B
Har ett vedförråd intill huset, egentligen bara plåttak och panel som förra ägaren byggt. På marken är det sand som lastpallar står på och sedan veden ovanpå dom. Markfukt har gjort att pallarna nu har ruttnat och funderar på vad jag kan göra. Tänkte lite om jag skulle köpa en hög billiga betongplattor och lägga på sanden som ett underlag istället. Frågan är om jag ens ska bemöda mig att sätta pallar ovanpå dessa eller bara lägga veden direkt på plattorna? Pallarna är ju bra för att ge lite luftcirkulation under men det kanske är överkurs? Dom bygger ju trots allt 10cm på höjden eller något och tar därmed takhöjd ifrån både mig och veden.

• Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
Du kan ju köpa några inpregnerade reglar och lägga på längden och stapla

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
R Rolle85 skrev:
Du kan ju köpa några inpregnerade reglar och lägga på längden och stapla
Japp, men ruttnar ju dom också samt svårt att få någorlunda rakt. 😅

Platta marken, lägg sand och sen stenplattorna. Därefter reglar i botten så nedersta lagret ligger sisådär 5cm från marken.
Har de så själv sedan 15 år

• Gilla
blork
  • Laddar…
Plastpall är ett alternativ

• Gilla
blork
  • Laddar…
Var i landet är du, har lite plastpallar och dom har inte ruttnat på 10 år.

• Gilla
blork
  • Laddar…
B
F fribygg skrev:
Plastpall är ett alternativ
Huh, visste inte ens att det fanns. Ja det hade ju varit lämpligt. Verkar dock rätt dyra om man köper nya i butik. 😁 Har så gott som gratis träpallar då farsan transporterar en del så han har många över. Ändock tråkigt att byta dom för jämnan. 😅

B blork skrev:
Huh, visste inte ens att det fanns. Ja det hade ju varit lämpligt. Verkar dock rätt dyra om man köper nya i butik. 😁
Vill man ha det billigt brukar det alltid vara nån som skänker bort beg trädgårdsplattor mot bortforsling

• Gilla
blork
  • Laddar…
B
J jonaserik skrev:
Var i landet är du, har lite plastpallar och dom har inte ruttnat på 10 år.
Skåne :)

B blork skrev:
Skåne :)
För långt bort. men om du lägger betongplattor 300 X 300 på marken, en platta kan ta 4 hörn, så klarar du dig i måååånga år, utan att dom ruttnar.

EDIT Sen om dom vinglar lite gör inget.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
S
B blork skrev:
Har ett vedförråd intill huset, egentligen bara plåttak och panel som förra ägaren byggt. På marken är det sand som lastpallar står på och sedan veden ovanpå dom. Markfukt har gjort att pallarna nu har ruttnat och funderar på vad jag kan göra. Tänkte lite om jag skulle köpa en hög billiga betongplattor och lägga på sanden som ett underlag istället. Frågan är om jag ens ska bemöda mig att sätta pallar ovanpå dessa eller bara lägga veden direkt på plattorna? Pallarna är ju bra för att ge lite luftcirkulation under men det kanske är överkurs? Dom bygger ju trots allt 10cm på höjden eller något och tar därmed takhöjd ifrån både mig och veden.
Jag tror du är på rätt spår. Lägg plattor med mellanrum. Därpå lastpall. Då får lastpallen luft och är skilld från plattorna. Egentligen så skulle du lägga dräneringsgrus först men jag tror att det räcker med lite högre plattor. (det finns ju tjocka plattor, eller lägg dubbla småplattor på höjd)

Jag har liknande lösning med grus och lastpall.

Hur ett riktigt traditionellt vedskjul byggs upp vet jag inte. Troligen veden direkt på mark, vilket inte är bra. Däremot så är det alltid luftspalt (springa) i vägg så att det andas.

• Gilla
blork
  • Laddar…
Jag får årligen över 2-3 lastpallar efter pelletsleveransen och som med bök & möda knökas in i Corollan och transporteras till tippen ...

B
yonna yonna skrev:
Jag får årligen över 2-3 lastpallar efter pelletsleveransen och som med bök & möda knökas in i Corollan och transporteras till tippen ...
Borde gå att sälja för någon hundring.

Redigerat:
Brukar ligga annonser på blocket om eu-pallar som man kan köpa från folk…
Förstår dock inte varför man vill ha det, enklare att lägg nåra reglar på tvären och sedan börja stapla på

I mina trakter får jag inte någon respons på gratis avhämtning när jag skriver på lokala FBsidor. Inte ens när det är riktiga EUpallar 😳

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.