Hej!
Kikar på ett relativt nybyggt hus (byggt 2010). De verkar dock ha valt budgetlöaningar för att pressa byggkostnader:krypgrund och armerad plastfolie som underlagstak. Är detta ett stort bekymmer? Vinden var Ok på besiktningen. Jag funderar på t.ex att montera solceller - blir det ett problem då? Att byta ett så nytt tak känns inte ekonomiskt försvarbart, och priset på huset motiverar inte det heller.

Tacksam er input. Vad är det för ev nackdelar jag behöver räkna med, förutom ev kortare hållbarhet på taket?
Mvh

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Plasten har 50+ års hållbarhet så jag ser inga problem med den.
Många förståsigpåare hävdar att det är sämre men på ett vanligt sadeltak funkar det utmärkt annars skulle man inte bygga med det.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Plasten har 50+ års hållbarhet så jag ser inga problem med den.
Många förståsigpåare hävdar att det är sämre men på ett vanligt sadeltak funkar det utmärkt annars skulle man inte bygga med det.
Det brukar ju funka bra med underlagsduk sålänge man inte har takfönster, kupor eller vinklar på taket.

Sveriges största husfabrikant använder ju underlagsduk så det duger nog åt de flesta även om råspont och papp ger en gedignare känsla och förhoppningsvis längre livslängd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.