4 981 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Upphängning av cello på vägg
KnockOnWood skrev:
Tror som sagt inte att den väger så mycket. Skall väga den när projektet börjar bli klart och jag lägger upp bilder.
Idag har jag handlat. Tyvärr fanns bara M8 sargsprintar på Hornbach så det fick bl sådana tillsammans med 2 M8*100 skruvstift.
Stavarna är tillsågade och borrade. Det som kvarstår är alltså att dra upp dem på väggen, samt lösa toppen på ett snyggt sätt. Hade nog velat runda av den men ser inte riktigt hur jag skulle få till det med överhandsfräsen.
Tänker slipa och hårdvaxolja grejerna och slutligen får det nog bli en silikonlist eller liknande upptill som cellon får vila på. En säkring (resårband eller liknande) som skall hålla fast cellon i händelse av jordbävning är också planerad.
Dåså, nu sitter cellon på väggen iaf. Öveskattade grovt vikten, den visade sig ligga på 3,1kg!
Klistrade ett möbeltassark på änden innan jag drog fast stavarna, både för att skona tapeten och för att ge lite utrymme för att spänna. Det håller utan problem och känns tillräckligt stadigt.
Som sagt, ändarna skall fixas till på något sätt och en enkel fastspänning skall ordnas. Sedan måste jag fixa en bättre anläggningsyta. Funderar på att fräsa ut ett spår på längden där jag kan lägga en epdm/gummilist i, för eftersom jag ville ha armen lite vinklad uppåt krävs det att cellon ligger lite till vänster på nedre pinnen för att inte tippa över, och då behövs lite friktion annars glider den tillbaks.
Klistrade ett möbeltassark på änden innan jag drog fast stavarna, både för att skona tapeten och för att ge lite utrymme för att spänna. Det håller utan problem och känns tillräckligt stadigt.
Som sagt, ändarna skall fixas till på något sätt och en enkel fastspänning skall ordnas. Sedan måste jag fixa en bättre anläggningsyta. Funderar på att fräsa ut ett spår på längden där jag kan lägga en epdm/gummilist i, för eftersom jag ville ha armen lite vinklad uppåt krävs det att cellon ligger lite till vänster på nedre pinnen för att inte tippa över, och då behövs lite friktion annars glider den tillbaks.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra jobbat!D Dsl skrev:
(Men var är stråken?)
Skulle själv satt den lite mer vertikalt, men...
Skall se om jag får ändan ur vagnen i morgon och får upp salig svärfars egenbyggda nyckelharpa i vardagsrummet.
Nu hänger den gömd mellan en massa skräp i hustruns sovrum.
Tack, ingen prestation egentligen, men med en ettåring hemma tar det faktiskt sin tidKnockOnWood skrev:
Stråken ja, bra att du påminner mej, får komma på något där.
Håller med om att den kanske skulle suttit lite annorlunda, men då hade jag fått fästa den på ett annat sätt eftersom den höll på att tippa över. Det fick bli så här så länge iaf.
Klicka här för att svara

