Ska bygga ny altan på ca 7*6 m och har bara plats för reglar+bärlina i en nivå. Min tanke är att sätta bärlinorna på plattor och fälla in reglar på balkskor mellan varje fack, enligt vänstra skissen. Jag vill ha raka skruvrader så det blir rätt många balkskor.
När jag letar efter bilder ser jag att många väljer att ha mycket längre reglar som vilar på väldigt många plattor istället. Jag inser att detta kanske innebär mindre spill på virket men å andra sidan mer arbete med att få dit en massa plattor i lod.
Marken sluttar ca 20 cm från lägsta till högsta punkt så jag funderar på att dra in sista bärlinan och sätta den under reglarna där, monterad på markskruv.
Vilken metod funkar bäst? Jag har inte möjlighet att ta emot leverans till min uteplats så jag lutar mot färre plattor och kortare reglar om det inte är dumt av andra skäl. Skisser för förtydligande.
När jag letar efter bilder ser jag att många väljer att ha mycket längre reglar som vilar på väldigt många plattor istället. Jag inser att detta kanske innebär mindre spill på virket men å andra sidan mer arbete med att få dit en massa plattor i lod.
Marken sluttar ca 20 cm från lägsta till högsta punkt så jag funderar på att dra in sista bärlinan och sätta den under reglarna där, monterad på markskruv.
Vilken metod funkar bäst? Jag har inte möjlighet att ta emot leverans till min uteplats så jag lutar mot färre plattor och kortare reglar om det inte är dumt av andra skäl. Skisser för förtydligande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
N nymvik skrev:Ska bygga ny altan på ca 7*6 m och har bara plats för reglar+bärlina i en nivå. Min tanke är att sätta bärlinorna på plattor och fälla in reglar på balkskor mellan varje fack, enligt vänstra skissen. Jag vill ha raka skruvrader så det blir rätt många balkskor.
Vilken metod funkar bäst? Jag har inte möjlighet att ta emot leverans till min uteplats så jag lutar mot färre plattor och kortare reglar om det inte är dumt av andra skäl. Skisser
jag antar att den ska vara mot ett hus eller liknande och det är en dörr eller något som bestämmer höjden för dig? Vad är höjden från mark till färdigt golv?N nymvik skrev:Ska bygga ny altan på ca 7*6 m och har bara plats för reglar+bärlina i en nivå. Min tanke är att sätta bärlinorna på plattor och fälla in reglar på balkskor mellan varje fack, enligt vänstra skissen. Jag vill ha raka skruvrader så det blir rätt många balkskor.
[bild]
Klicka här för att svara