Jag har gjort min research och kommit hem med en lampa till badrummet som är IP44 och dubbelkvarat. När jag sen skruvade av lamputtaget för att skruva dit lampan så ser jag att fästet till lampan är mycket mindre än hålet vart alla sladdarna i taket sitter. Har jag missat en specifikation när jag köpte min lampa?
Lampan är Frihult från Ikea.
Lampan är Frihult från Ikea.
Jaha. Är lampor avsedda för att monteras i dosa märkta på något sätt, så att jag kan hitta rätt nästa gång jag är ute och handlar?E etompau skrev:
Jodå, bifogar bild på denDjAlbert skrev:
Lamparmaturer skruvas normalt ej upp i eldosor så du lär inte hitta något passande.
En anledning till detta är att dosorna tillhör den fasta elinstallationen och kräver då att något auktoriserat företag utför arbetet.
Kanske går det att mecka ihop någon lösning med ett täcklock där du senare montera fästet för din lampa.
En anledning till detta är att dosorna tillhör den fasta elinstallationen och kräver då att något auktoriserat företag utför arbetet.
Kanske går det att mecka ihop någon lösning med ett täcklock där du senare montera fästet för din lampa.
Eller sätta den vid sidan om och ansluta till uttaget med en kort sladd. Det här är väl tyvärr en lampa som inte är anpassad att användas i moderna installationer i Sverige, utan ska helst ha bara ett rörutlopp med el i taket....
Redigerat:
Klicka här för att svara


