Hej!

Har idag ett hus som är byggt 1976 där jag har monterat spaltventiler (PAX AW-40) där jag liksom flera hade problem med att det blev väldigt kallt när det var -10 eller kallare ute om man hade alla ventiler öppna. Har mekanisk frånluft i huset. Klurade på en idé att man skulle kunna värma inkommande luft för att undvika kallraset som sker. Fick idén när jag såg en annons från elementfläkten som jag nu har testat. Det är 4 fläktar med fläkthållare samt en strömenhet med ställbar spänning mellan 1,5-12 V. Denna är monterad under spaltventilen. Ett litet test med hjälp av termometrar på sidorna visar att man får ut samma temperatur som den i rummet med en spänning mellan 6-12 V vid utetemperaturer från -10 och kallare. Visar lite bilder på min "demoversion". Återkom med frågor och alla typer av synpunkter.

Peter

IMG_3492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3494.jpg
Skapa konto

IMG_3493.jpg
Skapa konto
IMG_3495.jpg
Skapa konto

Har tyvärr insett att man skapar ett övertryck med denna lösning, dvs inneluften går delvis ut via tilluftsventilen. Idén tror jag dock på, håller på med en ny lösning som jag återkommer med om den fungerar som jag har tänkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.