I alternativ A nedan är stolpen och överliggaren avfasade så att de har samma lutning som taket.

I alternativ B är istället stolpe och övre bärlina raka men takbjälken urgröpta ("birdsmouth" på engelska, vad heter det på svenska?).

Två illustrationer av pergolakonstruktion, där alternativ A visar avfasade stolpar och överliggare, och alternativ B visar raka stolpar med urgröpt takbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ A och B visar olika sätt att placera en överliggare och stolpe för pergola. A är avfasad för att passa taklutningen, B har urgröpning för bjälken.
Skapa konto

Alternativ A ger fördelen för perglola att vattnet inte blir stående på balken och stolpen. Dock blir det ju en kraft som går inåt på stolparna och inte rakt ner. Tänker speciellt om jag lägger på takplast i framtiden så det kan bli lite tyngd. Taket lutar ca. 10 grader.

Är B då att föredra eller blir det så lite skillnad att det kvittar?

Lägger du på tak så blir det inget vatten ståendes på alternativ A.
Jag hade kört på alternativ A för att det är lättare att såga till rätt vinkel än att jacka ur och få tight passform.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Du gör ett tankefel angående kraften du pratar om.Du tänker utifrån att delarna inte är fixerade vid varandra utan att de kan glida. Men rimligtvis ska de väl skruvas/spikas ihop. Det blir samma krafter i båda fallen, utom i själva fogen och den är rimligtvis inte den svaga punkten.

maah maah skrev:
Lägger du på tak så blir det inget vatten ståendes på alternativ A.
Jag hade kört på alternativ A för att det är lättare att såga till rätt vinkel än att jacka ur och få tight passform.
Ja, dock är det inte säkert att det blir tak på i framtiden. Bra då att alternativ A med fasad lutning på balken är en rimlig lösning. 🙂

B Bigfoot skrev:
Du gör ett tankefel angående kraften du pratar om.Du tänker utifrån att delarna inte är fixerade vid varandra utan att de kan glida. Men rimligtvis ska de väl skruvas/spikas ihop. Det blir samma krafter i båda fallen, utom i själva fogen och den är rimligtvis inte den svaga punkten.
Hade på känn att det kanske var så men kände mig inte säker.

Inte direkt kopplat till huvudfrågan men hur går man till väga om man vill spika fast takbjälkarna i överliggaren dolt?

J
Dolt skulle jag inte gjort du har en del lyftkraft i konstruktionen..
Sätt byggvinklar med ankarskruv som du målar in i konstruktionen..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Dolt skulle jag inte gjort du har en del lyftkraft i konstruktionen..
Sätt byggvinklar med ankarskruv som du målar in i konstruktionen..
Lyftkraft i en pergola??

F fribygg skrev:
Lyftkraft i en pergola??
Ja, om han sätter på ett tak som han nämnde.
/W

Även innan eventuellt tak så har jag nog tänkt sätta markis i pergolan så en del lyftkrafter kan det kanske bli nästan från start.

Ungefär så här med det rödfärgade vinkelbeslaget? Det får ju då en vinkel något större än 90 grader men de kanske flexar lite?

Vinkelbeslag i rödmetall monterat mellan pergolabalkar, där den översta balken är större och det finns märken för skruvfixering.
Skapa konto

J
P Peter321 skrev:
Även innan eventuellt tak så har jag nog tänkt sätta markis i pergolan så en del lyftkrafter kan det kanske bli nästan från start.

Ungefär så här med det rödfärgade vinkelbeslaget? Det får ju då en vinkel något större än 90 grader men de kanske flexar lite?

[bild]
Tänkte en uppepå så blir den mindre synlig, på sidan av takbjälken ned i stolpen och bärlinan..

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Tänkte en uppepå så blir den mindre synlig, på sidan av takbjälken ned i stolpen och bärlinan..
Ungefär så här då. Som ett extra plus blir vinkeln 90 grader.
Illustration av en konstruktion med balkar i 90 graders vinkel, förstärkta med en röd stödplatta.
Skapa konto

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Ungefär så här då. Som ett extra plus blir vinkeln 90 grader.
[bild]
Fördelaktigt om du väljer lite större beslag så du får i några fler skruvar

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.