Claes Sörmland
Samuelsson, Levinsson och Ahlström vid Lunds universitet och Mittuniversitetet har undersökt hur unga människor (18-29 år) förstår ekonomi. Det ser inte bra ut. Och det gäller grundläggande saker när man t ex köper och äger en bostad.

Man ställde bland annat tre frågor som fångar grundläggande förståelse av hur ränta, inflation och riskdiversifiering vid investeringar fungerar:

Enkät med tre ekonomiska frågor om ränta, inflation och riskdiversifiering, med markerade korrekta svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räntefrågan besvarades korrekt av 62,5% medan 20% gav ett felaktigt svar och 16,9% visste inte svaret. Vad gäller inflationsfrågan så svarade endast en tredjedel korrekt och trots färre svarsalternativ för riskdiversifieringsfrågan svarade mindre än hälften korrekt.

Endast 20% lyckades svara korrekt på alla tre frågor.

https://www.cambridge.org/core/jour...ts-in-sweden/A8D728C38226165DC57693FAF175C903
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Fartland och 9 till
  • Laddar…
Jag har sagt länge att man borde ha personlig ekonomi på schemat i gymnasiet, där man går genom allt sånthär inkl försäkringar osv.

Sen kan jag ana att de flesta inte ens vet vad en stock mutual fund är (aktiefond?)
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 15 till
  • Laddar…
Nu var väl frågorna på svenska så att det benämndes aktiefond.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Intresant. Men frågan är hur detta resultat skiljer jämfört med andra vuxna. Jag tycker att folk generellt har ganska risig förståelse för enkel matematik och statistik.

Men lite av ett misslyckande för skolan är det väl ändå.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men lite av ett misslyckande för skolan är det väl ändå.
Inget av detta lärs väl ut generellt i skolan?
Är väl bara om man väljer ekonomisk inriktning på gymnasiet som man går igenom inflation, och börsrelaterade saker?
 
Börsen kanske inte ingår. Men ränta och inflation ingår definitivt i undervisningen.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S
Sen kan jag tycka media är fan inte ett dugg bättre... Det talas som om sänkt inflation (till normalnivå) skulle ge sänkta priser i var o varannan nyhetssändning, vilket ju inte är sant.
Men jo inför privatekonomi på schemat! Jag kan inte minnas att man pratade ränta och inflation annat än möjligen på någon matte-lektion.
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Sen kan jag tycka media är fan inte ett dugg bättre... Det talas som om sänkt inflation (till normalnivå) skulle ge sänkta priser i var o varannan nyhetssändning, vilket ju inte är sant.
Men jo inför privatekonomi på schemat! Jag kan inte minnas att man pratade ränta och inflation annat än möjligen på någon matte-lektion.
Säger de verkligen det? Jag ser ofta att det sägs en sak men att folk uppfattar något helt annat.
 
Ossian K Olsson
Har vi några lärare här på Byggahus? Jag har länge funderat på varför man inte kan kombinera matematiklektionerna med ekonomi. Tänker att det hade kunnat motivera många fler att både lära sig matte men även ekonomi. Alltså applicera matematiska tal på praktiska och realistiska ekonomiska händelser.

Sen ska det ju sägas att det inte bara är bland ungdomar ekonomisk teori är dålig. Det gäller även många äldre.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
F
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Har vi några lärare här på Byggahus? Jag har länge funderat på varför man inte kan kombinera matematiklektionerna med ekonomi. Tänker att det hade kunnat motivera många fler att både lära sig matte men även ekonomi. Alltså applicera matematiska tal på praktiska och realistiska ekonomiska händelser.

Sen ska det ju sägas att det inte bara är bland ungdomar ekonomisk teori är dålig. Det gäller även många äldre.
Procenträkning osv görs definitivt på matten i typ 8 klass.

Sen ska väl en del privatekonomi ingå i hemkunskapen men vi hade inte det för 20 år sedan iaf.

Sen dröjer det ju några år från 8 klass tills man är vuxen och då har man glömt det mesta. Inte fan brydde jag mig om ränta och inflation när jag var 19 iaf.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Säger de verkligen det? Jag ser ofta att det sägs en sak men att folk uppfattar något helt annat.
De säger det inte direkt, men de pratar i termer som att folk kommer få mer pengar över när inflationen sjunker. Jag kan tänka mig att vissa (många?) uppfattar det som att priserna blir lägre... Jag hittar rubriker som "Detta blir dyrare - trots att inflationen sjunker" "Minskade elpriser sänker inflationen" osv.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ja, men det är ju inte felaktiga rubriker.
Det var samma sak under pandemin när Anders fick massor av kritik för att ha sagt saker han inte sagt.
 
A
Alla frågorna är mer matematiska än ekonomiska, de två första är väldigt enkel procenträkning och den sista är statistik.

Lär ungarna räkna så löser sig resten självt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
F Fideliox skrev:
Procenträkning osv görs definitivt på matten i typ 8 klass.

Sen ska väl en del privatekonomi ingå i hemkunskapen men vi hade inte det för 20 år sedan iaf.

Sen dröjer det ju några år från 8 klass tills man är vuxen och då har man glömt det mesta. Inte fan brydde jag mig om ränta och inflation när jag var 19 iaf.
Jo absolut att det ingår! Men görs det i en ekonomisk kontext? Det kan jag inte minnas att vi gjorde iaf tidigt 2000-tal. Men däremot hade vi hemkunskap med privatekonomi. Jag tror tyvärr den lektionen förstördes av ett "kasta ägg-krig" eller liknande..

Men du lägger ändå in en viktig sak, "inte fan brydde jag mig om ränta och inflation när jag var 19 iaf". Det är ett stort problem för hela skolväsendet (kanske hela livet). Om någon försöker lära någon annan något när denne inte bryr sig, så går det inte.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Ungdomen förstår inte ekonomi och gamlingarna förstår inte när en bedragare ringer och ber dem knappa in saker på bank-ID.

Så slutsatsen är att gamlingarna ändå blir av med pengarna fast de varit duktiga och förstått att de fått ränta på dem.

Frågan är om det inte borde införas obligatoriska kurser för gamlingar i att leva i det moderna samhället. Bör givetvis avslutas med en tenta och underkänt ska naturligtvis få konsekvenser.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.