Bostadsrätt 48 kvm. Hur smartast få till ett sovrum? Fn är det en kort vägg 120 cm, uppsatt direkt efter badrummet, där jag nu har som sovalkov. Men skulle på nåt vis vilja få till att hela vardagsrummet används som vardagsrum, och sovrum på annat sätt (kanske är en omöjlighet)

Tar tacksamt emot om någon har andra idéer?

• Planritning av 48 kvm bostadsrätt med kök, vardagsrum, duschrum, hall och klädkammare. Diskussion om sovrumslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Dela av köket ungefär så här:
Planlösning med kök, sovrum, duschrum och matplats i vardagsrummet, markerat med förslag på väggindelning.
Skapa konto

Matplats i vardagsrummet.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[bild]
Intressant ide som jag aldrig tänkt på. Då kunde hela matplatsen finnas i vardagsrummet.
Hur är tanken med "grunda skåp"?
Gärna bild/beskrivning.

BirgitS
Jag tänker mig att vanliga 60 cm djupa bänkskåp gör att det blir för smalt mellan de två skåpsraderna och då finns det skåp som är ungefär 30 cm djupa i stället. Det fungerar ju inte så bra att stå och skära där men fungerar som plats för kaffebryggare, liten mikro och liknande.

Ikeas är 37 cm djupa plus lucka/lådfront (ung. 2 cm): https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-baenkskapsstomme-vit-50205631/
HTH: 33 cm djupa plus lucka/lådfront: https://www.hth.se/katalog/

Jag vet ju inte hur mycket som blir kvar till köket efter att du har satt upp en vägg, det kanske inte får plats några skåp alls längs den nya väggen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker mig att vanliga 60 cm djupa bänkskåp gör att det blir för smalt mellan de två skåpsraderna och då finns det skåp som är ungefär 30 cm djupa i stället. Det fungerar ju inte så bra att stå och skära där men fungerar som plats för kaffebryggare, liten mikro och liknande.

Ikeas är 37 cm djupa plus lucka/lådfront (ung. 2 cm): [länk]
HTH: 33 cm djupa plus lucka/lådfront: [länk]

Jag vet ju inte hur mycket som blir kvar till köket efter att du har satt upp en vägg, det kanske inte får plats några skåp alls längs den nya väggen.
Idag ser köket ut så här, men ska renoveras. Ett stort gammalt kök. Tidigare har dörr till badrum varit direkt till höger innan diskbänk. Kyl och frys behöver isf flyttas också. Köket skulle nog räcka till.

• Kök med matbord klätt i blommigt duk, omgivna av stolar. Vita skåp och en spis i hörnet under hyllor. Fönster med färgglada gardiner.
    Skapa konto
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Burthen skrev:
Idag ser köket ut så här, men ska renoveras. Ett stort gammalt kök. Tidigare har dörr till badrum varit direkt till höger innan diskbänk. Kyl och frys behöver isf flyttas också. Köket skulle nog räcka till.
Hellre ett litet kök med dedikerad sovplats/sovrum enligt mig. Så undersök dom möjligheterna tycker jag!

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Hellre ett litet kök med dedikerad sovplats/sovrum enligt mig. Så undersök dom möjligheterna tycker
F Festlund skrev:
Hellre ett litet kök med dedikerad sovplats/sovrum enligt mig. Så undersök dom möjligheterna tycker jag!
Tanken att göra sovrum i kök har aldrig slagit mig. Jag behöver flura lite på detta. Jättebra med pepp tack😀

BirgitS BirgitS skrev:

Ikeas är 37 cm djupa plus lucka/lådfront (ung. 2 cm): [länk]
HTH: 33 cm djupa plus lucka/lådfront: [länk]

Om jag tänker ljusinsläpp i köket? Utan att det ser "tillknäppt" ut, hur?

BirgitS BirgitS skrev:
[bild]
Placering av kyl och frys? Är ett kombi.

BirgitS
B Burthen skrev:
Hur lång är väggen med kyl/frys och spis idag?
Hur brett sovrum behöver du (har ju att göra med sängbredden)?
B Burthen skrev:
Om jag tänker ljusinsläpp i köket? Utan att det ser "tillknäppt" ut, hur?
Det är inte så ovanligt med kök utan fönster, men det går ju att ha t.ex. 30 cm höga fönster högt upp på den nya väggen.
B Burthen skrev:
Placering av kyl och frys? Är ett kombi.
En kyl/frys kan placeras i vardagsrummet närmast hallen om den inte får plats i köket.

Jag föreslår att du ritar lite i Ikeas köksplaneringsprogram så kan du få lite känsla för vad som får plats. De har även för sov- och vardagsrum. Här: https://www.ikea.com/se/sv/planners/
Går ju att använda även om man sen köper produkter från annat håll.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur lång är väggen med kyl/frys och spis idag?
Hur brett sovrum behöver du (har ju att göra med sängbredden)?

Det är inte så ovanligt med kök utan fönster, men det går ju att ha t.ex. 30 cm höga fönster högt upp på den nya väggen.

En kyl/frys kan placeras i vardagsrummet närmast hallen om den inte får plats i köket.

Jag föreslår att du ritar lite i Ikeas köksplaneringsprogram så kan du få lite känsla för vad som får plats. De har även för sov- och vardagsrum. Här: [länk]
Går ju att använda även om man sen köper produkter från annat håll.
Bredd på sängen är 160.

• Planritning över lägenhet med kök, hall, duschrum, klädkammare och rum, markerade mått är 3,40 och 3,60 meter i köket.
    Skapa konto
BirgitS
Då bör nog bredden på sovrummet vara 170-180 cm (beror t.ex. på om en radiator under fönstren inkräktar på utrymmet, under förutsättning att det är acceptabelt att krypa upp i sängen från fotändan. Sen är en innervägg ungefär 15 cm. Det gör att bredden i köket blir ungefär 170 cm och då går det nog bara att ha mycket grund förvaring längs den nya väggen, även 30 cm är i mesta laget tror jag.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då bör nog bredden på sovrummet vara 170-180 cm (beror t.ex. på om en radiator under fönstren inkräktar på utrymmet, under förutsättning att det är acceptabelt att krypa upp i sängen från fotändan. Sen är en innervägg ungefär 15 cm. Det gör att bredden i köket blir ungefär 170 cm och då går det nog bara att ha mycket grund förvaring längs den nya väggen, även 30 cm är i mesta laget tror jag.
Det verkar bli lite klurigt att få till bra. Kanhända att jag får hålla mig till sovalkoven som finns i vardagsrummet.

B Burthen skrev:
Testade med AI för att göra två exempel, tog 2 min. Använde din bild: Skrev bara, Gör ett modernt kök som ersätter mitt gamla.
Du kan testa själv, med det här verktyget, super enkelt virtuall.pro

• Modernt kök med gråa skåp, träbord med sex stolar, inbyggd ugn och mikro, samt diskho och kran på hörnbänken.
    Skapa konto
  • Modernt kök med mörka skåp, inbyggda apparater och en rund matbord med stolar, under en stor fönster och en pendellampa över bordet.
    Skapa konto
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
H HyleWall skrev:
Testade med AI för att göra två exempel, tog 2 min. Använde din bild: Skrev bara, Gör ett modernt kök som ersätter mitt gamla.
Du kan testa själv, med det här verktyget, super enkelt virtuall.pro
Det blev jättebra! Jag testade copilot och chatgpt, det blev kaos!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.