494 läst ·
16 svar
494 läst
16 svar
Vedförråd, pallar, plattor till underlag?
Sida 1 av 2
Har ett vedförråd intill huset, egentligen bara plåttak och panel som förra ägaren byggt. På marken är det sand som lastpallar står på och sedan veden ovanpå dom. Markfukt har gjort att pallarna nu har ruttnat och funderar på vad jag kan göra. Tänkte lite om jag skulle köpa en hög billiga betongplattor och lägga på sanden som ett underlag istället. Frågan är om jag ens ska bemöda mig att sätta pallar ovanpå dessa eller bara lägga veden direkt på plattorna? Pallarna är ju bra för att ge lite luftcirkulation under men det kanske är överkurs? Dom bygger ju trots allt 10cm på höjden eller något och tar därmed takhöjd ifrån både mig och veden.
Jag tror du är på rätt spår. Lägg plattor med mellanrum. Därpå lastpall. Då får lastpallen luft och är skilld från plattorna. Egentligen så skulle du lägga dräneringsgrus först men jag tror att det räcker med lite högre plattor. (det finns ju tjocka plattor, eller lägg dubbla småplattor på höjd)B blork skrev:Har ett vedförråd intill huset, egentligen bara plåttak och panel som förra ägaren byggt. På marken är det sand som lastpallar står på och sedan veden ovanpå dom. Markfukt har gjort att pallarna nu har ruttnat och funderar på vad jag kan göra. Tänkte lite om jag skulle köpa en hög billiga betongplattor och lägga på sanden som ett underlag istället. Frågan är om jag ens ska bemöda mig att sätta pallar ovanpå dessa eller bara lägga veden direkt på plattorna? Pallarna är ju bra för att ge lite luftcirkulation under men det kanske är överkurs? Dom bygger ju trots allt 10cm på höjden eller något och tar därmed takhöjd ifrån både mig och veden.
Jag har liknande lösning med grus och lastpall.
Hur ett riktigt traditionellt vedskjul byggs upp vet jag inte. Troligen veden direkt på mark, vilket inte är bra. Däremot så är det alltid luftspalt (springa) i vägg så att det andas.