Hejhej,

Jag försöker hitta bästa lösningen att göra om våran tak.
Vi vill gärna köra med en diffusionsöppna underlagstak på våran kallvind.
Det finns många monteringsanvisningar, med lite skillnad här och där. Men nästan helt samma.

Steg vi tänkte att ta:

A) Underlags väv/tak direkt på takstolarna och rulla ut horisontellt och sedan upprepa uppåt till nocken. (?)
B) på väven montera man sedan strö- och bärläkten.
C) sedan kommer plåttak.

Frågorna omkring det här (viktigt att veta att vi pratar om kallvind här. Alltså ingen isolering direkt i takstolarna.)

1) ska det bli ventilerat mellan takplåt och väven? Alltså en luftspalt här... Öppen vid takfoten.
2) beroende pa fråga 1 behöver man kanske inte ströläkten?
3) ska man ha ej ventilerad UNDER väven? Alltså hela kallvinden.
4) beroende på fråga 3 behöver man kanske montera extra ventilation på vinden...?
5) någon som har ideér omkring nocken..? Hur man gör allt här med hängande underlagstak?

Tack
Nicky

• Takvindsutrymme med träbjälkar, stökigt med isoleringsmaterial och brädor spridda på golvet. Taket är av metallplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av takkonstruktion med underlagstak, strö- och bärläkt samt plåttak över takstolar, visar monteringssekvens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
1. Ja! Kondensen måste kunna rinna och ventileras ut.

2. Kan diskuteras, men idag tror jag alla förespråkar ströläkt för att ännu bättre klämma fast duken. Moderna plåttak kan ha långt mellan bärläkten medans under pannor är det tätt.

3 & 4 Lite oklart vad som är bäst egentligen och det kan vara knepigt att täta helt. Jag skulle nog börja med att ändra så lite som möjligt med vinden och först om det visar sig bli ett problem försöka åtgärda.

5. Står säkert i montageanvisningar men normalt gör man omlott från båda sidorna och klämmer fast med nockbräda om pannor eller översta bärläkt med plåttak.

• Gilla
nicky.vuerstaek
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
1. Ja! Kondensen måste kunna rinna och ventileras ut.

2. Kan diskuteras, men idag tror jag alla förespråkar ströläkt för att ännu bättre klämma fast duken. Moderna plåttak kan ha långt mellan bärläkten medans under pannor är det tätt.

3 & 4 Lite oklart vad som är bäst egentligen och det kan vara knepigt att täta helt. Jag skulle nog börja med att ändra så lite som möjligt med vinden och först om det visar sig bli ett problem försöka åtgärda.

5. Står säkert i montageanvisningar men normalt gör man omlott från båda sidorna och klämmer fast med nockbräda om pannor eller översta bärläkt med plåttak.
Tack tack tack Rickard!
Låter jättebra som du säger, och faktisk mycket smart att göra 1 & 2 som man ska och sedan vänta med hur det blir i vinden.
Sedan kan man fortfarande ändra saker om det behövs, men taket är i allafall gjort som det ska.
Ska läsa montageanvisningar nogrann innan jag börjar 😁

nicky.vuerstaek nicky.vuerstaek skrev:
Tack tack tack Rickard!
Låter jättebra som du säger, och faktisk mycket smart att göra 1 & 2 som man ska och sedan vänta med hur det blir i vinden.
Sedan kan man fortfarande ändra saker om det behövs, men taket är i allafall gjort som det ska.
Ska läsa montageanvisningar nogrann innan jag börjar 😁
Hej
Jag har en likadan vind men tänker att kondensen som idag blir på insidan av takplåten kommer att ske på undersidan av duken om du gör som du tänkt. Min fundering är att istället lägga duken direkt på horisontella isoleringen och låta plåten vara orörd?

M Mikael0630 skrev:
Hej
Jag har en likadan vind men tänker att kondensen som idag blir på insidan av takplåten kommer att ske på undersidan av duken om du gör som du tänkt. Min fundering är att istället lägga duken direkt på horisontella isoleringen och låta plåten vara orörd?
Det är just fördelen med underlagspapp.. den ska låta fukten gå upp, men inte tillbaka ner.
OCH jag tror att det är just temperaturskillnaden som gör kondensen, va?
Så kondensen kommer fortfarande att bygga upp vid plåttaks undersidan som jag förstår.

Sedan tror jag inte att det är bra att lägga duken direkt på horisontella isoleringen, fukten måste kunna "rulla bort" och på den här sättet stannar fukten bara, eller..?

Det är bara mina funderingar här, så det blir bara bra med lite diskussion! 😅😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.