Befintligt uterum läcker in vatten i skarvar på plåttaket. Plåttak alá tegelimitation.
Plåttak med tegelliknande utseende i ett uterum, visar skarvar där vattenläckage förekommer. Taket är beläget intill ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionen idag inser jag är undermålig/kompromissad och kommer fortsatt förmodat vara så, men önskar ändå tips och råd om bästa möjliga sett till förutsättningarna.

Taklutningen är idag cirka 5cm/1m eller 3 grader. Detta pga plåttakets överkant är anslutet mot huset precis under hängrännorna vilket avgjort högsta höjd på taket. Slutet på taket har en höjd av 2 meter till innertak.

Taket är idag reglat med 45*90 cc 600 över ett spann på 3,5m och bärläkten är spikad på cc 400, läkten är 28*70 eller dylikt. Träkonstruktion under ett korrugerat plåttak i uterum med synliga reglar, bärläkt och armerad plast.
Skapa konto

Befintlig konstruktion uppifrån och ner:
Takplåt
Bärläkt
Reglar
Armerad plast
Innertak (90*28, spikad med lite mellanrum mellan varje bräda)

Jag har förstått det som att det är rätt svårt att få ett plåttegeltak att bli helt tätt och detta bekräftar ju det hela. Främst har taket läckt in i tvärgående skarv och tack vare att plasten suttit under de bärande reglarna har allt ovanför blivit ganska ankommet av fukt.

Vad som förmodligen ”räddat” huset vid snö och hårt regn (map bakfall eller upptryckande vatten) är att plåten bockats upp ganska kraftigt närmst huset.
Vattenskadad konstruktion med plåttak alá tegelimitation och träreglar i ett uterum som läcker. Elliptisk fukt vid skarv och över reglar.
Skapa konto

Nederkant tak:
Uterumstak med del av plåttak i tegelimitation, synlig träkonstruktion och läckage i skarvar. Grönska och trädgårdshus i bakgrunden.
Skapa konto

Frågan är, vad gör jag?

Min take var att försöka hålla konstruktionen så lik som möjligt, den har fungerat i 30 år, om än inte optimalt.

Take på uppbyggnad av tak:
Takplåt
Bärläkt, samma dimension som tidigare
Läkt, 12*48
Armerad plast
Reglar, 90*45 (cc300)
Spontat innertak(?)

Här blir ju lite problemet med plåten, eftersom den varit uppbockad så har det förmodat förhindrat att vatten runnit baklänges. Tar man tp20 istället så lär denna var omöjlig att bocka på samma sätt?

Förhoppningen var att kunna klämma in skjutpartier i den lägre väggen där idag öppningsmåttet är 1,9m. Förstår att det blir specialmått på dessa dock.

Ursäkta om jag använt fel terminologi någonstans. Fire away!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.