Uppdatering...

Ser att det faktiskt finns golvspånskivor på 12mm, det kanske skulle vara att föredra i så fall för att slippa bygga så högt!

Dock verkar det som att jag kan få igenom köp av ett parkettgolv i ask nu istället, vilket skulle bygga ännu mindre. Det enda jag hittar inom rimlig prisram är ett på byggmax för 279kr/m2. Nån som vet något om golven från byggmax?
 
H HansGreger skrev:
Uppdatering...

Ser att det faktiskt finns golvspånskivor på 12mm, det kanske skulle vara att föredra i så fall för att slippa bygga så högt!

Dock verkar det som att jag kan få igenom köp av ett parkettgolv i ask nu istället, vilket skulle bygga ännu mindre. Det enda jag hittar inom rimlig prisram är ett på byggmax för 279kr/m2. Nån som vet något om golven från byggmax?
11 år senare.. Hur gick det? Funka det bra? Är i farten och renoverar två sovrum i källare just nu - och ska göra gillestugan nästa år.
 
E ErikB89 skrev:
11 år senare.. Hur gick det? Funka det bra? Är i farten och renoverar två sovrum i källare just nu - och ska göra gillestugan nästa år.
Hej!

Har det gått så lång tid!? 🙂
Vi körde endast ”platon stop”, dvs en blå Platon med låg bygghöjd och la parkett direkt på denna. Sen ventilerade lister. Inget uppvik eller så enligt Platon-systemet, bara täckte golvytan (tejpade skarvar såklart). Av det vi ser har det fungerat fint, men har inte tagit bort någon list och kikat bakom, så vet inte säkert att det inte finns någon påväxt. Iaf ingen som helst lukt.

Så kan säga att det ser väldigt fint ut fortfarande, men man ska komma ihåg att om man går från ett öppet golv som andas fritt på en oisolerad platta, till att stänga det (som i vårt fall), så får man ju per automatik ökad fukt som kan behöva ”andas” runt om det instängda området. 11 år senare har jag inte målat om någonting men har fått små ställen där lite puts och färg släppt strax över golvlist. Dessa har dock varit där yttervägg tidigare var reglad, isolerad och inkappslad med byggplast. Det var en del tendenser till porösa partier i putsen kring närmast över golvet redan då, så väldigt logiskt att lite skulle behöva snyggas till nu igen.

I vårt fall tror jag vi har ganska gynnsam mark som naturligt håller lite fukt. Detta eftersom huset inte dränerats om sedan det byggdes ’65, men fortfarande inga bekymmer med fukt i källaren. Så det lär kunna skilja ordentligt från fall till fall.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.