37 391 läst ·
157 svar
37k läst
157 svar
Upptäckt fukt i bjälklag vid badrumsrenovering - hantverkare vill ta betalt för stillastående tid
Nej nej. Köp ett par säckar cement som snickarna får bära fram och tillbaka under dagen, som du betalar.E EyEr0n skrev:
Har du tur tröttnar de och åker där ifrån, eller sjukskriver sig.
(Läs inte detta som blodsallvarilgt råd😉)
Jag hade i första hand kollat upp om detta juridiskt håller som andra också skrivit. Nästa steg, om det visar sig hålla, hade blivit en dialog med byggfirman om det går att komma överens om en lägre peng än 8h per dag, två veckor är ändå en längre tid som kan gå att sysselsätta jobbarna på annat håll för företaget, vilket öppnar upp för en win win för dem, både pengar från dig och en annan kund för samma tid.M maxgen skrev:Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av hantverkare som vill fakturera för stillastående tid när det kommer till något som ligger utanför min makt?
Kort story: renoverar badrum som varit riktigt dåligt byggt av tidigare ägare. Inget jag sett men som visat sig med tiden. Badrummet är strax över 10 år gammalt. Bott där i 3 år.
Nu upptäckte man fukt i bjälklaget och ett riktigt dåligt kopplat stamrör under golvet. Besiktningsman som föreningen ringt in rekommenderar 2 veckors torktid.
Byggbolaget vill nu fakturera fullt timpris utöver ordinarie offert för varje timme de har stillastående tid.
I kontrakt står: Betalningsplan sker i följande och måste hållas/betalas utan förseningar för att kunna hålla tidsplanen.
Vid stillaståendes tid debiterar [BYGGBOLAG] 650kr/h upp till max 8timmar per dag.
Jag är rimligt nöjd med mig själv som inte tog upp detta, men jag tolkade det som förseningar som jag bidrog till. Om de skulle behöva vänta på varor eller något. Inte att det gällde något som ligger utanför min makt.
Är det någon som har varit med om liknande som kan dela med sig av erfarenhet?
Tacksamhet!
Om de nekar till det och kräver betalt för 8h dagen i 2 veckor, då hade jag sett till att sysselsätta dem, om inte det finns något hos mig att göra så förbättra grannsämjan eller relationen med svärmor. Det är ändå 80h du betalar för, klart det ska användas och inte brinna inne!
Eftersom du är privatkonsument så gäller konsumentköplagen. Dessutom finns det en förhållandevis hård EU-lagstiftning på området som vi är tvungna att följa. Jag skulle börja hos kommunen som har konsumentrådgivning som inte kostar en spänn att utnyttja.
Huvudregeln är att avtalet skall tolkas till din fördel. Kontakta jurist, det kan det vara värt.M maxgen skrev:Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av hantverkare som vill fakturera för stillastående tid när det kommer till något som ligger utanför min makt?
Kort story: renoverar badrum som varit riktigt dåligt byggt av tidigare ägare. Inget jag sett men som visat sig med tiden. Badrummet är strax över 10 år gammalt. Bott där i 3 år.
Nu upptäckte man fukt i bjälklaget och ett riktigt dåligt kopplat stamrör under golvet. Besiktningsman som föreningen ringt in rekommenderar 2 veckors torktid.
Byggbolaget vill nu fakturera fullt timpris utöver ordinarie offert för varje timme de har stillastående tid.
I kontrakt står: Betalningsplan sker i följande och måste hållas/betalas utan förseningar för att kunna hålla tidsplanen.
Vid stillaståendes tid debiterar [BYGGBOLAG] 650kr/h upp till max 8timmar per dag.
Jag är rimligt nöjd med mig själv som inte tog upp detta, men jag tolkade det som förseningar som jag bidrog till. Om de skulle behöva vänta på varor eller något. Inte att det gällde något som ligger utanför min makt.
Är det någon som har varit med om liknande som kan dela med sig av erfarenhet?
Tacksamhet!
Konsumenttjänstlagen. Det finns regleringar om förseningar från konsuments sida och företagets rätt att lämna uppdraget. Men i regleringen kring priset finns inget vad jag kan se som formellt hindrar detta upplägg. Det som skulle hindra är väl snarast att avtalsvillkoren ses som oskäliga rent generellt.Efva Nyberg skrev:
Tycker snarare diskussionen är rätt konstig här.
Om inte hantverkaren kan utföra sitt arbete på grund av beställaren (TS) och tvingas till väntatid ska hantverkaren självklart ha betalt för detta.
Det är inskrivit i varenda professionellt avtal och även detta verkar det som?
TS/Hantverkare kommit överens om ett avtal och TS har fått ett pris utifrån det, då ska klart det äras.
Hade inte skrivelsen hade priset varit något annat.
Om inte hantverkaren kan utföra sitt arbete på grund av beställaren (TS) och tvingas till väntatid ska hantverkaren självklart ha betalt för detta.
TS/Hantverkare kommit överens om ett avtal och TS har fått ett pris utifrån det, då ska klart det äras.
Men detta rör ju inget professionellt B2B-avtal utan tjänsteförsäljning till konsument som alltså inte är proffs på detta. Av det skälet finns skydd för konsumenten i konsumenttjänstlagen.O oliven1 skrev:Tycker snarare diskussionen är rätt konstig här.
Jag vet, men det var mest för att visa att det är standard i branschen med skrivelser gällande försening.Claes Sörmland skrev:
och här har man tydligt avtalat om det och priset är ju baserat på det som en faktor.
att man då som beställare när en var punkterna i avtalet som inte gynnar beställaren så ska den inte gälla, det tycker jag är konstigt.
finns ju massa villkor, försäkringar etc i ett avtal som man skriver på. ska dessa inte gälla såblir det väldigt konstigt.
Tror ingen annan bransch hade accepterat det bara för man läste lite slarvigt.
(TS hade alla möjligheter att köpa någon som inte hade den skrivelsen till ett dyrare pris - allt annat lika.)
det kan absolut också vara med att beställaren får ersättning vid försening. Detta är dock 100% TS som är vållande. Hade det stått i anbudet att leverantören renoverar det fuktskadade badrummet så hade denna tråd inte funnits.A AG A skrev:Precis på samma sätt som en kund kan kräva ersättning vid förseningar, är det ibland även rimligt av byggaren.
Men det är lika orimligt att byggare ska ha full lön då arbetet står still, som om att kunden skulle kräva att han fick hela arbetet utfört gratis.
I det här fallet är det inte heller TS som ligger bakom förseningen. Beroende på avtal kan det även vara byggaren som ska fixa det fuktskadade bjälklaget. Om det är uppgjort om fast pris, och byggaren åtagit sig att fixa hela rummet. Så ska han även haft detta i åtanke, och det ska då ingå i fasta priset.
Det skulle möjligtvis vara stycket om prisClaes Sörmland skrev:
Konsumenttjänstlagen. Det finns regleringar om förseningar från konsuments sida och företagets rätt att lämna uppdraget. Men i regleringen kring priset finns inget vad jag kan se som formellt hindrar detta upplägg. Det som skulle hindra är väl snarast att avtalsvillkoren ses som oskäliga rent generellt.
"Köparen behöver inte betala för arbete som försämras eller går förlorat på grund av en olyckshändelse som inträffar innan tjänsten är avslutad."
Svårt det här. Ingen olyckshändelse är ju aktuell i trådens fall. Det som är aktuellt här är ju att senarelägga arbetat för att inte orsaka skada på BRFens egendom genom arbetet, d v s att utföra tjänsten fackmässigt.P Peter787 skrev:
I grund och botten är ju företaget förbjudet enligt lag att fortsätta med arbetet genom 4 § i konsumenttjänstlagen:
"Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt."
Problemet för TS är ju att den delen av lagtexten inte reglerar priset på tjänsten.
Det beror ju på att konsumenttjänstlagen (och konsumentköplagen) fungerar så att den inte kan avtalas bort.O oliven1 skrev:Jag vet, men det var mest för att visa att det är standard i branschen med skrivelser gällande försening.
och här har man tydligt avtalat om det och priset är ju baserat på det som en faktor.
att man då som beställare när en var punkterna i avtalet som inte gynnar beställaren så ska den inte gälla, det tycker jag är konstigt.
finns ju massa villkor, försäkringar etc i ett avtal som man skriver på. ska dessa inte gälla såblir det väldigt konstigt.
Tror ingen annan bransch hade accepterat det bara för man läste lite slarvigt.
(TS hade alla möjligheter att köpa någon som inte hade den skrivelsen till ett dyrare pris - allt annat lika.)
Men jag vet inte om detta gäller priset i detta fall. Hittills har inget övertygande framkommit i tråden som antyder att TS inte ska betala extra för ställtiden. Men en hovrättsdom i ett sånt här fall hade ju varit trevligt för klarhet i frågan.
Det är en oseriös snickare som tar betalt för stillastående tid. De har garanterat andra projekt de kan åka på. Problemet brukar ju annars vara att få dem att dyka upp tillräckligt ofta då de alltid har parallella projekt för att kunna utnyttja tiden effektivt.