Jag får börja med att borra ett skvallerhål i betonggolvet. Jag får hoppas att det lades in dränering när den byggdes då den ligger lägre än pannrummet som får in vatten då och då...

• Gilla
Lage Eckeskog
  • Laddar…
C
Min (begränsade) erfarenhet är att det är skit med betonggolv i jordkällare. Det blir helt enkelt inget fuktbuffrande material i källaren som kan utjämna fuktnivån.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I Facebook finns en grupp som heter Jordkällarens vänner och den har 46000 medlemmar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Min (begränsade) erfarenhet är att det är skit med betonggolv i jordkällare. Det blir helt enkelt inget fuktbuffrande material i källaren som kan utjämna fuktnivån.
Vi har gjort såhär i vår jordkällare. Rekommenderas inte att ha gjutet golv men det har ju så många andra fördelar vs jordgolv. Valde att forma bort golvet i mitten, inte heller markisolering där och sen bara tunna cementplattor för ytans skull. Det funkar faktiskt väldigt bra.

• Jordkällare med trähyllor fyllda med flaskor och diverse varor. Golvet är delvis i cementplattor. Lampan i taket lyser upp rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
C
S skogsliden skrev:
Vi har gjort såhär i vår jordkällare.
Snyggt!
Vi har lergolv i vår källare. Skulle i vårt fall behöva jämnas till, men det känns annars också som ett bra alternativ - ett otränat öga misstar det nog lätt för ett betonggolv.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S skogsliden skrev:
Vi har gjort såhär i vår jordkällare. Rekommenderas inte att ha gjutet golv men det har ju så många andra fördelar vs jordgolv. Valde att forma bort golvet i mitten, inte heller markisolering där och sen bara tunna cementplattor för ytans skull. Det funkar faktiskt väldigt bra.
Ser superfint ut. Vår är precis klar

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fantastisk fin! Ser ut som att vår jordkällare har fått ett syskon.

• Stenlagd jordkällare med träd och belysning i kvällsljus.
    Skapa konto
  • Öppen dörr i stenbyggd jordkällare med träpanel, belysning syns inuti.
    Skapa konto
  • Jordkällare med trähyllor och en flaska på översta hyllan, lampa i taket.
    Skapa konto
  • Nybyggd jordkällare med stenvägg och grusbelagd gångstig omgiven av grönska och ett hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
pether och 13 till
  • Laddar…
Underbart fint Skogsliden! Tack för att vi fick se.

S skogsliden skrev:
Fantastisk fin! Ser ut som att vår jordkällare har fått ett syskon.
Väldigt fint! Jag behöver byta dörrar till vår jordkällare. De där var riktigt fina. Egensnickrade eller köpta någonstans?

fatsug fatsug skrev:
Väldigt fint! Jag behöver byta dörrar till vår jordkällare. De där var riktigt fina. Egensnickrade eller köpta någonstans?
Hej och tack. Egensnickrade karmar och dörrar. Relativt enkelt men lite svårt att ha koll på måtten så dörren inte griper när man öppnar och stänger. Byggde karmen löst först och kunde malla mot den och testa innan jag byggde dörrarna helt färdiga. Dörrarna är relativt tjocka för isoleringens skull men har cellplast i för att hålla nere vikten.

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
S skogsliden skrev:
Hej och tack. Egensnickrade karmar och dörrar. Relativt enkelt men lite svårt att ha koll på måtten så dörren inte griper när man öppnar och stänger. Byggde karmen löst först och kunde malla mot den och testa innan jag byggde dörrarna helt färdiga. Dörrarna är relativt tjocka för isoleringens skull men har cellplast i för att hålla nere vikten.
Mycket tjusigt, snyggt jobbat!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.