L lbgu skrev:
Fast ifall man som den personen inte planerar att sälja så kanske han tyckte det var bättre att spendera pengarna på annat. Han kanske föredrog att ha råd med lite årliga solsemestrar för att sätta guldkant på de sista åren istället för att sitta hemma och fila på huset för att arvingarna skulle få några extra kronor.
Ja det är ett individuellt val när och hur man vill ta kostnaden och en av fördelarna med att bo i hus. Men värdet på huset ”sjönk” med 2 mkr oavsett, och den kostnaden måste man räkna in. Han behövde inte ta den kostnaden själv eftersom han tyvärr gick bort i förtid. Hade han levt längre så hade han tex kunnat sälja och flytta till mindre eller en lägenhet, och då hade han fått 2 mkr mindre vid försäljningen än om han hade underhållit huset. Med generella prishöjningen sedan 90-talet hade han säkert varit nöjd ändå, men det ändrar inte heller på faktumet att det dåliga skicket sänkte värdet betydligt. Kostnaden kommer helt enkelt förr eller senare, om inte annat vid försäljning.

Enda situationen då man tjänar på att inte renovera alls är om man helt kan hoppa över en eller flera renoveringscykler. Min svärmors mor bodde i samma hus i över 70 år och renoverade tex aldrig badrummet efter att det byggdes på 50-talet. En renovering på 80-90-talet hade inte gjort någon skillnad i försäljningsvärde (gammalt som gammalt), så det hade på så sätt varit bortkastade pengar förutsatt att hon själv var nöjd med äldre standard och det inte går sönder på ett sätt som ger dyra fuktskador.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Enda situationen då man tjänar på att inte renovera alls är om man helt kan hoppa över en eller flera renoveringscykler. Min svärmors mor bodde i samma hus i över 70 år och renoverade tex aldrig badrummet efter att det byggdes på 50-talet. En renovering på 80-90-talet hade inte gjort någon skillnad i försäljningsvärde (gammalt som gammalt), så det hade på så sätt varit bortkastade pengar förutsatt att hon själv var nöjd med äldre standard och det inte går sönder på ett sätt som ger dyra fuktskador.
Det handlar mest om att inte renovera innan det behövs. Nuförtiden renoverar folk för att de ska följa trender inte för att rummet inte fungerar. Badrummet hade knappast fungerat bättre för din svärmor om det t.ex. helkaklats. Problemet för de som enbart renoverar utifrån modet är att om några år så är deras badrum helt ute så då 'måste' de renovera det igen för att vara trendiga.

• Gilla
Dannyboy80 och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det handlar mest om att inte renovera innan det behövs. Nuförtiden renoverar folk för att de ska följa trender inte för att rummet inte fungerar. Badrummet hade knappast fungerat bättre för din svärmor om det t.ex. helkaklats. Problemet för de som enbart renoverar utifrån modet är att om några år så är deras badrum helt ute så då 'måste' de renovera det igen för att vara trendiga.
På 60 år blir ett badrum inte bara omodernt, det blir även slitet. Förutom sprucket kakel och dålig emalj på porslinen blir vatten- och avloppsledningar gamla och kan gå sönder. Hennes gästtoa pajade faktiskt och blev vattenskadad. Sen har vi alla tekniska funktionerna som måste underhållas. Tex blev halva källaren översvämmad av ett skyfall två dagar innan nya ägarens tillträde, pga bristfällig dränering.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
TRJBerg
Om man har tänkt att bo i huset tills man dör finns inte många skäl att renovera. Man behöver pengarna till det dagliga livet och hjälp när man är riktigt gammal.
Om det fungerar och man kan acceptera utseendet är man nöjd.
Inte alla har så mycket pengar.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
På 60 år blir ett badrum inte bara omodernt, det blir även slitet. Förutom sprucket kakel och dålig emalj på porslinen blir vatten- och avloppsledningar gamla och kan gå sönder. Hennes gästtoa pajade faktiskt och blev vattenskadad. Sen har vi alla tekniska funktionerna som måste underhållas. Tex blev halva källaren översvämmad av ett skyfall två dagar innan nya ägarens tillträde, pga bristfällig dränering.
Min toalett från 40-talet och mitt handfat från 50-talet har inte det minsta dålig emalj.
Och hur sjutton bär man sig åt om plattor i badrummet har spruckit? Tappat en järngryta?

Avlopp kan ju behöva bytas men de håller i regel betydligt längre än avskrivningstiden.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Min toalett från 40-talet och mitt handfat från 50-talet har inte det minsta dålig emalj.
Och hur sjutton bär man sig åt om plattor i badrummet har spruckit? Tappat en järngryta?

Avlopp kan ju behöva bytas men de håller i regel betydligt längre än avskrivningstiden.
Himla bra fråga hur man lyckas, men vi hade flera spruckna plattor på golvet i vårt badrum när vi flyttade in. Dåligt gjort underlag vid fallet mot golvbrunnen kanske. Handfatet var krackelerat i glasyren, 70-tal eller tidigt 80-tal eller skulle jag gissa utifrån övrig inredning. Det blå 70-talsporslinet i gästtoan är lite flammigt matt, vet inte varför. Vi kommer att behålla dem ändå, men plastmattan på golvet har blivit läbbig och behöver bytas.

Sen kan man även ha oturen att ha en duschkabin från 80-talet 😄 Och den var värre på insidan.

Föråldrad duschkabin med rostiga och slitna metalldelar samt Bahco-märke, relaterat till diskussion om renoveringsbehov i äldre badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi renoverar inte för två mille för att ”vi ska ha det nyaste”. Vi renoverar för att tapeter bokstavligen höll på att rasa ner, köksavloppet hade avlagringar på över en cm, badrumsfönstret var sprucket och murket, det började spraka från de papperslindade ledningarna i köket osv osv.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Himla bra fråga hur man lyckas, men vi hade flera spruckna plattor på golvet i vårt badrum när vi flyttade in. Dåligt gjort underlag vid fallet mot golvbrunnen kanske. Handfatet var krackelerat i glasyren, 70-tal eller tidigt 80-tal eller skulle jag gissa utifrån övrig inredning. Det blå 70-talsporslinet i gästtoan är lite flammigt matt, vet inte varför. Vi kommer att behålla dem ändå, men plastmattan på golvet har blivit läbbig och behöver bytas.

Sen kan man även ha oturen att ha en duschkabin från 80-talet 😄 Och den var värre på insidan.

[bild]

Vi renoverar inte för två mille för att ”vi ska ha det nyaste”. Vi renoverar för att tapeter bokstavligen höll på att rasa ner, köksavloppet hade avlagringar på över en cm, badrumsfönstret var sprucket och murket, det började spraka från de papperslindade ledningarna i köket osv osv.
Ja nedgångna hus med möjligen fuskbyggen etc kan ju vara billiga i inköp.
Förstår bara inte hur man kan komma upp i 2 miljoner.
Tar man inte hantverkare för allt då och inkluderar dränering, nytt tak, nytt kök, nya badrum och nya ytskikt i hela huset?
Ja... behöver man ta in hjälp för allt kostar det.
Jag byggde i princip ett nytt hus och kom inte ens upp i mycket mer än 1.5milj.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Eller så struntar man i det & lagar bara akuta saker.
Så har mina föräldrar gjort de senaste dryga 40 åren de bott i huset.

Ska tillägga att allt måste göras dock , men det har varit billigt boende för dem.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fast det där är väl närmast avskrivningstider för försäkringsbolag...
Min panel från 1946 är fortfarande prima.
Min beredare från 1982 fungerar fortfarande perfekt
Inget annat gammalt ser det minsta dåligt ut och inga läkage.
Spisen och tvättmaskinen från 2001-02 går fortfarande bra.

Byter man bara när det pajjar så håller saker i regel betydligt längre.
Och byter man själv på sin fritid så kostar det inte mycket pengar att bo i
Fast det där är väl närmast avskrivningstider för försäkringsbolag...
Min panel från 1946 är fortfarande prima.
Min beredare från 1982 fungerar fortfarande perfekt
Inget annat gammalt ser det minsta dåligt ut och inga läkage.
Spisen och tvättmaskinen från 2001-02 går fortfarande bra.

Byter man bara när det pajjar så håller saker i regel betydligt längre.
Och byter man själv på sin fritid så kostar det inte mycket pengar att bo i hus.
Håller med. Men ska man vara krass och räkna på att byta för saker börjar bli gamla så kan det dra iväg, som stora poster som tak, dränering, badrum med mera.

Men de flesta renoverar långt innan det är något fel på saker.
Vet inte hur många helt och hållet felfria badrum min kompis slet ut och renoverade när han jobbade med det.
För att inte tala om kök osv.

Renoverar man stilrent och utan extrem design och är noggrann så håller det bra jäkla länge.
Bättrar man på lite på fönstren några timmar per år håller de minst 100år om man köper kvalitet.
Gör man ingenting kan de vara skrot efter 20 år.
Boendekostnaderna går att påverka väldigt mycket utan att ge avkall på kvalitén på boendet.

• Gilla
  • Älska
Dannyboy80 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.