245 läst ·
2 svar
245 läst
2 svar
Hur uppgradera bjälklag?
Håller på att renovera ett 1,5planshus till 4 enrumslägenheter (2 på vardera våningsplan). Huset som är över 100 år gammalt är i gott originalskick. Men efterhand som jag rivit bort ytskikt råspontsgolv osv så blir lukten av gammalt trä påtaglig.
För att få fräscht boende för kommande hyresgäster kommer jag montera ftx ventilation, golvvärme osv. För golvvärmen och stegljud önskar jag riva ur och isolera golven ordentligt. Har öppnat övervåningens bjälklag nu och slås av ”gammalt trä-lukt”. Vet att detta kommer att minska när kutterspån ersatts av mineralull och nya golvskivor installerats men vill undvika att de nya lägenheterna får ”gammal-lukt”. Har därför ett par funderingar, möjligt någon stått inför samma dilemma?:
1. Kan det vara klokt att spärrmåla övervåningens bjälklag innan jag installerar mineralullen? Finns det bättre alternativ (har läst om bikarbonat ozongenerator osv. Men det ger kanske en kortsiktig förbättring.
2. Bottenvåningens trossbotten består av råspontsbrädor som har håligheter ner mot krypgrunden på vissa ställen. Finns det här ett smart, snabbt och enkelt alternativ att skydda den nya isoleringen mot gnagare och annan ohyra? Åldersbeständig plast är inte ett alternativ tänker jag då den ska vara på varma sidan. Byta ut all råspont mot boards är ett ganska stort jobb… funderar på om man ska okulärbesiktiga när bjälklaget är öppet och all kutterspån är borta, laga med masonit eller board där det behövs och till sist spärrmåla innan den nya isoleringen läggs in.
Erfarenheter, tankar och idéer tas tacksamt emot.
För att få fräscht boende för kommande hyresgäster kommer jag montera ftx ventilation, golvvärme osv. För golvvärmen och stegljud önskar jag riva ur och isolera golven ordentligt. Har öppnat övervåningens bjälklag nu och slås av ”gammalt trä-lukt”. Vet att detta kommer att minska när kutterspån ersatts av mineralull och nya golvskivor installerats men vill undvika att de nya lägenheterna får ”gammal-lukt”. Har därför ett par funderingar, möjligt någon stått inför samma dilemma?:
1. Kan det vara klokt att spärrmåla övervåningens bjälklag innan jag installerar mineralullen? Finns det bättre alternativ (har läst om bikarbonat ozongenerator osv. Men det ger kanske en kortsiktig förbättring.
2. Bottenvåningens trossbotten består av råspontsbrädor som har håligheter ner mot krypgrunden på vissa ställen. Finns det här ett smart, snabbt och enkelt alternativ att skydda den nya isoleringen mot gnagare och annan ohyra? Åldersbeständig plast är inte ett alternativ tänker jag då den ska vara på varma sidan. Byta ut all råspont mot boards är ett ganska stort jobb… funderar på om man ska okulärbesiktiga när bjälklaget är öppet och all kutterspån är borta, laga med masonit eller board där det behövs och till sist spärrmåla innan den nya isoleringen läggs in.
Erfarenheter, tankar och idéer tas tacksamt emot.
Du behöver nog inte vara rädd för lukten av gammalt trä, för den kändes väl inte föränn du börjat riva? Alla gamla sågspånsfyllningar luktar ju lite grann. Mellanbjälklaget bör du fylla med stenull med så hög densitet som möjligt gärn lite övermån för att minska stegljud. Golspånskia+ golvgips på övervåningen, dubbelgips monterad med akustikprofil Ap25 och fogad med akustikfog på undersidan. Tänk även på att lägenhetsskiljande väggar bör vara brandklassade och gå ner genom bjälklaget för att för att hindra brandspridning.
Ja lukten blev ju påtaglig efterhand som gamla material frilagts. Därför är det kanske är det overkill med spärrfärg.N Nissegandhi skrev:Du behöver nog inte vara rädd för lukten av gammalt trä, för den kändes väl inte föränn du börjat riva? Alla gamla sågspånsfyllningar luktar ju lite grann. Mellanbjälklaget bör du fylla med stenull med så hög densitet som möjligt gärn lite övermån för att minska stegljud. Golspånskia+ golvgips på övervåningen, dubbelgips monterad med akustikprofil Ap25 och fogad med akustikfog på undersidan. Tänk även på att lägenhetsskiljande väggar bör vara brandklassade och gå ner genom bjälklaget för att för att hindra
Klicka här för att svara