Släpvagnskontakten på min bil ansluts åt sidan (på grund av att den sitter i själva den utfällbara dragkroken).

Det gör att kabeln alltid drar bakåt och gärna hamnar snett i kontakten. Det har orsakat skador på kontakten nu efter 10 år,, så jag behöver byta ut den.

Tänkte då kolla om det finns en färdig kabel (13-stift) att köpa som är vinklad 90° i ena änden, för att komma bort från detta problemet framöver.

Någon som vet?

Tror aldrig jag sett en vinklad 13-polig kontakt.
Tror dock att det finns lösa adaptrar 13-13 som är vinklade. Brukar kosta en del dock. Kan du inte sätta ett 13-poligt uttag på vagnen och sedan ha en spiralkabel mellan?

dof dof skrev:
Tror aldrig jag sett en vinklad 13-polig kontakt.
Tror dock att det finns lösa adaptrar 13-13 som är vinklade. Brukar kosta en del dock. Kan du inte sätta ett 13-poligt uttag på vagnen och sedan ha en spiralkabel mellan?
Det är precis så jag har det. Lös kontakt på vagnen och en vanlig rak spiralkabel. Men eftersom kontakten på bilen är åt sidan, så gör spiralkabeln att det drar snett (bakåt) och det har orsakat skador på bilens kontakt.
Skulle säkert gå med förlängare och binda upp kabeln på bilsidan med buntband och skit, men det är inte särskilt praktiskt då jag kör mycket med släp.

EN 90° adapter kanske är det närmaste jag kommer. Finns en på Amazon som tydligen är specialgjord för Tesla...
vinekl.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok du har redan spiralkabel. Vad har du för längd på kabeln, skulle det göra skillnad med en lite längre? Jag skulle nog försökt klura ut någon typ av dragavlastning för kabeln som lätt kan sättas på kroken.Det var en sådan adapter jag tänkte på, men dom brukar vara rätt dyra.

dof dof skrev:
Ok du har redan spiralkabel. Vad har du för längd på kabeln, skulle det göra skillnad med en lite längre? Jag skulle nog försökt klura ut någon typ av dragavlastning för kabeln som lätt kan sättas på kroken.Det var en sådan adapter jag tänkte på, men dom brukar vara rätt dyra.
Den adaptern kostar 300 kr, men finns inte att köpa just nu. Bäst hade varit med vinklad kontakt på själva spiralkabeln, varje extra skarv är alltid en källa till möjlig glappkontakt.

Det finns 90° hållare till kablar vilka borde gå att fäst vid kontakten som en semipermanent lösning. De ör delbara och de jag har sett skruvas ihop så enkelt att byta.
Annars gör en ögla där kabeln korsas i 90° så att kabeln pekar bakåt och fixera vid kontakten.

B
Om du inte får tag på någon vinkel så bör det vara bättre med en rak kabel som får hänga mer fritt, inte en spiral som drar konstant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.