Tack alla! Väldigt intressanta insikter från håll och kanter här.
Jag inväntar offert på en liten bergvärmepump inverter-modell, och ska ställa det mot en luft/vatten monoblock eller en ren elpanna eventuellt i kombination med solpaneler. Spännande grejer!

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Bergvärme + solceller ;)

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Hur löser ni risken med isbildning/issprängning i vattensystemen + ev strömavbrott ?

• Gilla
Martin Berggren
  • Laddar…
Det dröjer länge innan en uppvärmd isolerad betongplatta fryser.

Tomture61
Värmen kan ju aldrig slås ifrån på vintern !
Ett strömavbrott på ngt timmar är kanske inga problem.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur löser ni risken med isbildning/issprängning i vattensystemen + ev strömavbrott ?
Det löser man genom att ha ett glykolfyllt system.
Jag har en sommarstuga med vedpanna.
Systemet är glykolfyllt, -30grader, som i en bil.
Har fungerat i 40 år nu utan problem. Står helt ouppvärmt när vi inte är där då vi inte har ström i stugan.
Självklart är dricksvattnet avstängt och rören tömda och vattenlåsen fyllda med spolarvätska eller tömda så dom inte fryser sönder.
Så allt är fullt möjligt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Tomture61
Min tanke med frågan är vilket uppvärmningsystem som kan vara lämpligast i en sommarstuga som kan kallställas när det blir vinter och vad man måste tänka på om värmen är vattenburen.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Min tanke med frågan är vilket uppvärmningsystem som kan vara lämpligast i en sommarstuga som kan kallställas när det blir vinter och vad man måste tänka på om värmen är vattenburen.
Ja och det var det jag svarade på.
Se till att fylla det vattenburna systemet med glykol/vatten blandning. Då kan allt kallställas om du ser till att lägga alla färskvatten ledningar så att dom kan tömmas så inte kvarstående vatten spränger ledningarna.

Intressant tråd!

Kan en Indol split "värmepumpsberedare" vara ett alternativ? Jag har inte särskilt bra koll på hur dessa värmepumpsberedare presterar om man kör dem enbart med uteluft och inte som frånluftspumpar men det ska vara möjligt enligt manualen.

C carljohanbauhn skrev:
Tack för era tankar!
Kanske går mot strömmen här, men vill helst inte ha en luft/luft, utan utnyttja våra vattenburna värmeslingor.

Tack för tipset om den luft/vatten-pumpen. Om jag förstår det rätt så går den ner mycket lägre i kW än vad de minsta bergvärmepumparna gör.

Är en ren elpanna något att överväga - vad säger ni?
Hej!

nu har jag inte läst alla säkerligen kloka inlägg men vill ändå dela med mig hur jag resonerade i väldigt liknande situation.

Byggde ett fritidshus på 60 kvm med inflytt för tre år sen och gick i ungefär samma tankebanor som du. Har också betonggolvet exponerat, förutom i sovrummen. Från början tänkte jag luft/luft för att få kyla på sommaren men ändå lägga in golvvärmeslingor eftersom kostnaden är så låg och "svårt" att göra efteråt. Men vi bodde på vintern, innan byggstart i en gäststuga med klinker på betongplatta, utan golvvärme men med luft/luftVP, värmen sattes igång med llvp dagen innan ankomst, och då det tog hela julledigheten innan golvet var behagligt att gå på, så upplevde vi det i vart fall. Detta fick mig att vända om direkt till fördel för driftsätta golvvärmen på en gång eftersom vi ville ha skönt betonggolv. Efter ha kollat på elpannor så kom jag fram till att dom billiga var för primitiva och de med modern styrning (styra med app tex) var alldeles för dyra för att köra ren el så här långt in på 2000-talet :) Kanske är annorlunda idag.

Jag räknade ut att huset behöver ca 2 kw värme vid DUT, bör tilläggas att det är FTX-vent vilket innebar att den minsta bergvärmepumpen var för tok för stor om man inte kör inverterpump och de var ju väldigt dyra inkl borrning.

Jag har aldrig varit förtjust i utedelar, dels att dom bullrar och dels för att dom är fula på eller vid fasaden. Sedan gillar jag inte riktigt att köra ut värmebäraren, vätskeburen utomhus ifall det stannar.
Men jag bestämde mig ändå för köra en luft/vatten. Jag la ner ett avloppsrör under/i plattan, dimension 110 så det mynnade några meter från huset. Utedelen står alltså några meter från huset på baksidan och nu har jag planterat några buskar på behörigt avstånd för att dölja den. Jag valde också en modell där gasledningen går in i huset så värmeväxlingen mellan hetgaskretsen och vattnet sker inne, splitaggregat tror jag det kallas.

Facit då? Eftersom typ idag är exakt 3 år sen vi flyttade in så landar elmätaren för fastighetsenergi (värme inkl vv + ftx) har ett snitt på 2074 kwh per år. Naturligtvis har vi reducerad värme när vi inte är där, går att appstyra. Har temperaturövervakning via zwave-enhet som backup :) Brukar köra igång värmen midnatt till fredag när vi kommer på fredagkvällen, då är golven inte jättevarma men går bra att gå på, jag gillar det för då känns det gött att tända kaminen :)

Ljudet då ? På vintern när det är ordentligt kallt så låter ju värmepumpen, utomhus alltså, men brukar inte hänga ute på baksidan så mycket så upplever det inte störande. På sommaren när jag kör mycket varmvatten (brukar fylla en sån där plaskpool för barnen på ca 1000 liter med vv) så går utedelen på mycket lågt varvtal pga den höga lufttemperaturen så den hörs knappt. Gör vv då billigare än med en bvp :)

Jag har ändå förberett för kyla då maskinen går att köra "baklänges" med kyla men behöver då kompletteras med en vattenburen luftkylare så har förberett med dränage och köldbärare från VP till ett ställe där jag ta ett litet hål i väggen och plocka ut dessa ledningar. Sommaren 2018 var det nära :)

Jag är i vart fall väldigt nöjd med denna lösning, invändigt nästan ljudlösa (mina föräldrar har en bvp som bullrar lite som jag inte skulle vilja ha angränsande mot ett sovrum helst) , billig uppvärmningen och med varma, eller ja ljumna golv, (oförskämt låg framledningskurva), och såklart modern styrning.
Själva installationen av värmepumpen kostade nog 55 tkr om jag minns rätt utan rot förstås så kändes värt merkostnaden över elpanna eller llvp.
skicka PM om du undrar något specifikt :)

• Gilla
salahunreal och 4 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bergvärme + solceller ;)
Varför inte ett kärnkraftverk eller ett eget vindkraftverk.
Eller borra efter djupgas?

Skit i om det aldrig blir lönsamt...

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
S StefanP skrev:
Hej!

nu har jag inte läst alla säkerligen kloka inlägg men vill ändå dela med mig hur jag resonerade i väldigt liknande situation.

Byggde ett fritidshus på 60 kvm med inflytt för tre år sen och gick i ungefär samma tankebanor som du. Har också betonggolvet exponerat, förutom i sovrummen. Från början tänkte jag luft/luft för att få kyla på sommaren men ändå lägga in golvvärmeslingor eftersom kostnaden är så låg och "svårt" att göra efteråt. Men vi bodde på vintern, innan byggstart i en gäststuga med klinker på betongplatta, utan golvvärme men med luft/luftVP, värmen sattes igång med llvp dagen innan ankomst, och då det tog hela julledigheten innan golvet var behagligt att gå på, så upplevde vi det i vart fall. Detta fick mig att vända om direkt till fördel för driftsätta golvvärmen på en gång eftersom vi ville ha skönt betonggolv. Efter ha kollat på elpannor så kom jag fram till att dom billiga var för primitiva och de med modern styrning (styra med app tex) var alldeles för dyra för att köra ren el så här långt in på 2000-talet :) Kanske är annorlunda idag.

Jag räknade ut att huset behöver ca 2 kw värme vid DUT, bör tilläggas att det är FTX-vent vilket innebar att den minsta bergvärmepumpen var för tok för stor om man inte kör inverterpump och de var ju väldigt dyra inkl borrning.

Jag har aldrig varit förtjust i utedelar, dels att dom bullrar och dels för att dom är fula på eller vid fasaden. Sedan gillar jag inte riktigt att köra ut värmebäraren, vätskeburen utomhus ifall det stannar.
Men jag bestämde mig ändå för köra en luft/vatten. Jag la ner ett avloppsrör under/i plattan, dimension 110 så det mynnade några meter från huset. Utedelen står alltså några meter från huset på baksidan och nu har jag planterat några buskar på behörigt avstånd för att dölja den. Jag valde också en modell där gasledningen går in i huset så värmeväxlingen mellan hetgaskretsen och vattnet sker inne, splitaggregat tror jag det kallas.

Facit då? Eftersom typ idag är exakt 3 år sen vi flyttade in så landar elmätaren för fastighetsenergi (värme inkl vv + ftx) har ett snitt på 2074 kwh per år. Naturligtvis har vi reducerad värme när vi inte är där, går att appstyra. Har temperaturövervakning via zwave-enhet som backup :) Brukar köra igång värmen midnatt till fredag när vi kommer på fredagkvällen, då är golven inte jättevarma men går bra att gå på, jag gillar det för då känns det gött att tända kaminen :)

Ljudet då ? På vintern när det är ordentligt kallt så låter ju värmepumpen, utomhus alltså, men brukar inte hänga ute på baksidan så mycket så upplever det inte störande. På sommaren när jag kör mycket varmvatten (brukar fylla en sån där plaskpool för barnen på ca 1000 liter med vv) så går utedelen på mycket lågt varvtal pga den höga lufttemperaturen så den hörs knappt. Gör vv då billigare än med en bvp :)

Jag har ändå förberett för kyla då maskinen går att köra "baklänges" med kyla men behöver då kompletteras med en vattenburen luftkylare så har förberett med dränage och köldbärare från VP till ett ställe där jag ta ett litet hål i väggen och plocka ut dessa ledningar. Sommaren 2018 var det nära :)

Jag är i vart fall väldigt nöjd med denna lösning, invändigt nästan ljudlösa (mina föräldrar har en bvp som bullrar lite som jag inte skulle vilja ha angränsande mot ett sovrum helst) , billig uppvärmningen och med varma, eller ja ljumna golv, (oförskämt låg framledningskurva), och såklart modern styrning.
Själva installationen av värmepumpen kostade nog 55 tkr om jag minns rätt utan rot förstås så kändes värt merkostnaden över elpanna eller llvp.
skicka PM om du undrar något specifikt :)
Oerhört intressant! Det låter ju som exakt samma förutsättningar och tankar som jag har.
Får man fråga vilket märke och modell på pump det blev?

• Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Kanske kan jag bistå med lite hjälp :thinking:

Vi bor i ett radhus med grannar på båda sidor, uppvärmd yta är ca 130m2 i Skåne.

I höstas satte vi in en Mitsubishi Sw75-YAA.

Väldigt trevlig maskin som ger varmvatten snabbt och håller en jämn inomhustemp.

Inköpspris inkl montering samt håltagning igenom 4 tegelväggar gick på 97k, detta även inkl stativ med uppvärmt tråg. Det enda jag gjorde själv var att gjuta fundamentet.

Maskinen i sig är dock relativt stor, men jag upplever den ändå som tyst, vintertid kan den väsnas en del men aldrig så det är störande inomhus.

Det är dessutom en 3-fas maskin vilket gör att man klarar sig på en 16A huvudsäkring. 1-fas krävde för vår del att man behövde säkra upp huset.

Förbrukningsmässigt så har den hittills iår gjort av med ca 3700kWh.

Så den är faktiskt min rekommendation, kanske lite overkill i storlek men fördelarna är flera och skillnaderna mellan den minsta i pris (sw50) som har äldre teknik och denna är rätt små i sammanhanget.

:D

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Den Thermia BVP som TS länkade till är också 400v inkoppling

Det där med räkna hem investeringen tror jag inte på
Själv kommer jag sätta upp solceller på nybygget
O tänker inte alls på räkna hem det!
Jag vill bara slippa räkningar på soltider o få betalt av elbolagen!
Folk köper nya Volvos utan att räkna hem det

• Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.