10 767 läst ·
41 svar
11k läst
41 svar
Uppgradera pannrummet (vedeldning)?
Har tidigare haft en fyrkantig tank med måtten 1500'1500'1500 alltså 3375L med slinga för radiatorernaJoukko skrev:
och nu en 3000L rund, samma vatten i tanken som radiatorer och kan med facit i hand säga att värmen räcker ca 6-10 timmar längre med den nya tanken.
Solslingan längd har ju lite att göra med hur stor tank du ska ladda, men 15m är ju alltid att föredra.
Har räknat otroligt mycket på hur min egen tekniktank skulle se ut med slingor osv, Har idag 5st 10m slingor i min 750l/tank och det lär nog funka när jag kör igång allt men såhär i efterhand tycker jag nog att utanpåliggande värmeväxlare hade varit ett bättre alternativ för solpaneler(om du planerar det). Då kan man shunta in vilken temperatur som helst lite vart som helst (med rätt styrning förstås).
Sen ang tank så tycker jag en tekniktank (500-750l) + en gigantisk tank om man har möjlighet.
Som flera i tråden så lär man av sina misstag.
Sen ang tank så tycker jag en tekniktank (500-750l) + en gigantisk tank om man har möjlighet.
Som flera i tråden så lär man av sina misstag.
2 st vv slingor på 15 meter/slinga sen kan det ju va ide med 2 slingor till solen oxå men där blir det billigare med plattvvx men göra så den laddar på 2 nivåer (toppen o botten)
Den nedre slingan kan va utdragen ca 1 meter från botten o upp o den övre utdragen 50 cm i toppen, Direkt under övre slingan sätter du elpatronanslutningen för att värma minsta möjliga volym vid ev elpatrons drift..
Den nedre slingan kan va utdragen ca 1 meter från botten o upp o den övre utdragen 50 cm i toppen, Direkt under övre slingan sätter du elpatronanslutningen för att värma minsta möjliga volym vid ev elpatrons drift..
Har du någon bild eller något så man ser hur det ska se ut?2an skrev:2 st vv slingor på 15 meter/slinga sen kan det ju va ide med 2 slingor till solen oxå men där blir det billigare med plattvvx men göra så den laddar på 2 nivåer (toppen o botten)
Jocke
Bra länk Andreas 
Som jag tänkte den skulle va, Med skillnaden att dom kör med 12 meters slingor o jag tycker du ska ha 15 meter o en diameter på 22 mm på samtliga slingor för ändå effektivare överföring,, Ska inte va några problem att duscha med en temp i toppen på 40°
Som jag tänkte den skulle va, Med skillnaden att dom kör med 12 meters slingor o jag tycker du ska ha 15 meter o en diameter på 22 mm på samtliga slingor för ändå effektivare överföring,, Ska inte va några problem att duscha med en temp i toppen på 40°
Kollade lite snabbt i Atmos prislista och enligt den tar dom
5 375:- för en d = 22mm L = 15 m slinga
Nu är väl Borö tankar som Atmos säljer inte dom billigaste.
Baxi tar 9000 :- för deras vägghängda värmeväxlare VXB33
5 375:- för en d = 22mm L = 15 m slinga
Nu är väl Borö tankar som Atmos säljer inte dom billigaste.
Baxi tar 9000 :- för deras vägghängda värmeväxlare VXB33
Husqvarna tanksvets tar 3500:- inkl moms/15 meters slinga, 7000:- för 2 slingor är väl inte direkt billigt men o andra sidan billigare än TVA..
Därimot så är det nog bättre att ha vvx till ev solfångare, Den kostar knappt 1000:-
En oisolerad tank kostar 17000:- med dubbla slingor o med så stor volym bör man ha laddning på 2 nivåer från ev solfångare vilket bör va till vvx fördel, Annars kostar tanken 24000:- med 4 slingor...
http://www.tanksvetsv1.dana1.se/204-169-konsumentprislista.htm
Därimot så är det nog bättre att ha vvx till ev solfångare, Den kostar knappt 1000:-
En oisolerad tank kostar 17000:- med dubbla slingor o med så stor volym bör man ha laddning på 2 nivåer från ev solfångare vilket bör va till vvx fördel, Annars kostar tanken 24000:- med 4 slingor...
http://www.tanksvetsv1.dana1.se/204-169-konsumentprislista.htm
Jag ska ju bygga ut pannrummet någon gång så det blir större plats på höger sida om pannan.
Jag tänkte att jag skulle köpa en 1500l tank utan tillbehör och köra med detta först. Då tänkte jag att man skulle ställa den tanken närmast pannan och ställa min gamla 500l tank bredvid. Skulle det funka? Ska jag köra som nu med en pump eller ska man försöka hitta en billig laddomat 4030?
Jocke
Jag tänkte att jag skulle köpa en 1500l tank utan tillbehör och köra med detta först. Då tänkte jag att man skulle ställa den tanken närmast pannan och ställa min gamla 500l tank bredvid. Skulle det funka? Ska jag köra som nu med en pump eller ska man försöka hitta en billig laddomat 4030?
Jocke