Inspirerad av stugan vi friade midsommar i har jag och frun bestämt oss för att bygga innertak/mellanbjälklag på samma sätt i vårt fritidshus som är under uppförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har redan golvspån och innerpanel (tänkt för ett ’vanligt’ bjälklag/innertak men nu tänker jag att det blir som följer istället (nerifrån och upp):
-Golvåsar cc60 45x195 nedklyvlen till 45x170 för att slippa de runda hörnen, längd mellan upplag 3.2 m längd loft ca 8m.
-Innerpanel 15 mm med finsidan vänd neråt
-Golvspån 22 mm, endast limmat i not och spont samt skruvad med typ 4 st 5x90 skruv i takåsar
-Heltäckningsmatta modell lurvig
Funderar på hur det blir med ljudisolering, eller bristen på dito. Det är sovrum nere och loftet är ett utpräglat sovloft men likväl så vill man inte störa varandra för mycket. Förutom att se till att det är helt lufttätt med akustikfog eller liknade så funderar jag på om man är hjälpt av limmat golvgips? S48 har ju samma kilopris som guld så det är ju inget vi vill använda i onödan. Dessutom försöker vi hålla nere tjockleken på bjälklag osv för att maximera takhöjden på loftet.
Lägger in en bild på huset just nu, loftet ska placeras i hitre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder