Hej.

För tillfället har vi en 250 liters kombipanna med pelletsbrännare och 6kw elelement, vattenburna radiatorer. Pga dyr pellets och förmånlig el så kör vi på el.
Som eldriven vattenvärmare så känns det väldigt ineffektivt att använda en gammal kombipanna.

Framtidsplanen är luftvattenvärmepump, men det är en lite för dyr investering just nu så det får bli om några år.

Tänkte att en vettig ”mellanlösning” kunde vara att skaffa en ackumulatortank nu och installera elelementet i den. Den skulle väl också vara till nytta då vi skaffar lvvp?

Eller har någon ett bättre alternativ?

Hej och välkommen till Byggahus!
Jag föreslår att du först och främst kompletterar med en luft/luftvärmepump

"Plugga" (stoppa i isolering i) rökkanalen "ut från"/"direkt efter" pannan så att inte pannan kyls den vägen.

En elpatron har 100% verkningsgrad oberoende om den sitter i kombipannan eller en ackumulatortank.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
SF9 SF9 skrev:
Hej.

För tillfället har vi en 250 liters kombipanna med pelletsbrännare och 6kw elelement, vattenburna radiatorer. Pga dyr pellets och förmånlig el så kör vi på el.
Som eldriven vattenvärmare så känns det väldigt ineffektivt att använda en gammal kombipanna.

Framtidsplanen är luftvattenvärmepump, men det är en lite för dyr investering just nu så det får bli om några år.

Tänkte att en vettig ”mellanlösning” kunde vara att skaffa en ackumulatortank nu och installera elelementet i den. Den skulle väl också vara till nytta då vi skaffar lvvp?

Eller har någon ett bättre alternativ?
Som sägs plugga fullt med isolering i utgående rökrör. Sen är det väl så att ni får VV från pannan med. Då måste pannan vara i drift. Att sätta in en tank ger inget i dagens läge, då omkoppling måste till för att få VV.
Sitter säkert en shunt ut för värmen i eller utanför pannan och då är det lämpligt med att panntermostater är på ca 70 C.

Att plugga var en smart idé som jag inte tänkte på. Det ska jag göra så fort vi har förbrukat sista veden vi har kvar nu.

Annars med ackumulator tank så hade jag tänkt mig en som har vv slinga isåfall och dra om rören samt använd ouhman styrningen + shunt på tanken istället för pannan. Behövs bara 50 grader varmt vatten till radiatorerna vid -20.
Alltså i princip helt koppla bort pannan och ersätta den med en tank.

Vad skulle jag ha för nytta av den tanken sen då vi skaffar lvvp?

Eller går det att skaffa en lvvp innedel och använda den som elpanna ett tag tills man köper utedelen? (Har ingen aning om hur en lvvp innedel funkar)

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
Jag föreslår att du först och främst kompletterar med en luft/luftvärmepump
Tack. Glömde nämna det men vi har redan en luft/luft. Men bor i höjd med Umeå så det krävs en del vatten värme för att få det varmt i alla rum.

Krilleman
J jonaserik skrev:
Då måste pannan vara i drift. Att sätta in en tank ger inget i dagens läge, då omkoppling måste till för att få VV.
Måste var väl ett hårt ord.

MR 40 ersätter Laddomat 4030 då VV "tillverkas" i pannan med extern tank.

Så det går att lösa trots allt.

Okej ska försöka förtydliga lite. Behöver ingen hjälp i det här läget hur jag ska koppla och få styrningen att funka, det har jag på klart.

Det jag inte kan så mycket om är vad det finns för produkter och hur bra de skulle funka i mitt fall.

Det jag behöver ha är varmt bruksvatten och värme till radiatorerna.
Med nuvarande panna behöver vi 80 grader för att kunna duscha men bara 50 grader för att hålla huset varmt. (Antagligen för att slingan är lite för kort för hur vi använder pannan)
Så tanken är att effektivera det utan att köpa något dyrt som vi inte har nytta av vid en framtida lvvp installation.

Första idén var vvb. Men finns det såna som har slinga så jag kan separera bruksvatten och radiator vatten? Eller skulle det vara ett alternativ att köra en 200-300 liters till bruksvatten och en mindre 30-100 liters till radiator slingan?

Eller är det då vettigare med en ackumulatortank som har slinga och flytta över elelementet från pannan till tanken så den i princip blir till en hemmagjord elpanna?

Eller tror ni att den 25 år gamla kombipannan är så pass bra isolerad så det räcker med att plugga den?
Problemet med att duschvattnet kräver så mycket högre pann temperatur än uppvärmningen skulle då kanske gå att lösa med en liten vvb för bruksvattnet i serie efter pannan?

Vad låter bäst enligt era erfarenheter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.