37 389 läst ·
157 svar
37k läst
157 svar
Upptäckt fukt i bjälklag vid badrumsrenovering - hantverkare vill ta betalt för stillastående tid
När jag läser sånt här så blir jag bara arg över hur svinga avtal en del skitfirmor skriver.
Det är ju givetvis fullt orimligt att de ska ha fullt betalt i två veckor.
Anlitar ogärna hantverkare och sånt här får en ju knappast mera sugen.
Det är ju givetvis fullt orimligt att de ska ha fullt betalt i två veckor.
Anlitar ogärna hantverkare och sånt här får en ju knappast mera sugen.
Om du går vidare med detta, så är jag ganska övertygad om att dina möjligheter är goda. Jag tvivlar starkt på att byggfirman kan påvisa kostnader som ge anledning att ta ut denna kostnad.
Jag är själv byggare, och detta är nog den värsta typ av bedrägeri jag hört talas om.
Ta kontakt med Vi Villaägare och se om du kan få någon hjälp att stämma de jävlarna.
Jag är själv byggare, och detta är nog den värsta typ av bedrägeri jag hört talas om.
Ta kontakt med Vi Villaägare och se om du kan få någon hjälp att stämma de jävlarna.
Det är många som tycker detta är fel av företaget och som dessutom tycker detta är svinigt och bedrägligt. Det är absolut inte bedrägligt.
Detta är vanligt vid större byggprojekt där leverantören annars skulle ta för stor risk. Däremot är det kanske ovanligt mot privatpersoner och om det juridiskt håller vet jag inte. Däremot är det självklart för de allra flesta vad som avses. Uppstår hinder som ligger på beställaren vill leverantören ha ersättning.
Max 8h per dag. Det kan ju handla om rivare, snickare, rörläggare, elektriker, plattsättare och målare som får stuva om med sina jobb pga. 2 veckors försening. Dessa har i sin tur avtal med den aktuella leverantören (oftast en snickare). Det är inte alls säkert att ens 8h per dag egentligen räcker för att ersätta den tiden det tar att planera om.
Det ställs höga krav på hantverkare, nu ska alla dessa yrkesgrupper bara starta 2 veckor tidigare med nästa badrum, sen släppa efter 2 veckor för att göra klart badrummet med fuktskador. Där kan vi få 2 nya Byggahus-trådar.
Det brukar gå att lösa, men en fuktskada är tyvärr beställarens ansvar, inte leverantörens.
Detta är vanligt vid större byggprojekt där leverantören annars skulle ta för stor risk. Däremot är det kanske ovanligt mot privatpersoner och om det juridiskt håller vet jag inte. Däremot är det självklart för de allra flesta vad som avses. Uppstår hinder som ligger på beställaren vill leverantören ha ersättning.
Max 8h per dag. Det kan ju handla om rivare, snickare, rörläggare, elektriker, plattsättare och målare som får stuva om med sina jobb pga. 2 veckors försening. Dessa har i sin tur avtal med den aktuella leverantören (oftast en snickare). Det är inte alls säkert att ens 8h per dag egentligen räcker för att ersätta den tiden det tar att planera om.
Det ställs höga krav på hantverkare, nu ska alla dessa yrkesgrupper bara starta 2 veckor tidigare med nästa badrum, sen släppa efter 2 veckor för att göra klart badrummet med fuktskador. Där kan vi få 2 nya Byggahus-trådar.
Det brukar gå att lösa, men en fuktskada är tyvärr beställarens ansvar, inte leverantörens.
Håller inte med här, hade TS beställt ett eget kakel/whatever och inte det byggfirma ville erbjuda och detta sedan fick försenad leverans så är det rimligt att byggarna får ersättning i väntan på detta.J Johan456 skrev:Det är många som tycker detta är fel av företaget och som dessutom tycker detta är svinigt och bedrägligt. Det är absolut inte bedrägligt.
Detta är vanligt vid större byggprojekt där leverantören annars skulle ta för stor risk. Däremot är det kanske ovanligt mot privatpersoner och om det juridiskt håller vet jag inte. Däremot är det självklart för de allra flesta vad som avses. Uppstår hinder som ligger på beställaren vill leverantören ha ersättning.
Max 8h per dag. Det kan ju handla om rivare, snickare, rörläggare, elektriker, plattsättare och målare som får stuva om med sina jobb pga. 2 veckors försening. Dessa har i sin tur avtal med den aktuella leverantören (oftast en snickare). Det är inte alls säkert att ens 8h per dag egentligen räcker för att ersätta den tiden det tar att planera om.
Det ställs höga krav på hantverkare, nu ska alla dessa yrkesgrupper bara starta 2 veckor tidigare med nästa badrum, sen släppa efter 2 veckor för att göra klart badrummet med fuktskador. Där kan vi få 2 nya Byggahus-trådar.
Det brukar gå att lösa, men en fuktskada är tyvärr beställarens ansvar, inte leverantörens.
Men att under rivning hitta problem som måste lösas är inte rimligt att TS ska behöva bekosta stillastående tid för. Detta borde en expert kunna ta höjd för och även informera kund att det kan hända.
Hmm. Jag förstår tankegången, men är kluven.J Johan456 skrev:Det är många som tycker detta är fel av företaget och som dessutom tycker detta är svinigt och bedrägligt. Det är absolut inte bedrägligt.
Detta är vanligt vid större byggprojekt där leverantören annars skulle ta för stor risk. Däremot är det kanske ovanligt mot privatpersoner och om det juridiskt håller vet jag inte. Däremot är det självklart för de allra flesta vad som avses. Uppstår hinder som ligger på beställaren vill leverantören ha ersättning.
Max 8h per dag. Det kan ju handla om rivare, snickare, rörläggare, elektriker, plattsättare och målare som får stuva om med sina jobb pga. 2 veckors försening. Dessa har i sin tur avtal med den aktuella leverantören (oftast en snickare). Det är inte alls säkert att ens 8h per dag egentligen räcker för att ersätta den tiden det tar att planera om.
Det ställs höga krav på hantverkare, nu ska alla dessa yrkesgrupper bara starta 2 veckor tidigare med nästa badrum, sen släppa efter 2 veckor för att göra klart badrummet med fuktskador. Där kan vi få 2 nya Byggahus-trådar.
Det brukar gå att lösa, men en fuktskada är tyvärr beställarens ansvar, inte leverantörens.
Jag själv är leverantör av en tjänst/vara. Det går inte en dag utan förseningar från kunder som tycker till / ändrar sig / väntar på info från en tredje, eller andra oförutsedda händelser. Skulle jag fakturera för alla dessa förseningar och stillastående tid och den omplanering som krävs så skulle jag inte längre behöva jobba idag. Då hade jag varit ekonomiskt oberoende.
Men det är märkligt hur vi accepterar och rättfärdigar beteenden från vissa yrkeskårer där kreti och pleti känner sig okunniga.
Jag bor i BRF.A AG A skrev:Om du går vidare med detta, så är jag ganska övertygad om att dina möjligheter är goda. Jag tvivlar starkt på att byggfirman kan påvisa kostnader som ge anledning att ta ut denna kostnad.
Jag är själv byggare, och detta är nog den värsta typ av bedrägeri jag hört talas om.
Ta kontakt med Vi Villaägare och se om du kan få någon hjälp att stämma de jävlarna.
Ska ta ett snack med firman på måndag och försöka klargöra hur de definierar detta.
Ofta görs inte denna fakturering även om den finns inskriven i olika standardavtal som används även om möjligheten finns. Jag har heller aldrig använt detta då jag var leverantör. Men det hör liksom inte till debatten.M maxgen skrev:Hmm. Jag förstår tankegången, men är kluven.
Jag själv är leverantör av en tjänst/vara. Det går inte en dag utan förseningar från kunder som tycker till / ändrar sig / väntar på info från en tredje, eller andra oförutsedda händelser. Skulle jag fakturera för alla dessa förseningar och stillastående tid och den omplanering som krävs så skulle jag inte längre behöva jobba idag. Då hade jag varit ekonomiskt oberoende.
Men det är märkligt hur vi accepterar och rättfärdigar beteenden från vissa yrkeskårer där kreti och pleti känner sig okunniga.
Precis på samma sätt som en kund kan kräva ersättning vid förseningar, är det ibland även rimligt av byggaren.J Johan456 skrev:Det är många som tycker detta är fel av företaget och som dessutom tycker detta är svinigt och bedrägligt. Det är absolut inte bedrägligt.
Detta är vanligt vid större byggprojekt där leverantören annars skulle ta för stor risk. Däremot är det kanske ovanligt mot privatpersoner och om det juridiskt håller vet jag inte. Däremot är det självklart för de allra flesta vad som avses. Uppstår hinder som ligger på beställaren vill leverantören ha ersättning.
Max 8h per dag. Det kan ju handla om rivare, snickare, rörläggare, elektriker, plattsättare och målare som får stuva om med sina jobb pga. 2 veckors försening. Dessa har i sin tur avtal med den aktuella leverantören (oftast en snickare). Det är inte alls säkert att ens 8h per dag egentligen räcker för att ersätta den tiden det tar att planera om.
Det ställs höga krav på hantverkare, nu ska alla dessa yrkesgrupper bara starta 2 veckor tidigare med nästa badrum, sen släppa efter 2 veckor för att göra klart badrummet med fuktskador. Där kan vi få 2 nya Byggahus-trådar.
Det brukar gå att lösa, men en fuktskada är tyvärr beställarens ansvar, inte leverantörens.
Men det är lika orimligt att byggare ska ha full lön då arbetet står still, som om att kunden skulle kräva att han fick hela arbetet utfört gratis.
I det här fallet är det inte heller TS som ligger bakom förseningen. Beroende på avtal kan det även vara byggaren som ska fixa det fuktskadade bjälklaget. Om det är uppgjort om fast pris, och byggaren åtagit sig att fixa hela rummet. Så ska han även haft detta i åtanke, och det ska då ingå i fasta priset.
Jag tror också att alla förstår att byggaren vill ha deg. Men, under vilka förutsättningar ska beställaren vara tvungen att betala för tid under vilken arbete inte utförs? Det ska framgå av avtalet. Antingen direkt, eller genom hänvisning.J Johan456 skrev:Däremot är det självklart för de allra flesta vad som avses. Uppstår hinder som ligger på beställaren vill leverantören ha ersättning.
Max 8h per dag. Det kan ju handla om rivare, snickare, rörläggare, elektriker, plattsättare och målare som får stuva om med sina jobb pga. 2 veckors försening. Dessa har i sin tur avtal med den aktuella leverantören (oftast en snickare). Det är inte alls säkert att ens 8h per dag egentligen räcker för att ersätta den tiden det tar att planera om.
Det ställs höga krav på hantverkare, nu ska alla dessa yrkesgrupper bara starta 2 veckor tidigare med nästa badrum, sen släppa efter 2 veckor för att göra klart badrummet med fuktskador. Där kan vi få 2 nya Byggahus-trådar.
Det brukar gå att lösa, men en fuktskada är tyvärr beställarens ansvar, inte leverantörens.
Jag har inte sett hela avtalet, men den del TS redogjort för är sjukt otydlig och taffligt formulerad. Ansvaret därför ligger på byggaren. Inte TS.
Det borde det ha framgått vad som avses med "stillastående tid". Annars är det omöjligt för TS att veta under vilka förutsättningar denne kan bli tvungen att betala för ingenting. Till det kommer att det är i det närmaste godtyckligt hår många timmar/dag upp till max 8 timmar som byggaren kan ta betalt för.
Jag vet, som sagt, inte hur avtalet ser ut i övrigt, hur arbetet skulle genomföras, etc. Men givet hur sjukt otydligt avtalet är i den aktuella delen skulle jag inte ha varit beredd att betala en spänn (även om jag anser att det som utgångspunkt skulle vara rimligt att även konsumenter som beställare skulle kunna bära en del av/hela risken för hinder utom beställarens/utföraren omedelbara kontroll).
Jag hade å andra sidan aldrig heller skrivit på något så otydligt.
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Förstår hantverkarna men jag tror ju inte direkt att byggfirman sitter och rullar tummarna i väntan på jobb heller. De har säkert ett projekt de kan gå på sålänge. Av egen erfarenhet vet jag att ibland står det still på grund av att hantverkarna uteblir nån dag eller bara är på plats nån timme. Ska man få avdrag då eller? Tuff sits! Lycka till 🙌
Tycker inte att han ska få sitta på någon stol, han får arbeta med annat under tiden. Ge honom en solfjäder att vifta med i badrummet i 8h för att påskynda torkningsprocessen. Och timelaps filma förloppet för att säkra att han inte slarvar.M maxgen skrev:
Jag fattar inte, om allt är så schemalagt för hantverkaren så att han måste ha betalt för dessa två veckor, hur ska han ha tid att utföra något arbete hos dig efter dessa veckor? Då har han väl schemalagt arbete hos någon annan? Det låter ju som att du står utan hantverkare efter torktiden då hans schema är skrivet i sten.
