358 läst ·
6 svar
358 läst
6 svar
Garageuppfart och carport.. hjälp...
Antar jag inte är ensam i dessa frågor men jag tänker jag skjuter lite vilt här.
Jag skulle behöva fixa garageuppfarten, dåligt grus, lite gräs osv.. samt att jag är sugen på en enkel carport.
Garageuppfarten skulle kunna vara simpelt grus osv. Tagit in lite offerter och vet inte vad som är rimligt.
Asfaltering av drygt 30kvm landar på 42 000
Carport (simplaste jag kunnat få offert på) landar på drygt 72 000
Detta vet jag inte om det är rimligt och söker lite råd och tips. Går det att göra själv? (klart det gör men tänk att jag är blekfet IT snubbe inte byggnisse
).
Det jag tittat på är carport från typ Byggmax osv där dom landar på mellan 20-25 för dom biligaste, är det verkligen bara skräp? Eller hur kan man få en snickare eller dylikt att sätta upp en sån om man köper in den?
Förlåt för otroligt basic frågor.
Jag skulle behöva fixa garageuppfarten, dåligt grus, lite gräs osv.. samt att jag är sugen på en enkel carport.
Garageuppfarten skulle kunna vara simpelt grus osv. Tagit in lite offerter och vet inte vad som är rimligt.
Asfaltering av drygt 30kvm landar på 42 000
Carport (simplaste jag kunnat få offert på) landar på drygt 72 000
Detta vet jag inte om det är rimligt och söker lite råd och tips. Går det att göra själv? (klart det gör men tänk att jag är blekfet IT snubbe inte byggnisse
Det jag tittat på är carport från typ Byggmax osv där dom landar på mellan 20-25 för dom biligaste, är det verkligen bara skräp? Eller hur kan man få en snickare eller dylikt att sätta upp en sån om man köper in den?
Förlåt för otroligt basic frågor.
Jadu. Bara du kan avgöra det, främst är det en fråga om tid. Är man väldigt novis går det åt ännu mera tid.
Men köp inget material innan du bestämt om du ska göra själv eller anlita hjälp. För det är inte givet så lockande för hantverkare att bara komma och skruva upp något du köpt så bättre att ha kommit överens om det innan man köper in materialet.
Men köp inget material innan du bestämt om du ska göra själv eller anlita hjälp. För det är inte givet så lockande för hantverkare att bara komma och skruva upp något du köpt så bättre att ha kommit överens om det innan man köper in materialet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Utan att veta lutningen på din garageinfart / p-plats , kanske helt platt utan avrinning .
Att få till en p-plats framför carport / garage är att gräva ut 30-50 cm .
Markduk i botten sedan samkross med 20-30 cm lager .
På detta grus eller makadam , har själv makadam som ger en stabil yta utan att förorsaka hjulspår eller andra olägenheter .
Ang att bygga carport utan kunskap .
Samla massa kunskap här och på nätet .
Kräver dock elverktyg , typ cirkelsåg - gersåg , själv har jag även en bordsåg - sticksåg - tigersåg - multi cutter .
Plus massa handverktyg .
Att få till en p-plats framför carport / garage är att gräva ut 30-50 cm .
Markduk i botten sedan samkross med 20-30 cm lager .
På detta grus eller makadam , har själv makadam som ger en stabil yta utan att förorsaka hjulspår eller andra olägenheter .
Ang att bygga carport utan kunskap .
Samla massa kunskap här och på nätet .
Kräver dock elverktyg , typ cirkelsåg - gersåg , själv har jag även en bordsåg - sticksåg - tigersåg - multi cutter .
Plus massa handverktyg .
Byggmax carportar har ju inga väggar, du kommer alltså ändå få sopa snö från bilen.
Det är också bra att gjuta en platta direkt så du slipper krångla när du sen vill bygga om carporten till ett garage 🙂. Det gör det dessutom enklare att bygga väggar och tak sen om du vill göra det själv.
Det är också bra att gjuta en platta direkt så du slipper krångla när du sen vill bygga om carporten till ett garage 🙂. Det gör det dessutom enklare att bygga väggar och tak sen om du vill göra det själv.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Dock billigare med grus / makadam som golv i carporten .S sprucetwig skrev:
Jag sopar snö 1-2 gånger per år av mina bilar som står under carport och då har det varit ordentlig vinteroväder.S sprucetwig skrev:
Att gjuta en platta istället för att lägga grus är ju ingen liten merkostnad och här verkar det vara fokus att komma undan lite billigare.
Samma här, men då har jag en carport med väggar på 3 sidor och öppet längs ena långsidan. Helt utan väggar skulle jag nog få sopa i princip varje gång det snöar. Men det beror ju lite på var man bor.Hemingway skrev:
En platta ger ju enormt mervärde om man tänkt sig göra minsta lilla mer än att förvara bilen.
Klicka här för att svara