde). Sedan kan det vara fel på värmebatteriet om det t.ex. inte är tillräckligt avluftat. Då kommer tempgivaren att reagera på låg utelufttemperatur stänga spjället.

Kanske kan vara av intresse att det inte fann någon utgivare alls för 3 månader sen när jag flyttade. Inte hunnit testa några åtgärder är extremt mycket annat dom tar tid just nu.

Det kanske finns en tryckgivare som justerar tillluften. Behöver inte vara trasig. Im det ska vara undertryck då behövs inte så mycket tilluft.

Utegivare är mycket viktig för shuntstyrningens funktion. Bra att också bläddra igenom kanalerna och notera vilken värden de visar som hjälp vid felsökning.

Det finns en tryckvakt men den kontrollerar om frånluftsfiltret blir igensatt. Enligt manualen ska tilluftsflödet vara ca 80% av frånluftsflödet för att få lämpligt undertryck. Frånluftsflödet ställs in enligt ventilationsnormen.

Angående tryckluft, funkar det med vanlig på flaska eller ör den för oreglerbar?

Att uppifrån blåsa igenom och rensa tilluftsbatteriet som exerg föreslog? Tryckluft på flaska rekommenderas bl.a. vid rengöring av luftluftvärmepumpars innerdel men man ska vara lite försiktig så att lamellerna inte stukas. Kanske går det också att få in en liten inspektionsspegel i utrymmet under värmebatteriet för att se om det finns mycket damm och smuts? Det är snabbt gjort att ta bort tilluftsfiltret och haka av och ta ut tilluftsfläkten för att se hur värmebatteriet och frostskyddsspjället ser ut.

Kanske är jag som är talanglös men skruvarna som tilluftsfläkten sitter med är riktigt slitna och jag kan inte lossa dem alls. Sen att det är ett helvete att komma åt från sidan gör ju inte saken bättre.

Skulle vilja få bort den och kolla innan jag börjar dra luft uppifrån på måfå men vet inte hur jag ska lösa det här nu.

Förslag, idéer, allmän peppning?

/Klas

Enligt manualen för de tidigare årsmodellerna av 410P så är det bara att "lyfta upp och haka av" och dra ut hela tilluftsfläkten efter att filterkassetten tagits bort och sladden/kontakten lossats. På frånluftfläkten ser det däremot ut som skruvarna först behöver lossas. Konstigt om skruvarna är slitna, menar du att de bara snurrar runt utan att ta gäng? Då kan man behöva pilla bort de gamla skruvarna med tång och köpa nya plåtskruvar som är 0,5-1 mm grövre (men ungefär lika långa).

Ja det är en sådan manual jag tänker på. För att bara plocka ut hela tilluftfläkten (nr 60) och att se vad som finns bakom ska inga skruvar behöva lossas. Vill man däremot sedan försiktigt ta ur själva fläkten och borsta skovlarna rena behöver fyra skruvar lossas som håller fläktmotorn i fläktchassit. Har inte sett några insex-skruvar där. Vilka skruvar är det du menar? Runddragna skruvar låter inte bra, skruvarna ska bara dras åt med lätt moment i plåt.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.