Samuelsson, Levinsson och Ahlström vid Lunds universitet och Mittuniversitetet har undersökt hur unga människor (18-29 år) förstår ekonomi. Det ser inte bra ut. Och det gäller grundläggande saker när man t ex köper och äger en bostad.
Man ställde bland annat tre frågor som fångar grundläggande förståelse av hur ränta, inflation och riskdiversifiering vid investeringar fungerar:
Räntefrågan besvarades korrekt av 62,5% medan 20% gav ett felaktigt svar och 16,9% visste inte svaret. Vad gäller inflationsfrågan så svarade endast en tredjedel korrekt och trots färre svarsalternativ för riskdiversifieringsfrågan svarade mindre än hälften korrekt.
Endast 20% lyckades svara korrekt på alla tre frågor.
https://www.cambridge.org/core/jour...ts-in-sweden/A8D728C38226165DC57693FAF175C903
Man ställde bland annat tre frågor som fångar grundläggande förståelse av hur ränta, inflation och riskdiversifiering vid investeringar fungerar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räntefrågan besvarades korrekt av 62,5% medan 20% gav ett felaktigt svar och 16,9% visste inte svaret. Vad gäller inflationsfrågan så svarade endast en tredjedel korrekt och trots färre svarsalternativ för riskdiversifieringsfrågan svarade mindre än hälften korrekt.
Endast 20% lyckades svara korrekt på alla tre frågor.
https://www.cambridge.org/core/jour...ts-in-sweden/A8D728C38226165DC57693FAF175C903
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag har sagt länge att man borde ha personlig ekonomi på schemat i gymnasiet, där man går genom allt sånthär inkl försäkringar osv.
Sen kan jag ana att de flesta inte ens vet vad en stock mutual fund är (aktiefond?)
Sen kan jag ana att de flesta inte ens vet vad en stock mutual fund är (aktiefond?)
Nu var väl frågorna på svenska så att det benämndes aktiefond.
Intresant. Men frågan är hur detta resultat skiljer jämfört med andra vuxna. Jag tycker att folk generellt har ganska risig förståelse för enkel matematik och statistik.
Men lite av ett misslyckande för skolan är det väl ändå.
Men lite av ett misslyckande för skolan är det väl ändå.
Börsen kanske inte ingår. Men ränta och inflation ingår definitivt i undervisningen.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 469 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 469 inlägg
Sen kan jag tycka media är fan inte ett dugg bättre... Det talas som om sänkt inflation (till normalnivå) skulle ge sänkta priser i var o varannan nyhetssändning, vilket ju inte är sant.
Men jo inför privatekonomi på schemat! Jag kan inte minnas att man pratade ränta och inflation annat än möjligen på någon matte-lektion.
Men jo inför privatekonomi på schemat! Jag kan inte minnas att man pratade ränta och inflation annat än möjligen på någon matte-lektion.
Säger de verkligen det? Jag ser ofta att det sägs en sak men att folk uppfattar något helt annat.S swirve skrev:Sen kan jag tycka media är fan inte ett dugg bättre... Det talas som om sänkt inflation (till normalnivå) skulle ge sänkta priser i var o varannan nyhetssändning, vilket ju inte är sant.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 960 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 960 inlägg
Har vi några lärare här på Byggahus? Jag har länge funderat på varför man inte kan kombinera matematiklektionerna med ekonomi. Tänker att det hade kunnat motivera många fler att både lära sig matte men även ekonomi. Alltså applicera matematiska tal på praktiska och realistiska ekonomiska händelser.
Sen ska det ju sägas att det inte bara är bland ungdomar ekonomisk teori är dålig. Det gäller även många äldre.
Sen ska det ju sägas att det inte bara är bland ungdomar ekonomisk teori är dålig. Det gäller även många äldre.
Procenträkning osv görs definitivt på matten i typ 8 klass.Ossian K Olsson skrev:
Har vi några lärare här på Byggahus? Jag har länge funderat på varför man inte kan kombinera matematiklektionerna med ekonomi. Tänker att det hade kunnat motivera många fler att både lära sig matte men även ekonomi. Alltså applicera matematiska tal på praktiska och realistiska ekonomiska händelser.
Sen ska väl en del privatekonomi ingå i hemkunskapen men vi hade inte det för 20 år sedan iaf.
Sen dröjer det ju några år från 8 klass tills man är vuxen och då har man glömt det mesta. Inte fan brydde jag mig om ränta och inflation när jag var 19 iaf.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 469 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 469 inlägg
De säger det inte direkt, men de pratar i termer som att folk kommer få mer pengar över när inflationen sjunker. Jag kan tänka mig att vissa (många?) uppfattar det som att priserna blir lägre... Jag hittar rubriker som "Detta blir dyrare - trots att inflationen sjunker" "Minskade elpriser sänker inflationen" osv.D Daniel 109 skrev:
Ja, men det är ju inte felaktiga rubriker.
Det var samma sak under pandemin när Anders fick massor av kritik för att ha sagt saker han inte sagt.
Det var samma sak under pandemin när Anders fick massor av kritik för att ha sagt saker han inte sagt.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 960 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 960 inlägg
Jo absolut att det ingår! Men görs det i en ekonomisk kontext? Det kan jag inte minnas att vi gjorde iaf tidigt 2000-tal. Men däremot hade vi hemkunskap med privatekonomi. Jag tror tyvärr den lektionen förstördes av ett "kasta ägg-krig" eller liknande..F Fideliox skrev:Procenträkning osv görs definitivt på matten i typ 8 klass.
Sen ska väl en del privatekonomi ingå i hemkunskapen men vi hade inte det för 20 år sedan iaf.
Sen dröjer det ju några år från 8 klass tills man är vuxen och då har man glömt det mesta. Inte fan brydde jag mig om ränta och inflation när jag var 19 iaf.
Men du lägger ändå in en viktig sak, "inte fan brydde jag mig om ränta och inflation när jag var 19 iaf". Det är ett stort problem för hela skolväsendet (kanske hela livet). Om någon försöker lära någon annan något när denne inte bryr sig, så går det inte.
Ungdomen förstår inte ekonomi och gamlingarna förstår inte när en bedragare ringer och ber dem knappa in saker på bank-ID.
Så slutsatsen är att gamlingarna ändå blir av med pengarna fast de varit duktiga och förstått att de fått ränta på dem.
Frågan är om det inte borde införas obligatoriska kurser för gamlingar i att leva i det moderna samhället. Bör givetvis avslutas med en tenta och underkänt ska naturligtvis få konsekvenser.
Så slutsatsen är att gamlingarna ändå blir av med pengarna fast de varit duktiga och förstått att de fått ränta på dem.
Frågan är om det inte borde införas obligatoriska kurser för gamlingar i att leva i det moderna samhället. Bör givetvis avslutas med en tenta och underkänt ska naturligtvis få konsekvenser.