Första inlägget, har väl läst på forumet ett bra tag och registrerade mig för bara nån vecka sen för att få tillgång till att se bilder.
Om denna tråd ligger i fel forum ber jag om ursäkt och nån mod kanske kan flytta den.
Men måste helt enkelt få lite feedback på ett utfört arbete i min lägenhet.
Bild 1 Jag tycker då att det självklart ska vara samma bredd imellan glasmosaiket, tycker det diffar för mycket.
Bild 2 Höjdskillnad vid brunnen.
Bild 3 Helt enkelt snett
Bild 4 En till bild på mellanrum mosaik.
Bild 5 En utav "sockel" klinkersen
Bild 6 Runt avloppet till handfat.
Är ju inte fogat nu heller så allt ser ju värre ut men tycker det är undermåligt, ska även ha svart fog så fogbredderna i mosaiken kommer synas mer.
Vad skulle en besiktningsman säga om detta?
Skulle det godkännas och bara hävda att det är utseendemässigt eller kan man kräva att det görs om?
mvh H
Om denna tråd ligger i fel forum ber jag om ursäkt och nån mod kanske kan flytta den.
Men måste helt enkelt få lite feedback på ett utfört arbete i min lägenhet.
Bild 1 Jag tycker då att det självklart ska vara samma bredd imellan glasmosaiket, tycker det diffar för mycket.
Bild 2 Höjdskillnad vid brunnen.
Bild 3 Helt enkelt snett
Bild 4 En till bild på mellanrum mosaik.
Bild 5 En utav "sockel" klinkersen
Bild 6 Runt avloppet till handfat.
Är ju inte fogat nu heller så allt ser ju värre ut men tycker det är undermåligt, ska även ha svart fog så fogbredderna i mosaiken kommer synas mer.
Vad skulle en besiktningsman säga om detta?
Skulle det godkännas och bara hävda att det är utseendemässigt eller kan man kräva att det görs om?
mvh H
Redigerat:
Det där skulle jag ha gjort snyggare utan att ens anstränga mej och jag är inte yrkesman även om jag lagt/satt klinker och kakel i våra hus.
Den som gjort det där borde syssla med annat, vet inte vad men inget hantverk för det klarar han inte uppenbarligen.
Ta bort, gör om, gör rätt skulle jag säga, inte en krona är det där arbetet värt jag skulle inte betala för nåt som "vem som helst skulle göra snyggare".
Har samma klåpare gjort nåt underarbete också? typ tätskikt, i så fall skulle jag bli nervös för om det är gjort med samma "finish" är sannolikheten att det fungerar låg.
Det här är faktiskt ett av de sämre jobben nån visat bilder på här på länge.
Den som gjort det där borde syssla med annat, vet inte vad men inget hantverk för det klarar han inte uppenbarligen.
Ta bort, gör om, gör rätt skulle jag säga, inte en krona är det där arbetet värt jag skulle inte betala för nåt som "vem som helst skulle göra snyggare".
Har samma klåpare gjort nåt underarbete också? typ tätskikt, i så fall skulle jag bli nervös för om det är gjort med samma "finish" är sannolikheten att det fungerar låg.
Det här är faktiskt ett av de sämre jobben nån visat bilder på här på länge.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det såg inte vackert ut, tar man nu bort plattor så förstör man även tätskiktet mao, bara att börja om.
Du kan ju även läsa tråden http://www.byggahus.se/forum/badrum/135302-mitt-badrum-ett-fuskbygge.html
som är ett annat tråkigt fall.
Protte
Du kan ju även läsa tråden http://www.byggahus.se/forum/badrum/135302-mitt-badrum-ett-fuskbygge.html
som är ett annat tråkigt fall.
Protte
Ja, man måste göra om rubbet tyvärr... Hoppas du inte har betalat något ännu. Om handverkaren protesterar får ni väl ta dit en besiktningsman, helst en som båda godkänner. Ingen chans att det där blir godkänt tycker jag, det ser ju för bedrövligt ut. De flesta plattläggare kan nog göra det snyggare med mer än två promille i kroppen. Det måste ju vara första gången han sätter plattor, eller så är han verkligen talanglös och borde ägna sig åt något annat. Och man undrar ju hur tätskiktet ser ut under, om det är lika slarvigt gjort! Men det ska ändå bort som sagt.
Tråkigt, mycket tråkigt. Och i de flesta fall ska hantverkaren få en chans att ordna till det så att det blir rätt, så det kan ju bli en omgång av nya försök... Men det finns exempel på fall där hantverkaren är så uppenbart inkompetent att man har rätt att få anlita en annan. Dock vet vi ju bara om skönhetsfel ännu så länge, så det kanske blir till att släppa in honom en gång till...
Tråkigt, mycket tråkigt. Och i de flesta fall ska hantverkaren få en chans att ordna till det så att det blir rätt, så det kan ju bli en omgång av nya försök... Men det finns exempel på fall där hantverkaren är så uppenbart inkompetent att man har rätt att få anlita en annan. Dock vet vi ju bara om skönhetsfel ännu så länge, så det kanske blir till att släppa in honom en gång till...
Jag har tummen väldigt nära mitten av handen och därför tar saker och ting väldigt lång tid här hemma. Jag accepterar då även att alla lösningar kanske inte ser 100% ut. Men det DÄR... hade jag (som inte har någon kompetens eller erfarenhet av kakling) gjort något så illa hade jag gråtit och slagit mig själv. Kanske i omvänd ordning 
Allvarligt talat hade jag inte ens accepterat det där i en lekstuga om jag byggde den själv...
Allvarligt talat hade jag inte ens accepterat det där i en lekstuga om jag byggde den själv...
Jo företaget har har Fskattsedel.
Är inte världens innehållsrika avtal vi skrivit men står iallafall att arbetet ska utföras fackmässigt varpå jag ville höra med andra (er tex) att om man tog ut en besiktningsman så skulle det inte godkännas? Vilket vad jag förstår av era svar att så ej skulle vara fallet.
Nu har inte personen ifråga varit ute och tittat på det samtidigt som mig så vi får se vad dem säger om det utförda arbetet när vi ses senare i veckan.
Om så är fallet att det ska göras om, måste även väggen kaklas om eller kan man bryta upp bara golv utan att skada tätskiktet i sin helhet?
Är inte världens innehållsrika avtal vi skrivit men står iallafall att arbetet ska utföras fackmässigt varpå jag ville höra med andra (er tex) att om man tog ut en besiktningsman så skulle det inte godkännas? Vilket vad jag förstår av era svar att så ej skulle vara fallet.
Nu har inte personen ifråga varit ute och tittat på det samtidigt som mig så vi får se vad dem säger om det utförda arbetet när vi ses senare i veckan.
Om så är fallet att det ska göras om, måste även väggen kaklas om eller kan man bryta upp bara golv utan att skada tätskiktet i sin helhet?
En liten tanke bara, besiktningsmannen tittar väl till stor del endast på funktionen? Alltså, så länge underarbetet är korrekt utfört så spelar det för funktionens skull ingen roll om plattorna sitter huller om buller. Det blir ju väldigt tråkigt om han godkänner funktionen...
Då hade man kunnat nyttja badrummen utan kakel. Bara med en typ grön gegga på golv och väggar?Dalbotös skrev:
Fackmässighet om det det beställda arbetet innebär både tätskickt och plattsättning borde även innebära att riktlinjer för plattsättning bör följas. Besiktningsmannen borde dvs även ta hänsyn till detta.





