Hej på er!

Den här garderoben ska byggas in med mdf. Bakom och till höger är det yttervägg i ett brf-hus från 40-talet. Väggarna är iskalla under vinterhalvåret. Vid ett tillfälle under mina fem år har det bildats mögel vid sidan av garderoben, men inte annars.

Är det dumt att bygga in? Borde jag tänka på något särskilt som att ventilera genom mdf:en eller kanske bygga upp en ny sockel för garderoberna att stå på?

God jul!

• Inbyggd garderob med spegeldörrar i ett sovrum med mönstrat parkettgolv och en synlig öppning till ett rum med julgran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Ta tag i ventilationsproblemet först.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Låter helt klokt. Vad tänker du är fel med den? Vi har självdrag och en frånluftsventil och senaste ovk:n hade inget att anmärka på. Jag är som du hör ingen ventilationsingenjör. Möglet uppenbarade sig för fem år sen och har inte kommit tillbaka.

Tar tacksamt emot alla tips!

RoTe
Jag är heller ingen expert men mögel är ju självklart jättejättedåligt. Kanske läge att se över luftfuktigheten? Antar att ni sover där, med stängd dörr?

Håller med dig. Och yes där sovs det. Vi mätte luftfuktigheten när möglet upptäcktes och den var hög någon dag men annars inte farligt hög, så som det har varit har vi tänkt att det löst sig.

Men tänker att ett ingrepp som att bygga in luft mot ytterväggen kanske är en utmaning som fler har mött och har en planlösning på.

RoTe
Har ni ofta kondens på fönstret efter en natt?

Inte som jag tänkt på. Nu är det ju ingen vinterkyla alls utan 5-8 plus men tror ändå jag hade reagerat på det tidigare år.

Jag tror att det är dumt att bygga in garderoben så att det blir ”tätt” mot väggen, ventilationen blir obefintlig när dörrarna är stängda (som det brukar vara på en garderob). Vi har själv haft liknande situationer med självdrag i gammalt dåligt isolerat hus och garderob mot yttervägg. Även om man skulle bygga med luftspalt mot väggen skulle nog inte självdrag vara nog för att ventilera, känns ju fel att sätta en fläkt som går alltid. Försök planera om rummet och placera garderoben mot innervägg istället. Jag vet, tråkigt besked, men tråkigare att lägga energi och pengar på något som man upptäcker inte funkar om några år…

P
Har det gjorts några förändringar som gör så inte dom förutsättningar som när möglet uppstod kan bli igen.?

Eller är det bara tur att det inte hänt igen?

Har man ändrat nåt mera konktret för att det inte ska kunna uppstå igen tex byggt om nån ventilation och/eller inställerat fukt styrd fläkt i badrummet som drar ut all fukt efter dusch osv

Har man inte ändrat nåt alls så känns det dumt och riskfyllt att man med ytterligare inbyggnad kan skapa förutsättningar för mer mögel med en inbyggnad och det kan ta lång tid att förstå att det är mögel bakom inbyggnaden och saknas möjlighet att upptäcka den , om det sker igen..

Lös fuktproblemet innan man gör nåt annat som kan dölja mögelproblemet, mögel i bostäder är inte att leka med eller riskera. en del folk blir jäkligt sjuka och ingen fattar varför förens man plösligt river en vägg pga renovering och river ut massa mögel och plötsligt upphör år av problem över en natt..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.