I alternativ A nedan är stolpen och överliggaren avfasade så att de har samma lutning som taket.
I alternativ B är istället stolpe och övre bärlina raka men takbjälken urgröpta ("birdsmouth" på engelska, vad heter det på svenska?).
Alternativ A ger fördelen för perglola att vattnet inte blir stående på balken och stolpen. Dock blir det ju en kraft som går inåt på stolparna och inte rakt ner. Tänker speciellt om jag lägger på takplast i framtiden så det kan bli lite tyngd. Taket lutar ca. 10 grader.
Är B då att föredra eller blir det så lite skillnad att det kvittar?
I alternativ B är istället stolpe och övre bärlina raka men takbjälken urgröpta ("birdsmouth" på engelska, vad heter det på svenska?).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Alternativ A ger fördelen för perglola att vattnet inte blir stående på balken och stolpen. Dock blir det ju en kraft som går inåt på stolparna och inte rakt ner. Tänker speciellt om jag lägger på takplast i framtiden så det kan bli lite tyngd. Taket lutar ca. 10 grader.
Är B då att föredra eller blir det så lite skillnad att det kvittar?
Du gör ett tankefel angående kraften du pratar om.Du tänker utifrån att delarna inte är fixerade vid varandra utan att de kan glida. Men rimligtvis ska de väl skruvas/spikas ihop. Det blir samma krafter i båda fallen, utom i själva fogen och den är rimligtvis inte den svaga punkten.
Ja, dock är det inte säkert att det blir tak på i framtiden. Bra då att alternativ A med fasad lutning på balken är en rimlig lösning. 🙂maah skrev:
Hade på känn att det kanske var så men kände mig inte säker.B Bigfoot skrev:
Inte direkt kopplat till huvudfrågan men hur går man till väga om man vill spika fast takbjälkarna i överliggaren dolt?
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS utvändig C4 FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Även innan eventuellt tak så har jag nog tänkt sätta markis i pergolan så en del lyftkrafter kan det kanske bli nästan från start.
Ungefär så här med det rödfärgade vinkelbeslaget? Det får ju då en vinkel något större än 90 grader men de kanske flexar lite?
Ungefär så här med det rödfärgade vinkelbeslaget? Det får ju då en vinkel något större än 90 grader men de kanske flexar lite?
Logga in
Skapa konto
Tänkte en uppepå så blir den mindre synlig, på sidan av takbjälken ned i stolpen och bärlinan..P Peter321 skrev:
Klicka här för att svara