Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på https://www.konsumenternas.se/konsu...boendeforsakringar/jamfor--villaforsakringar/
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Är det någon som har någon erfarenhet av ICA:s försäkring?
Tacksam för råd!

• Gilla
  • Arg
Bosse63 och 4 till
  • Laddar…
E Eva Helene skrev:
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare.
Jämför du verkligen jömförbar nivå? Om du har IF stor försäkring?

Om du söker på ICA här på forumet så dyker det upp några negativa omdömen (men det gör det nog om alla bolag).

Personligen har jag god erfarenhet av IF, men har aldrig haft någon "katastrofskada". Släktingar har extremt dålig erfarenhet av Folksam (Unikt dåliga villkor på reseförsäkringen som ingår, det blev bokstavligen en dödsdom för en släkting. Vi tvingades skramla ihop 500 000 för en ambulansflygning som Folksam vägrade stå för, men hon dog strax innan planet kunde lyfta), Annan släkting har råkat illa ut hos Trygghansa, men där gäller det en bilförsäkring.

Jag är personligen lite skeptisk till "nya bolag" som jag räknar ICA till. En annan släkting hade försäkring i ett liknande "nytt bolag", som inte finns längre (försäkringarna förmedlades av Posten på 90 talet). Flerfamiljshuset där han bodde brann ned. Det lilla bolaget var skrattretande dåligt i förhållandde till de mer traditionella bolagen som övriga grannar hade. Skaderegleraren kunde inget annat ord än NEJ. Till slut fick släktingen hjälp av skaderegleraren från Länsförsäkringar som läste lusen av sin "kollega". Och förklarade vad han var skyldig att svara JA på. Började med att brandkåren inkvarterade honom på hotell (han var lite skadad efter hopp från andra våningen) första natten, medan huset fortfarande brann. Skadereglerarens första ord var "det betalar vi INTE".

• Gilla
  • Wow
  • Arg
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Tack för informationen, ska söka enligt ditt förslag. Trodde att Folksam var ett bra bolag, men kan ju vara olika kontor och handläggare kanske?

• Gilla
HasseGy och 1 till
  • Laddar…
E Eva Helene skrev:
men kan ju vara olika kontor och handläggare kanske?
Nej, i det här fallet så skiljer sig villkoren hos Folksam på en vital punkt mot alla andra bolag. Det handlar inte om individuella bedömningar.

I princip alla försäkringar har en klausul i resedelen som ungefär är lika formulerad i stil med "om du har uppsökt vårdinrättning i Sverige inom 3 månader före avresa, så gäller försäkringen inte för den åkomma du sökte vård för". ALLA förs. bolag utom Folksam har sedan en tilläggsklausul, att om "skadan" utomlands beror på en oväntad försämring av denna åkomma så gäller försäkringen iallafall.

Så i princip, antag att du drabbas av en enveten förkylning i april, som du till slut låter en läkare titta på. du känner dig helt frisk och symptomfri i juni, och åker på en resa ex. till USA (där all vård är svindyr), där blir du sjuk igen, ex. lunginflammation, undersökning, provtagningar och behandling kostar kanske 50 000, utan att du behöver vara jättesjuk. Då är du hos Folksam helt oförsäkrad. Hos övriga förs. bolag ersätts dina kostnader.

I släktingens fall var det lite värre, hade levt med "uppehållande behandling" i 15 år. Reste med "godkännande" från läkarna. Men så blev det akut under resan. Folksam stoppade hemtransporten, som därmed fördröjdes, det tog några dagar för släkt och vänner att skramla ihop till ambulansflyget (500 000 som rabatterades till 200 000), det blev för sent. Folksam nekade tom stå för hemtransport av kistan.

En annan släkting med IF försäkring råkade ut för liknande, men han reste trots avrådan från läkare, en helgresa mellan två strålbehandlingar (agressiv lungcancer), blev akut sämre, IF fick hem honom i tid för nästa stråldos. Trots att försämringen under resan kanske inte var så väldigt oväntad. Han avled någon månad senare.

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Sitter med samma fundering, i vårt fall så har IF höjt vår stor villa på årsbasis från 14 606 till 20 732 kr utan någon speciell motivering. Ica erbjuder på pappret ungefär motsvarande villkor för strax under 11 000 kr, så nästan en halvering i pris.

• Gilla
  • Wow
Vinclas och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår inte era astronomiska hemförsäkringar! Jag betalar inte ens hälften för mitt hus. Har dock haft samma försäkring i närmare 40 år.

Beror det på att det gäller nyförsäkring?

• Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förstår inte era astronomiska hemförsäkringar! Jag betalar inte ens hälften för mitt hus. Har dock haft samma försäkring i närmare 40 år.

Brukar nog snarare vara tvärtom. Bolagen ger lite lockpriser för att få in dig. Sedan höjs priset sakta lite extra.

Jag har ingen aning om hur bra/dåliga ICA är, men en så stor prisskillnad är lite skum åt båda håll.

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har ingen aning om hur bra/dåliga ICA är, men en så stor prisskillnad är lite skum åt båda håll.
Kollar också på villaförsäkringar nu. Betydligt mindre skillnader (<20%, spann mellan 7800 och 9500 kr) för mig mellan ICA, IF och Länsförsäkringar. ICA billigast.

Redigerat:
yonna yonna skrev:
Jag förstår inte era astronomiska hemförsäkringar! Jag betalar inte ens hälften för mitt hus.
Jag har 4500/år för villa hos LF och fått ut ganska stora summor på den utan att premien blivit dyrare (fuktskada och rättsskydd)... Så jag förstår inte heller hur beloppet kan vara så stort. Dessutom får man återbäring på försäkringen...

• Gilla
hapazard och 8 till
  • Laddar…
E
Vet inte om någon nämt det, men Trygg Hansa och IF är likvärdiga. Jämför med dom!

• Gilla
Peter__1
  • Laddar…
yonna yonna skrev:

Jag förstår inte heller...Folksam 6900 per år, villa hem stor med extra båtförsäkring.
Screenshot_2026-05-27-19-03-44-107_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mats Jägbro och 1 till
  • Laddar…
Det finns många parametrar som påverkar premien och sen skiljer det även på om man menar villa- eller villahemsförsäkring. Så att det skiljer lite för vissa och massor för andra är inget konstigt utan beror troligen en del på vilken typ av hus ett bolag tycker är ett bra objekt att försäkra.

Vilken försäkring som är bäst kan ingen annan svara på utan man måste själv jämföra villkoren och välja vilka delar som man värderar högt. Vissa vill knappt ens hänga upp en tavla själv och försöker använda försäkringen till allt som bara går medan andra endast använder försäkringen vid stora/kostsamma skador. För vissa är risken för hussvamp större medan andra är mer oroliga för ex stormskador, vattenläckor eller stora åldersavdrag beroende på när, hur och var huset är byggt. Så de viktigaste faktorerna när man väljer en försäkring är att jämföra villkoren och inte premien

• Gilla
Leif So och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Även vilken självrisk man väljer påverkar premien.

I vissa bostadsområden är vissa moment t.ex. stöld/inbrott vanligare än i andra och det påverkar premien. I alla fall var det så förr.

Som Konsumenternas skriver:
"Priset på en villaförsäkring varierar. Det finns inget standardpris på en villaförsäkring som går att jämföra och därför saknas prisuppgifter i vår jämförelse av villaförsäkringar.

Försäkringsbolagen sätter priset (premien) utifrån hur stor risken är för att en skada inträffar. Priset på din försäkring påverkas bland annat av husets skick, storlek och antal våtrum."

hsd
yonna yonna skrev:

Att ha samma försäkringsbolag hela tiden är dyrt, i alla fall på if , rejäla höjningar varje år 😡

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Att ha samma försäkringsbolag hela tiden är dyrt, i alla fall på if , rejäla höjningar varje år 😡
IF är väl kommersiellt, ägt av finska Sampo börsnoterat.

Folksam är kundägt utan vinstsyfte och ger återbäring varje år.

Länsförsäkringar likaså kundägt med återbäring.

• Gilla
  • Haha
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.