Gör ommitt inlägg då det blev två i ett.

Ens bilden är hur de ser ut i taket. Den andra bilden ör den jag vill sätta upp.
Hur får man i sladdarna?

Fattat att man ska trycka på P och N men ser ingen logik var jag ska stoppa in vita och blåa sladden

• Vit takplatta med grön kopplingsdel märkt "P" och "N", för montering av elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag i taket med synliga kablar, inklusive en blå och en vit, där användaren söker hjälp med anslutning av sladdarna.
    Skapa konto
Precis som i den förra tråden så är det inte bara P och N som ska anslutas utan även PE.
Den (jorden alltså) är den grön-gula. Inte helt osannolikt är väl att blå är nolla och vit tändtråd, men det får du kolla upp.
Därefter sätter du den som visar sig vara nolla på N och tändtråd på P, för att göra "helt rätt". Det spelar dock ingen roll rent tekniskt.
Skyddsjordens anslutning är dock odiskutabel.

Eller menar du rent fysiskt, var anslutningen sitter i apparaten?

Den blå på N, den vita på P, den gul/gröna på jord symbolen,

H HJ-C skrev:
Eller menar du rent fysiskt, var anslutningen sitter i apparaten?
Kan tycker u på de gröna knapparna där de står bokstäver. Men jag kan inte logiskt se var tråden ska kunna stikas in

A Anemon86 skrev:
Kan tycker u på de gröna knapparna där de står bokstäver. Men jag kan inte logiskt se var tråden ska kunna stikas in
Där

• En vit eluttag med en grön kopplingsdel märkt "P" och "N", sedda ovanifrån. Röda pilar pekar mot kopplingsdelarna.
    Skapa konto
H HJ-C skrev:
Där
Ja jo det vet jag. Var sticker jag sen in sladden. Ingen öppning som öppnar sig, kanske jag som är lite trög.

A Anemon86 skrev:
Ritning som visar montering av eluttag med mått 13 mm för kabelavtagning, finger pekar på inkopplingspunkt.

Typ såhär, bilden visar en annan modell, men det är liknande. ev så kan vit vara N och blå P

• Gilla
Anemon86
  • Laddar…
Jag kan inte förklara "var" på annat sätt än "där".

• Gilla
Anemon86
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
[bild]

Typ såhär, bilden visar en annan modell, men det är liknande. ev så kan vit vara N och blå P
Finns det en lättare än den jag har att köpa hem i stället

A Anemon86 skrev:
Finns det en lättare än den jag har att köpa hem i stället
Nej, Du får kontakta en elektriker eller någon händig person istället.

• Gilla
Anemon86
  • Laddar…
A Anemon86 skrev:
Gör ommitt inlägg då det blev två i ett.
Jag tycker att du stänger denna tråd och så fortsätter vi i din första.
Du behöver berätta lite mer om hur det ser ut i ditt rum.
Det är inte säkert att du ska ha en jordat lamputtag i taket.
Och om du ska ha det, då är det inte säkert att den lampa du vill ansluta kan användas i detta rum.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.