3 594 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Underhållsfri altan?
Hej!
Flerfamiljshus strävar efter underhållsfritt, att lära av deras förvaltare.
Den första villabalkongen fick vi Cuprinola, det blev förbjudet att sälja men burken är kvar.
Nästa hus hade terass ovanpå garage, vattenfast betong, asfaltstryk och lösa trall i mängder men fint inpassat.
Nuvarande hus hade halvfärdig altan ovanpå garage, med ett avlopp, asfaltpapp och låga betongsargar, förberett för inglasning som vi inte ville ha.
Ett antal byggare lämnade förslag men kom inte till skott, vi fick barn och sökte barnvänligare hus men hittade inget vi vill ha. Barnet behövde en säker altan och vi ville få snyggt, näst sista byggarn blev handikappad och la av innan han börjat. En ny kom i sista stund, firman betalar och vi har inte tid själva att bli klara så snabbt. Annars är ju allt arbete inte så svårt, men tar längre tid att fixa på fritid och utan semester.
Självklart vill man ha hälsosamt material och nästan underhållsfritt. Ett stålräcke som på mammas balkong verkade bra med ett stengolv, men hit blev sänt en snickare som helst jobbar med trä, fast en plåtis fick lägga golvet åt honom.
De ska veta bäst fast vi önskat annat, så det blev som skrevs innan, snyggt men det mesta på ovansidan i impregnerat trä, tvivelaktigt för hälsan. Man lär sig av misstagen och så här efteråt funderas på om man inte kan göra det bättre nästa gång, om det blir någon, med betonggolv, löstrall och plåträcke eller annat?
Flerfamiljshus strävar efter underhållsfritt, att lära av deras förvaltare.
Den första villabalkongen fick vi Cuprinola, det blev förbjudet att sälja men burken är kvar.
Nästa hus hade terass ovanpå garage, vattenfast betong, asfaltstryk och lösa trall i mängder men fint inpassat.
Nuvarande hus hade halvfärdig altan ovanpå garage, med ett avlopp, asfaltpapp och låga betongsargar, förberett för inglasning som vi inte ville ha.
Ett antal byggare lämnade förslag men kom inte till skott, vi fick barn och sökte barnvänligare hus men hittade inget vi vill ha. Barnet behövde en säker altan och vi ville få snyggt, näst sista byggarn blev handikappad och la av innan han börjat. En ny kom i sista stund, firman betalar och vi har inte tid själva att bli klara så snabbt. Annars är ju allt arbete inte så svårt, men tar längre tid att fixa på fritid och utan semester.
Självklart vill man ha hälsosamt material och nästan underhållsfritt. Ett stålräcke som på mammas balkong verkade bra med ett stengolv, men hit blev sänt en snickare som helst jobbar med trä, fast en plåtis fick lägga golvet åt honom.
De ska veta bäst fast vi önskat annat, så det blev som skrevs innan, snyggt men det mesta på ovansidan i impregnerat trä, tvivelaktigt för hälsan. Man lär sig av misstagen och så här efteråt funderas på om man inte kan göra det bättre nästa gång, om det blir någon, med betonggolv, löstrall och plåträcke eller annat?
Vi har vanlig trall och det tycker jag funkar bra.
Nej, skruvad trall sån som "alla andra har".
Klicka här för att svara