5 065 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Underhållet kostar lika mycket som driften av ditt hus
På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
En kostnad som husköpare ofta underskattar är det framtida behovet av underhåll och renoveringar. I mäklarnas annonser finns driftskostnaderna tydligt uträknade, men ingen uppskattning av kostnaderna för framtida reparationer av huset.
Du kan läsa artikeln här: Underhållet kostar lika mycket som driften av ditt hus
Du kan läsa artikeln här: Underhållet kostar lika mycket som driften av ditt hus
Om du vet när du behöver utföra underhållet och den ligger långt borta, 5+ år kan sparande i aktieeindexfonder vara ett alternativ.
Om tidshorisonten är kortare eller osäker är det bättre att ha ett vanligt räntekonto som huskonto.
Själv sparar jag undan ca 1% av husets värde per år för renovering och reparationer.
Om tidshorisonten är kortare eller osäker är det bättre att ha ett vanligt räntekonto som huskonto.
Själv sparar jag undan ca 1% av husets värde per år för renovering och reparationer.
Exempel på teknisk livslängd för olika material och installationer:
- Tätskikt bakom kakel och klinker: 25-30 år.
- Våtrumstapet: 10-15 år.
- Varmvattenberedare: 10-15 år.
- Vattenledningar av koppar: 30-60 år.
- Avloppsledningar av gjutjärn: 40-50 år.
- Elsystem: 30-40 år.
- Takpapp (låglutande/platta konstruktioner): 20 år.
- Träpanel (fasad, byte): 40 år.
- Fönster med isolerglas: 25 år.
Jag tänker att fasaden bör hålla åtminstånde dubbla tiden, att måla om vart 10-20 år kan förhöja den visuella upplevelsen men knappast förlänga livslängden nått väsentligt om man inte använder tjära eller linolja.S sigge1000 skrev:
Själv har jag ett omålat delvis panelat fritidshus från sjutton eller artonhundratalet, träpanelen är aldrig bytt och den är nog mer än 80år gammal.
Om man är så dum att man använder snabbvuxet virke och målar det med tät plastfärg på mer än en sida kan man nog räkna med att behöva byta panel efter 20år
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 320 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 320 inlägg
Hade en bekant som flyttade från hyresrätt till villa och skröt om hur "jäkla billigt det är jämfört med den förbannade hyresrätten". Jo han var en sån som i princip bara räknade på elkostnaden i sina driftskostnader och allt annat var "övrigt". Han var lite likadan med bilen där man tog bensinpriset/förbrukningen enligt broschyren och det blev milkostnaden. Jag tror det var pga självbevarelsedrift.Q qvrk skrev:
Men gällande underhållet i en villa jämfört med hyresrätt/bostadsrätt är att man till stor del själv kan välja vad det ska kosta. Både genom materialval och eget arbete jämfört med att ta in hantverkare. Sen kan jag ändå tycka att man rent ekonomiskt ska sätta undan pengar, antingen i en stor buffert som fylls på när man tar pengar till renoveringarna, eller sätta undan kontinuerligt varje månad.
För kostnaden kommer alltid vara där, oavsett om man vill det eller ej!
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag har räknat ut att jag betalar runt 100 kkr/år i underhållför ett tvåvåningshus från 90-talet. Vissa saker var kanske förbättringar och viss saker lyx.
Min ytterpanel är från 1901. Hyvlad panel alltid målad med linoljefärg.F fribygg skrev:Jag tänker att fasaden bör hålla åtminstånde dubbla tiden, att måla om vart 10-20 år kan förhöja den visuella upplevelsen men knappast förlänga livslängden nått väsentligt om man inte använder tjära eller linolja.
Själv har jag ett omålat delvis panelat fritidshus från sjutton eller artonhundratalet, träpanelen är aldrig bytt och den är nog mer än 80år gammal.
Om man är så dum att man använder snabbvuxet virke och målar det med tät plastfärg på mer än en sida kan man nog räkna med att behöva byta panel efter 20år
Som fastighetsägare kan man ju välja att göra jobbet själv eller ta in billig arbetskraft istället för att betala överpris vilket man ofta gör i BRF..
Mitt underhåll är kostar låååååångt under driften och min driftkostnad är låg också..
Mitt underhåll är kostar låååååångt under driften och min driftkostnad är låg också..
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Skulle säga tvärtom. Många av de tätskiktssystem som använts sedan det började bli vanligt visade sig vara allt annat än täta. En korrekt limmad våtrumstapet/matta som bara är tät i 10 år skulle jag inte vara nöjd med. Däremot skulle jag inte bli förvånad om det började vara bomljud från klinkersen i duschen efter 10 år...S sigge1000 skrev:
Våtrumstapeten och dito mattan i badrummet här är från 1976, inte så snyggt, men tätt. Så även de två golvbrunnarna i plast som monterades samtidigt.
Dagens varmvattenberedare kanske, men jag tvivlar på att de generellt är så dåliga. Rent tekniskt är det en okomplicerad konstruktion. Här sitter en vvb från ett visst företag i Markaryd, den är tillverkad 1976 och fungerar fint. (En väl genomförd renovering av huset det året, alltså.)S sigge1000 skrev:
Håller med dig. Texten är relaterad till vad försäkringbolagen och doldafelförsäkringar brukar hänvisa till.SågspånPappspikEternit skrev:
Skulle säga tvärtom. Många av de tätskiktssystem som använts sedan det började bli vanligt visade sig vara allt annat än täta. En korrekt limmad våtrumstapet/matta som bara är tät i 10 år skulle jag inte vara nöjd med. Däremot skulle jag inte bli förvånad om det började vara bomljud från klinkersen i duschen efter 10 år...
Våtrumstapeten och dito mattan i badrummet här är från 1976, inte så snyggt, men tätt. Så även de två golvbrunnarna i plast som monterades samtidigt.
Dagens varmvattenberedare kanske, men jag tvivlar på att de generellt är så dåliga. Rent tekniskt är det en okomplicerad konstruktion. Här sitter en vvb från ett visst företag i Markaryd, den är tillverkad 1976 och fungerar fint. (En väl genomförd renovering av huset det året, alltså.)Håller med dig. Men det här
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Misstänkte det. Teknisk livslängd är egentligen mest ett teoretiskt begrepp, och det är lättare att ta fram schabloniserade siffror än att börja fundera över byggnadsdelarnas faktiska livslängd, som är betydligt svårare att bedöma.S sigge1000 skrev:
Fast då är det ju ekonomisk livslängd snarare än teknisk? Att våtrumsmattor bara håller 10-15 år känns helt osannolikt. Jag kan på rak arm komma på tio våtrum med mattor som är minst dubbelt så gamla och ändå fungerar utmärkt.S sigge1000 skrev:
Våtrumsmatta är en billig konstruktion, så jag håller med om att en 15 år gammal matta inte har något större ekonomiskt värde vid ett försäkringsärende.
Iprincip alla saker du räknar upp håller MYCKET längre än vad du anger här.S sigge1000 skrev:Exempel på teknisk livslängd för olika material och installationer:
- Tätskikt bakom kakel och klinker: 25-30 år.
- Våtrumstapet: 10-15 år.
- Varmvattenberedare: 10-15 år.
- Vattenledningar av koppar: 30-60 år.
- Avloppsledningar av gjutjärn: 40-50 år.
- Elsystem: 30-40 år.
- Takpapp (låglutande/platta konstruktioner): 20 år.
- Träpanel (fasad, byte): 40 år.
- Fönster med isolerglas: 25 år.
Har 3 år gammalt hus men sätter ändå av 2000 kr i månaden på långsiktigt sparande för framtiden.
Vi har redan haft en dränkbar pump som gav upp i spolbrunnen... räknar med att alla vitvaror ska bytas ut inom något år, trots att det är Miele.
Vi har redan haft en dränkbar pump som gav upp i spolbrunnen... räknar med att alla vitvaror ska bytas ut inom något år, trots att det är Miele.