37 388 läst ·
157 svar
37k läst
157 svar
Upptäckt fukt i bjälklag vid badrumsrenovering - hantverkare vill ta betalt för stillastående tid
Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av hantverkare som vill fakturera för stillastående tid när det kommer till något som ligger utanför min makt?
Kort story: renoverar badrum som varit riktigt dåligt byggt av tidigare ägare. Inget jag sett men som visat sig med tiden. Badrummet är strax över 10 år gammalt. Bott där i 3 år.
Nu upptäckte man fukt i bjälklaget och ett riktigt dåligt kopplat stamrör under golvet. Besiktningsman som föreningen ringt in rekommenderar 2 veckors torktid.
Byggbolaget vill nu fakturera fullt timpris utöver ordinarie offert för varje timme de har stillastående tid.
I kontrakt står: Betalningsplan sker i följande och måste hållas/betalas utan förseningar för att kunna hålla tidsplanen.
Vid stillaståendes tid debiterar [BYGGBOLAG] 650kr/h upp till max 8timmar per dag.
Jag är rimligt nöjd med mig själv som inte tog upp detta, men jag tolkade det som förseningar som jag bidrog till. Om de skulle behöva vänta på varor eller något. Inte att det gällde något som ligger utanför min makt.
Är det någon som har varit med om liknande som kan dela med sig av erfarenhet?
Tacksamhet!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av hantverkare som vill fakturera för stillastående tid när det kommer till något som ligger utanför min makt?
Kort story: renoverar badrum som varit riktigt dåligt byggt av tidigare ägare. Inget jag sett men som visat sig med tiden. Badrummet är strax över 10 år gammalt. Bott där i 3 år.
Nu upptäckte man fukt i bjälklaget och ett riktigt dåligt kopplat stamrör under golvet. Besiktningsman som föreningen ringt in rekommenderar 2 veckors torktid.
Byggbolaget vill nu fakturera fullt timpris utöver ordinarie offert för varje timme de har stillastående tid.
I kontrakt står: Betalningsplan sker i följande och måste hållas/betalas utan förseningar för att kunna hålla tidsplanen.
Vid stillaståendes tid debiterar [BYGGBOLAG] 650kr/h upp till max 8timmar per dag.
Jag är rimligt nöjd med mig själv som inte tog upp detta, men jag tolkade det som förseningar som jag bidrog till. Om de skulle behöva vänta på varor eller något. Inte att det gällde något som ligger utanför min makt.
Tacksamhet!
"Vid stillaståendes tid debiterar [BYGGBOLAG] 650kr/h upp till max 8timmar per dag."M maxgen skrev:Hej!
Tacksamhet!
Anges någonstans i avtalet hur "stillaståendes tid" (trodde jag var en omöjlighet, rent fysiskt) ska förstås?
Är det ett avtal utformat ensidigt av företaget? Spelar kanske inte jättestor roll, då det rör sig om ett avtal mellan företag och konsument.
Redigerat:
Nej, det definieras ingenstans. Jag förstår att jag borde ha frågat om detta... Avtalet är utformat ensidigt av dem, ja!K Kardan79 skrev:
Dom kan väl igentligen skriva vad som helst i kontraktet men sen vad juridiken säger är ju en helt annan sak.M maxgen skrev:Hej!
Tacksamhet!
Kolla med besiktningsmannen, denne lär ju säkert ha någon koll juridiskt.
Där kan du kanske ha en räddning.M maxgen skrev:
Det rör sig om ett avtal mellan två väldigt ojämlika parter, varav den ena dessutom är konsument. Till det kommer att företaget utformat avtalet. Företaget ansvarar därmed för ev. otydligheter i avtalet (oklarhetsregeln).L Lechuza skrev:
Ska de hålla på och tramsa med sådant så kan du hänvisa till diverse kvantfysik och att tillståndet ”stillaståendes tid” inte har inträffat sedan Big Bang.
Observera att det är särskrivningen i kontraktet som möjliggör det resonemanget.
Observera att det är särskrivningen i kontraktet som möjliggör det resonemanget.
Ja, det känns verkligen som att jag är i underläge. Det känns om att det ofta försöker utnyttja att jag inte har stenkoll på alla delar i en byggprocess.K Kardan79 skrev:
Har du möjligen en rekommendation på vilken ände man börjar med att bestrida detta? Börja med konsumentvägledning? Kan jag råka förvärra saken och möjligen styrka deras yrkande?
Haha, ja jag funderade också på det. Välkommen att sitta utanför och bevaka badrummet medan det torkar.E EyEr0n skrev:
Touché! Kanske slänger in den dojan när det är löst och jag känner mig safe igenV Viktor_F skrev:
Du får väl ha det som alternativ i alla fall ☺️M maxgen skrev:
Men jag är på riktigt nyfiken på vad som skulle bli den juridiska tolkningen, ifall någon försöker debitera för ”stillaståendes tid”. Hur kan de ens få ihop en timme att debitera om tiden står still? Osv osv ☺️
Tänker att tinget omöjligen kan landa i att ”du borde förstått att det var ”stilleståndstid” som entreprenören menade”
Jag är jurist, men kan inte ett skit av faktisk relevans för dig.M maxgen skrev:Ja, det känns verkligen som att jag är i underläge. Det känns om att det ofta försöker utnyttja att jag inte har stenkoll på alla delar i en byggprocess.
Har du möjligen en rekommendation på vilken ände man börjar med att bestrida detta? Börja med konsumentvägledning? Kan jag råka förvärra saken och möjligen styrka deras yrkande?
Haha, ja jag funderade också på det. Välkommen att sitta utanför och bevaka badrummet medan det torkar.
Touché! Kanske slänger in den dojan när det är löst och jag känner mig safe igen![]()
Jag vet att alla här sågar villaägarna, men är du medlem så ring och prata med dem. Prova även med kommunens konsumentvägledare och konsumentverket. Du lär inte ha sämre koll på läget efter det.
Tack - det ska jag göra!K Kardan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Ingen aning och det kan antagligen variera mellan olika försäkringsbolag, men ring och fråga samt passa på och fråga om det är något som du bör anmäla till dem också.M maxgen skrev:
Men det är nog rätt normalt att man får betala om inget arbete kan utföras pga. något som ligger utanför företagets kontroll och företaget inte kan sysselsätta hantverkaren på något annat sätt.
Det hänger väl lite på situationen, anser jag (och om man avtalat om det). Det här verkar ju vara ett jobb som inte är skitlitet, och då är det nog inte helt rimligt att utföraren ska stå hela risken för att jobb inte kan utföras som förväntat.BirgitS skrev:
Ingen aning och det kan antagligen variera mellan olika försäkringsbolag, men ring och fråga samt passa på och fråga om det är något som du bör anmäla till dem också.
Men det är nog rätt normalt att man får betala om inget arbete kan utföras pga. något som ligger utanför företagets kontroll och företaget inte kan sysselsätta hantverkaren på något annat sätt.