Hej,

Hade rörfirma hemma som bytte radiatorventil på en radiator på nedervåningen pga. yttre läckage - slottsventil. Nu sitter en ny ventil från Danfoss.

Vid bytet frystes tilloppet och i botten finns en returventil som skruvades i bott.
Den tätade inte 100% och läckte en del trots den va nedskruvad.

Rörkillen öppnade returventilen och lämnade. Allt va okej. Jag fyllde upp systemet och luftade, allt bra tills jag började elda och skulle värma huset.
Två våningar. Gamla radiatorer från -50 talet. Vedeldad panna. Radiatorerna på övervåningen blir kokheta, de på bottenvåningen kalla från mitten och nedåt men detta element mest kallt.

Radiatorn som ventilen byttes på är sista i slingan. Det är kallt från mitten nedåt och sitter en luftnippel i botten. Öppnade men kommer bara iskallt vatten. Alla andra är luftade som tidigare nämnt.

Tillflödet är kanon. Jättevarmt 50% av radiatorn.
Öppnade locket/muttern och skruvade med plattmejsel ned å upp returventilen för å motionera den. Händer inget alls mer än något rör sig. Men öppnad helt å ingen värme kommer.

Vad kan detta bero på? Har det kommit massa rostflagor/skit å lagt igen returventilen? Eller andra idéer? Om så, är det bara stänga tillflöde och stoppa cirk-pumpen och skruva ut returventilen helt å göra rent något?

Inte så värst sugen ringa rörfirman, blir lätt stora summor.

Jättetacksam för svar! Sett det finns trådar men finner inget svar som passar in på mitt problem.

• Vit radiatorventil med anslutningar på en gammal ledning, framför mönstrad tapet samt träpanel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bluewater skrev:
Radiatorn som ventilen byttes på är sista i slingan. Det är kallt från mitten nedåt och sitter en luftnippel i botten. Öppnade men kommer bara iskallt vatten. Alla andra är luftade som tidigare nämnt.
En luftnippeln i botten gör väl ingen nytta?
Hur får du då ut luften upptill i radiatorn?

Min gissning utan att ha sett ditt värmesystem är att du trots avancerade metoder som frysning har fått in luft och som nu begränsar vattenflödet.

blackarrow blackarrow skrev:
En luftnippeln i botten gör väl ingen nytta?
Hur får du då ut luften upptill i radiatorn?

Min gissning utan att ha sett ditt värmesystem är att du trots avancerade metoder som frysning har fått in luft och som nu begränsar vattenflödet.
Inte jag som byggt detta. Suttit sen 50-talet.
Öppnar jag nippeln i botten kommer det iskallt vatten och toppen av elementet är tvärvarmt. Du menar ändå det kan vara luft i det?

Sista radiatorn i slingan är det oxå. Tillopp uppe och retur nedan som första bilden.

• Sista radiatorn i en värmeslinga med tillopp uppe och retur nedan. Installationen är inomhus i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bluewater skrev:
Sista radiatorn i slingan är det oxå. Tillopp uppe och retur nedan som första bilden.
Eftersom du säger att halva radiatorn är varm så skulle jag tro att det finns nån sorts strypning i den nya ventilen.
Fabrikat & typ?

Luftningen bör sitta överst i motsatt ända till den nya ventilen. Är tyvärr ofta rejält övermålade.

Behövs väl inte lufta detta element då rör för tillopp går uppåt. Jag skulle gissa på att den nya ventilen stryper flödet för mycket så elementet blir inte genomvarm

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
L lat skrev:
Eftersom du säger att halva radiatorn är varm så skulle jag tro att det finns nån sorts strypning i den nya ventilen.
Fabrikat & typ?
Danfoss RA-N 20 som är ställd på 7, och även provat N, alltså fullt öppen. Men blir inte varmare

Men att halva blir varmt när du försöker luft är ju inget konstigt. Du släpper ut vatten så att varmt kan rusa till. Men om du låter det vara så vore det osannolikt att halva elementet är varmt och resten kallt. Flödet borde vara så dåligt att hela blir kallt. Varifrån kommer tilloppet?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Men att halva blir varmt när du försöker luft är ju inget konstigt. Du släpper ut vatten så att varmt kan rusa till. Men om du låter det vara så vore det osannolikt att halva elementet är varmt och resten kallt. Flödet borde vara så dåligt att hela blir kallt. Varifrån kommer tilloppet?
Tilloppet kommer ovanifrån

B Bluewater skrev:
Tilloppet kommer ovanifrån
Ja men var kommer det ifrån? Går det i taket och ner till föregående element? Isf borde du ha en luftningsventil på högsta punkten.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Ja men var kommer det ifrån? Går det i taket och ner till föregående element? Isf borde du ha en luftningsventil på högsta punkten.
Har luftat alla element i huset. Inget som det finns luft i. Särskilt de på övervåningen. Men, det borde kunna vara returventilen på elementet som fastnat eller klägget igen?

Det hjälper inte att lufta elementen eftersom tilloppet kommer ovanifrån. Du har antagligen luft längre upp och du måste lufta på högsta punkten. Du måste ha en luftning uppe taket på något sätt.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Det hjälper inte att lufta elementen eftersom tilloppet kommer ovanifrån. Du har antagligen luft längre upp och du måste lufta på högsta punkten. Du måste ha en luftning uppe taket på något sätt.
Värmen kommer nerifrån, börjar i första elementet i slingan närmst CP och sen upp till övervåningen vidare ned till nedervåningen och där blir det svalare i sista elementet som har returventil i botten enligt bilden. Så returventilen kan inte fastnat och gör halva delen av radiatorn kall?

B Bluewater skrev:
Värmen kommer nerifrån, börjar i första elementet i slingan närmst CP och sen upp till övervåningen vidare ned till nedervåningen och där blir det svalare i sista elementet som har returventil i botten enligt bilden. Så returventilen kan inte fastnat och gör halva delen av radiatorn kall?
Läs detta dokument. det finns en förinställning som man kan behöva justera.

https://assets.danfoss.com/documents/470455/AI494142535860sv-000101.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.