342 läst ·
4 svar
342 läst
4 svar
Hel våd underlagspapp ok under takfotsplåt?
Jag ska lägga tak på ett cykelförråd. Underst råspont, sen underlagspapp och så ytpapp ovanpå. Nu läser jag i instruktionerna att man ska börja med att skära loss en 35 cm remsa att lägga under fotplåten för att undvika kondens, och sedan lägga underlagspappen på plåten. Måste jag skära loss en 35 cm remsa, eller kan jag lägga en hel längd (70 cm) papp längst ned?
I teorin skulle jag kunna lägga underlagspappen först över hela taket och sedan fotplåten, men jag skulle gärna ha fotplåten under trekantslisterna och spika fast underlagspappen ovanpå dem, så verkar ändå vettigt att ha en separat remsa under fotplåten. Men måste den smalnas av?
I teorin skulle jag kunna lägga underlagspappen först över hela taket och sedan fotplåten, men jag skulle gärna ha fotplåten under trekantslisterna och spika fast underlagspappen ovanpå dem, så verkar ändå vettigt att ha en separat remsa under fotplåten. Men måste den smalnas av?
Du kan lägga hela, att man gör den smalare är att en rulle räcker till 2-3 längder beroende av rullens bredd. Jag har använt gammal såg och kapat rullen i rätt bredd, i ditt fall hade jag kapat den på mitten.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
På papptak så gör man oftast en hel våd med ca 20mm utstick först och sen monterar fotplåten ovanpå, med papptak har man ju ingen underlagspapp ovanpå fotplåten. Det brukar vara förklarat i montageanvisningarna för ytpappen hur man ska göra.
Jag underlagspappar aldrig på trekantslisterna då det är extra jobb och blir i regel sämre tycker jag, underlagspapp på hela, på med fotplåten och sist listerna.
Jag underlagspappar aldrig på trekantslisterna då det är extra jobb och blir i regel sämre tycker jag, underlagspapp på hela, på med fotplåten och sist listerna.
Hur fäster du underlagspappen på sidorna då?Rickard. skrev:
På papptak så gör man oftast en hel våd med ca 20mm utstick först och sen monterar fotplåten ovanpå, med papptak har man ju ingen underlagspapp ovanpå fotplåten. Det brukar vara förklarat i montageanvisningarna för ytpappen hur man ska göra.
Klicka här för att svara