Se till att bestrida fakturan bara, så att den inte förfaller utan att du vidtar någon åtgärd!
 
Om du har en rejäl stund över så kan du ta en titt i min tråd ( länk: http://www.byggahus.se/forum/badrum/135302-mitt-badrum-ett-fuskbygge.html ). Jag har, precis som du, haft oturen att råka ut för en inte alltför skicklig hantverkare, som blivit svårare och svårare att kommunicera med ju längre tiden gått. I mitt fall har jag beslutat att driva det vidare så långt som krävs och befinner mig nu, snart nio månader efter avtalat färdigdatum, snart i Tingsrätten. Jag tror tråden kan innehålla ett och annat som du kan ha nytta av om du avser att driva saken vidare.

Lycka till!
 
Jo jag har läst din tråd från början till slut HerrPetter, ingen kul läsning men väldigt intressant och informativ.

Skrev via email att jag kommer ta ut en besiktningsman och bedöma det utförda jobbet, vilket skulle utföras inom 3 veckor då dom besiktningsföretag jag varit i kontakt med var uppbokade 2 veckor framöver. Skrev även att jag tycker det varit svårt att få tag på han på senaste tiden för han har inte svarat när jag ringt därför jag skickar email.
Det small upp i mitt eget ansikte då jag var upptagen här för nån dag sen när han faktiskt ringde mig och jag kunde tyvärr inte svara, fick då ett sms om hur allt var, som jag tänkte tja jag svarar med ett sms tillbaks då att jag skickat ett mail som han bör läsa.
Fick då detta sms tillbaks efter han läst mitt mail...
"Vad är det du vill ha ut av detta? Du har ett komplett ytskikt med ett tillhörande komplett tätskikt under och vår ansvarsförsäkring som täcker skador upp till 1 miljon, vad mer vill du ha? Du kan ju inte riskera XXXXXXX´s ekonomi bara för att du anser dig ha rätt att innehålla en betalning. Isf kommer vi att kräva dig på de kostnader detta medför XXXXXXX. Och vadå 3 veckor för att ringa in en besiktningsman?! Är du full, eller? Ring vilket byggföretag som helst och de skickar ut en gubbe direkt. Trams att bete dig på detta viset. Och du......skriv inte att jag ska ringa om du inte vågar svara och bara skickar mail istället. Vad är det för barnsligt sätt?! "
 
CharlesZidler skrev:
Jo jag har läst din tråd från början till slut HerrPetter, ingen kul läsning men väldigt intressant och informativ.

Skrev via email att jag kommer ta ut en besiktningsman och bedöma det utförda jobbet, vilket skulle utföras inom 3 veckor då dom besiktningsföretag jag varit i kontakt med var uppbokade 2 veckor framöver. Skrev även att jag tycker det varit svårt att få tag på han på senaste tiden för han har inte svarat när jag ringt därför jag skickar email.
Det small upp i mitt eget ansikte då jag var upptagen här för nån dag sen när han faktiskt ringde mig och jag kunde tyvärr inte svara, fick då ett sms om hur allt var, som jag tänkte tja jag svarar med ett sms tillbaks då att jag skickat ett mail som han bör läsa.
Fick då detta sms tillbaks efter han läst mitt mail...
"Vad är det du vill ha ut av detta? Du har ett komplett ytskikt med ett tillhörande komplett tätskikt under och vår ansvarsförsäkring som täcker skador upp till 1 miljon, vad mer vill du ha? Du kan ju inte riskera XXXXXXX´s ekonomi bara för att du anser dig ha rätt att innehålla en betalning. Isf kommer vi att kräva dig på de kostnader detta medför XXXXXXX. Och vadå 3 veckor för att ringa in en besiktningsman?! Är du full, eller? Ring vilket byggföretag som helst och de skickar ut en gubbe direkt. Trams att bete dig på detta viset. Och du......skriv inte att jag ska ringa om du inte vågar svara och bara skickar mail istället. Vad är det för barnsligt sätt?! "

Hoppla! I smell a shitstorm...
Enligt min erfarenhet har man allt att vinna på att hålla sig helt saklig och lugn, även om det kan vara frestande att vara lika otrevlig tillbaka, så försök hålla god ton. I slutändan gynnar det dig.

Lycka till!
 
Paul-Staffanstorp
CharlesZidler skrev:
Jo jag har läst din tråd från början till slut HerrPetter, ingen kul läsning men väldigt intressant och informativ.

Skrev via email att jag kommer ta ut en besiktningsman och bedöma det utförda jobbet, vilket skulle utföras inom 3 veckor då dom besiktningsföretag jag varit i kontakt med var uppbokade 2 veckor framöver. Skrev även att jag tycker det varit svårt att få tag på han på senaste tiden för han har inte svarat när jag ringt därför jag skickar email.
Det small upp i mitt eget ansikte då jag var upptagen här för nån dag sen när han faktiskt ringde mig och jag kunde tyvärr inte svara, fick då ett sms om hur allt var, som jag tänkte tja jag svarar med ett sms tillbaks då att jag skickat ett mail som han bör läsa.
Fick då detta sms tillbaks efter han läst mitt mail...
"Vad är det du vill ha ut av detta? Du har ett komplett ytskikt med ett tillhörande komplett tätskikt under och vår ansvarsförsäkring som täcker skador upp till 1 miljon, vad mer vill du ha? Du kan ju inte riskera XXXXXXX´s ekonomi bara för att du anser dig ha rätt att innehålla en betalning. Isf kommer vi att kräva dig på de kostnader detta medför XXXXXXX. Och vadå 3 veckor för att ringa in en besiktningsman?! Är du full, eller? Ring vilket byggföretag som helst och de skickar ut en gubbe direkt. Trams att bete dig på detta viset. Och du......skriv inte att jag ska ringa om du inte vågar svara och bara skickar mail istället. Vad är det för barnsligt sätt?! "
Du vill väl ha ett fackmässigt utfört badrum med den kvalité man förväntar sig när man hyr in folk som påstår sig vara i branschen och kunna det de sysslar med.
Vilket ju tyvärr inte överensstämde med verkligheten då resultatet är katastrofalt dåligt. :blushing:

Att bara formulera meningen "Är du full, eller?" till en kund visar ju verkligen på vilken nivå de befinner sig. q(;^;)p
 
Ja jag blev ställd när jag läste det sms'et, tänkte att vem skriver så.
Nu har jag iallafall fått tag på en besiktningsman till på tisdag nästa vecka så får vi se.
Problemet som jag ser det nu om man bortser från tekniska fakta och tillvägagångssätt när badrummet renoverats är, när dom bytte plattor (ja jag lät dom byta enstaka plattor då inte ens BKR när jag ringde till dom sa att det var fel om man är väldigt nogrann och försiktig) så bytte dom en platta som satt under toaletten.
Vilket resulterade i att siliconet som fäster WC-stolen är ju inte längre intakt så där kan teoretiskt sätt rinna in vatten under stolen nu.
Fogarna är fortfarande flammigt gråvita över hela golvet utom på vissa ställen där det är svart.
Har synat alla plattor och hittat nån mer som är lite kantstött, även en som har vad jag tror är gammal fix kvar på sidan. Syns tydligt när man blöter ner det lite, då blir fogen svart och det vita träder fram mer.
Hittade även en utav väggplattorna som är kantstött, hur dom nu lyckats med det. Väldigt lite visserligen, men men börjar bli trött på detta nu. :S
 
Thomas59
CharlesZidler skrev:
Ja jag blev ställd när jag läste det sms'et, tänkte att vem skriver så.
Nu har jag iallafall fått tag på en besiktningsman till på tisdag nästa vecka så får vi se.
Problemet som jag ser det nu om man bortser från tekniska fakta och tillvägagångssätt när badrummet renoverats är, när dom bytte plattor (ja jag lät dom byta enstaka plattor då inte ens BKR när jag ringde till dom sa att det var fel om man är väldigt nogrann och försiktig) så bytte dom en platta som satt under toaletten.
Vilket resulterade i att siliconet som fäster WC-stolen är ju inte längre intakt så där kan teoretiskt sätt rinna in vatten under stolen nu.
Fogarna är fortfarande flammigt gråvita över hela golvet utom på vissa ställen där det är svart.
Har synat alla plattor och hittat nån mer som är lite kantstött, även en som har vad jag tror är gammal fix kvar på sidan. Syns tydligt när man blöter ner det lite, då blir fogen svart och det vita träder fram mer.
Hittade även en utav väggplattorna som är kantstött, hur dom nu lyckats med det. Väldigt lite visserligen, men men börjar bli trött på detta nu. :S
Att byta enstaka plattor är i allmänhet inte att rekommendera. Det är i stort sett omöjligt att garantera tätskiktet om det är rollat. Möjligen om det är duk-baserat.

Angående siliconet som WC-stolen är fäst med så har detta silicon endast till uppgift att fixera WC-stolen vid golvet. Någon tätande funktion har siliconet INTE. Om det kommer vatten på golvet vid WC-stolen tränger detta vatten ner under dina golvklinkers och ev in under WC-stolen genom de omkringliggande fogarna så det är inget problem eller i alla fall bara ett kosmetiskt problem.
 
Thomas59 skrev:
Att byta enstaka plattor är i allmänhet inte att rekommendera. Det är i stort sett omöjligt att garantera tätskiktet om det är rollat. Möjligen om det är duk-baserat.

Angående siliconet som WC-stolen är fäst med så har detta silicon endast till uppgift att fixera WC-stolen vid golvet. Någon tätande funktion har siliconet INTE. Om det kommer vatten på golvet vid WC-stolen tränger detta vatten ner under dina golvklinkers och ev in under WC-stolen genom de omkringliggande fogarna så det är inget problem eller i alla fall bara ett kosmetiskt problem.
Vad bra, det var ju skönt att höra (WC-stolen)

Jo det är rollat, men nu har dom fått göra det iallafall. Pratade med konsumentverket och dom sa i princip att har man satt sig i båten får man ro den iland, dvs dom måste få chans att göra det klart.
Nu ser jag det dock som att dom anser sig färdiga då jag har fått fakturan, och så får en besiktningsman säga sitt nu.
 
Thomas59
CharlesZidler skrev:
Vad bra, det var ju skönt att höra (WC-stolen)

Jo det är rollat, men nu har dom fått göra det iallafall. Pratade med konsumentverket och dom sa i princip att har man satt sig i båten får man ro den iland, dvs dom måste få chans att göra det klart.
Nu ser jag det dock som att dom anser sig färdiga då jag har fått fakturan, och så får en besiktningsman säga sitt nu.
Nej WC-stolen behöver du inte bekymra dig för. I ett normalt badrum är det i princip alltid fuktigt under de kakel-/klinkersplattor som regelbundet utsätts för vatten och en bit i från det området.

Så är det tex i duschutrymmen. Vattnet tar sig ner via fogarna och allt kakel-/klinkers är inte heller 100% vattentätt. Det är tätskiktet som ska stoppa vattnet från att tränga ut från våtutrymmet. Ytskiktet, tex kakel/klinkers har bara kosmetiska och komfortfunktioner samt att ytskiktet ska skydda tätskiktet som i sig är ganska ömtåligt.

I praktiken går det inte att garantera tätskiktet (rollat) vid byte av enstaka plattor även om hantverkarna/företagen gärna vill få det att framstå som helt säkert. Det är ju oerhört mycket jobbigare att göra om ett helt våtutrymme om något blivit fel än att byta en enstaka platta.

Jag skulle slutligen vilja påstå att den du pratade med på Konsumentverket har fel. Visst - företag har rätt att försöka avhjälpa felet MEN det ska ske på ett korrekt sätt och att byta enstaka plattor är ett tveksamt förfarande. Om byte av enstaka plattor skulle vara korrekt öppnar det ju upp för att ett företag, rent teoretiskt i alla fall, skulle kunna bila bort ytskiktet i HELA våtrummet.
 
Kan vi inte få veta vad det är för "firma" du anlitat? Luktar ju fuskbyggarna om hela historien.
 
Hej! angående mosaiken så tycker jag det ser förskärkligt ut! det där ska inte vara några problem att få fogarna likadan som nätet är satt ! sen tycker jag allt ser ut som det är väldigt slarvigt gjort förutom bild 2 som är svår att avgöra ! tycker verkligen du ska prata med detta angående dom stora skillnaderna mellan alla fogar . själv så skulle jag aldrig fått godkänt av mina medarbetare på min tidigare lärlingsplats som plattsättare
 
Ska se om jag kan knäppa några bilder på hur det ser ut nu.
Här är iallafall två bilder från när tätskiktet var applicerat.

Blev påpekat för mig att avloppen dom flyttat är felaktigt.
Dom flyttade nämligen avloppen i sidled med ca 30cm.
Första bilden som är svårt att se, avståndet till väggen på stora avloppet är väldigt tajt, när jag mätte när kaklet hade kommit på så var det max 2cm från kakel till avloppsrör.
VVS killen som var här sen lyckades lösa det ändå med nån stos som flyttade ut avloppet flera cm så WC-stolen gick på.
Sen nämndes det lilla avloppet med att det inte stack upp tillräckligt.
Antar detta inte påverkar nåt funktionsmässigt men att man inte tänker på detta när man ändå anlägger nytt, och även regler är ju regler...
Så om vi skulle säga att det blev läckage därikring nu så kan försäkringsbolaget hävda att det inte är fackmässigt utfört..?
 
  • IMG_2035.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2036.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Som det står att läsa i Säker vattens branschregler så ska måttet mellan tätskiktet på väggen och ut till avloppsrören vara minst 40mm.
Likaså ska det vara minst 40mm upp till ovankanten på avloppsrören från golvets tätskikt.

http://www.sakervatten.se/index.php3?id=1254&use=publisher
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Som det står att läsa i Säker vattens branschregler så ska måttet mellan tätskiktet på väggen och ut till avloppsrören vara minst 40mm.
Likaså ska det vara minst 40mm upp till ovankanten på avloppsrören från golvets tätskikt.

[länk]
Och detta pga att minimera risker / sprickor vid eventuella rörelser. Tapen / manschett / tättningen ska ha en viss area intill rören som garanterar tätthet.

Det är bara att ringa och fråga.

Byggkeramikrådet AB
Adress: Högbergsgatan 27
Ort: 116 20 Stockholm
Tel: 08-641 21 25

Är det inte minst 40mm har man rätt att kräva att arbetet görs om.
( Med förutsättning att företaget lovade utföra det i enlighet med gällande rekommendationer).
 
Ja som jag nämnt i början av tråden är att avtalet som skrevs var undermåligt men att det står att allt arbete ska utföras fackmässigt. Så det är helt klart en tolkningsfråga, dock borde ju fackmässigt betyda att man följer gällande branschstandard/regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.