4 768 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Underhållet kostar lika mycket som driften av ditt hus
Man får ju vad man köper. Men man måste ju förstå att det är skillnad också, annars är det väl lätt att köpa skräp.SågspånPappspikEternit skrev:
Hade en biltema beredare som höll ungefär 10år (noll underhåll/utan byte av anod). Den började läcka, och ev hade man kunnat byta packning, men det kändes ok att skrota ut den då, eftersom den kostade under 1000kr, och jag visste att den inte var skött ordentligt.
Har även en nibe som passerat 23år utan problem, och en viessmann från sent 90 tal som ännu är i drift, utan en tanke på att ersätta nån av dem.
Med allt mer tekniskt avancerade hus blir det mer och mer driftskostnader när man måste byta ut gammal utrusting så som värmepumpar, ftx-ventilation, solceller (även om de håller länge gör inte inverters det), pool (liner, reningsverk, värme, städrobot, mycket som åldras snabbt av uv-ljus eller klor), spabad, frikyla, diverse köksapparater går sönder så ju fler prylar desto mer att byta ut.. Har noterat att efter 11 år i nybyggt hus är det även mycket material som är väldigt slitet såsom köksluckor, golv, altangolvet mm.
Allt för många som ser kök/badrum/altan-trall/div teknisk utrusting osv som en investering när det egentligen är en driftskostnad (om man inte ska sälja huset jättesnart), kan iofs vara värt den extra driftskostnaden med mer bekvämlighet eller ge en lägre kostnad för uppvärmning i vissa fall mer man måste räkna noga på underhållskostnaden och räntekostnaden (ger avbetalning på lån eller investering i fonder mer?) för om det blir en besparing.
Går att förlänga livslängden på en del prylar om man köper saker det finns reservdelar till (tex Bosch är föredömliga som säljer reservdelar på sin hemsida) eller köp sånt som är gjort för lång livslängd, bygg inte in elektronik utan kylning(ventilation) då den åldras snabbare av värme.
Allt för många som ser kök/badrum/altan-trall/div teknisk utrusting osv som en investering när det egentligen är en driftskostnad (om man inte ska sälja huset jättesnart), kan iofs vara värt den extra driftskostnaden med mer bekvämlighet eller ge en lägre kostnad för uppvärmning i vissa fall mer man måste räkna noga på underhållskostnaden och räntekostnaden (ger avbetalning på lån eller investering i fonder mer?) för om det blir en besparing.
Går att förlänga livslängden på en del prylar om man köper saker det finns reservdelar till (tex Bosch är föredömliga som säljer reservdelar på sin hemsida) eller köp sånt som är gjort för lång livslängd, bygg inte in elektronik utan kylning(ventilation) då den åldras snabbare av värme.
Redigerat:
Ja, detta är något jag reflekterat över själv allt mer. Dvs framtida underhåll av allt man bygger/införskaffar. Inte främst pengarna men i tid. Växthuset tar typ en hel helg att städa ur inför vintern om man inkluderar ta hand om växter och krukor. Det var ju en helg man kunde lägga på annat innan vi byggde det. (Inget jag vill ha ogjort för det, men som exempel). Pool är jag nybörjare med men säg en halv dag vår och vinter? Trallen ska skrubbas och såpas varje vår, ½ dag? Frugan vill bygga en till trall på andra sidan huset, så då dubblar man tiden man får lägga på tralltvätt för all framtid. osv.rickardg skrev:
Med allt mer tekniskt avancerade hus blir det mer och mer driftskostnader när man måste byta ut gammal utrusting så som värmepumpar, ftx-ventilation, solceller (även om de håller länge gör inte inverters det), pool (liner, reningsverk, värme, städrobot, mycket som åldras snabbt av uv-ljus eller klor), spabad, frikyla, diverse köksapparater går sönder så ju fler prylar desto mer att byta ut.. Har noterat att efter 11 år i nybyggt hus är det även mycket material som är väldigt slitet såsom köksluckor, golv, altangolvet mm.
Allt för många som ser kök/badrum/altan-trall/div teknisk utrusting osv som en investering när det egentligen är en driftskostnad (om man inte ska sälja huset jättesnart), kan iofs vara värt den extra driftskostnaden med mer bekvämlighet eller ge en lägre kostnad för uppvärmning i vissa fall mer man måste räkna noga på underhållskostnaden och räntekostnaden (ger avbetalning på lån eller investering i fonder mer?) för om det blir en besparing.
Går att förlänga livslängden på en del prylar om man köper saker det finns reservdelar till (tex Bosch är föredömliga som säljer reservdelar på sin hemsida) eller köp sånt som är gjort för lång livslängd, bygg inte in elektronik utan kylning(ventilation) då den åldras snabbare av värme.
Det ovan är ju bara småsaker jämfört med annat större underhåll. Varje grej i sig är ju inte farlig, man sammanlagt så genererar det ändå allt mer tid man måste lägga på underhåll.
Men det är ett bekymmer i hela samhället, typ bygga en ny häftig bro kan bli ett prestigeprojekt för en politiker som de gärna har lägger tid och kraft på och vill ha med sitt namn som medskapare. Men det sedan eviga underhållet av densamma är väldigt osexigt. Se svensk järnväg som tydligast exempel.
Underhållskostnaden som procent av den totala samhällsbudgeten ökar nästan alltid med tiden, pga utökad infrastruktur och teknikutveckling. Teknikutvecklingen kan ju också spara tid och kostnad såklart, men sällan så mycket att det sparar mer än det generella behovsökningen. Någonstans finns ju en gräns där underhållskostnaden inte kan öka mer.
Slutsatsen är att man måste tycka om att hålla på fixa, dona och greja med saker som hör till ett hus, eller iaf tycka det är väl investerad tid. Annars är det inte värt det. Sen kan man ju påverka hur mycket underhåll saker och ting gräver. Man kan ha underhållsfria trädgårdar och saker och ting.
Halverad förbrukning behöver inte nödvändigtvis vara lönsamt. Jag kör min 3kW patron när elen är som billigast och halverar istället inköpspriset på elen. Det går inte att göra med en 500w kompressor...P pmd skrev:
Sådana där siffror ska man ta med en rejäl nypa salt. Känns som att det är försäkringsbolag/byggbransch som använder detta för att minska ersättningar vid försäkringsskador samt förmå folk att renovera i onödan.S sigge1000 skrev:Exempel på teknisk livslängd för olika material och installationer:
- Tätskikt bakom kakel och klinker: 25-30 år.
- Våtrumstapet: 10-15 år.
- Varmvattenberedare: 10-15 år.
- Vattenledningar av koppar: 30-60 år.
- Avloppsledningar av gjutjärn: 40-50 år.
- Elsystem: 30-40 år.
- Takpapp (låglutande/platta konstruktioner): 20 år.
- Träpanel (fasad, byte): 40 år.
- Fönster med isolerglas: 25 år.
Sen beror det givetvis på ifall man använder kasst material när man bygger. Själv vet jag hus som är 100+ år som aldrig bytt träpanel t.ex. (och det ser inte ut att behövas heller).
Min tumregel är att man vänta med renovering/byte tills det verkligen behövs. Avloppsrören som uppnått teknisk livslängd kan hålla 20 år till och att då byta nu är ren kapitalförstöring.
Fast det där är väl närmast avskrivningstider för försäkringsbolag...S sigge1000 skrev:Exempel på teknisk livslängd för olika material och installationer:
- Tätskikt bakom kakel och klinker: 25-30 år.
- Våtrumstapet: 10-15 år.
- Varmvattenberedare: 10-15 år.
- Vattenledningar av koppar: 30-60 år.
- Avloppsledningar av gjutjärn: 40-50 år.
- Elsystem: 30-40 år.
- Takpapp (låglutande/platta konstruktioner): 20 år.
- Träpanel (fasad, byte): 40 år.
- Fönster med isolerglas: 25 år.
Min panel från 1946 är fortfarande prima.
Min beredare från 1982 fungerar fortfarande perfekt
Inget annat gammalt ser det minsta dåligt ut och inga läkage.
Spisen och tvättmaskinen från 2001-02 går fortfarande bra.
Byter man bara när det pajjar så håller saker i regel betydligt längre.
Och byter man själv på sin fritid så kostar det inte mycket pengar att bo i hus.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Precis! Vi har som husägare, tack och lov, ett stort självbestämmande. Vi kan välja att måla träpanelen med en bra färg, som gör att träet bevaras och inte ruttnar. Vi kan välja att göra takbytet när vi tycker det är lämpligt, för bästa ekonomi när takbeläggningen är slut, och vi kan göra jobbet själva till en lägre kostnad (eller leja ut det och betala flera hundra tusen). Vi kan byta de äggskalstunna avloppsrören själva för några tusen (eller leja ut jobbet och betala ännu flera tusen). Vi kan låta installera en eller flera jordfelsbrytare i 70-talshuset för bättre elsäkerhet (eller få total panik och låta elektrikern riva ut varenda kabel för att den är "gammal"). Och så vidare.Huddingebo skrev:
Att hålla på och skrämmas med miljonkostnader för husunderhåll känns kontraproduktivt. Visst, det är nog ingen konst för en vidlyftig person att underhålla ett hus för sjusiffriga belopp, men det är inget måste. Huset går fint att bo i även till en rimligare kostnad. Och vi som arbetar på våra hus själva lär också känna dem.
Å andra sidan behöver du väl ha ett uppkopplat styrsystem? Jag gissar att du inte sätter på och stänger av varmvattenberedaren manuellt.Attitudeswe skrev:
Hur länge håller den legionellafri temperatur f.ö?
Allt handlar om vilket skick man vill lämna efter sig och vad det kostar vid försäljning. Vårt hus var billigt att bo i för förra ägaren eftersom han ialdrig renoverade. Han tapetserade inte ens om. Han hade installerat bergvärme och bytt taket pga läcka. That’s it. Han lämnade alltså efter sig 30 års renoveringsskuld som jag uppskattar kostade dödsboet ca 2 mkr vid försäljning. Det är åtminstone vad vi budgeterade för och satte vårt budtak efter när vi jämförde med andra objekt i området, och vi köpte för precis vårt budtak.
2 mkr plus hans renoveringar för kanske 250 kkr utslaget på 30 år blir 75 kkr per år. Och då bodde han dessutom med väldigt sliten interiör och exteriör en stor del av tiden.
2 mkr plus hans renoveringar för kanske 250 kkr utslaget på 30 år blir 75 kkr per år. Och då bodde han dessutom med väldigt sliten interiör och exteriör en stor del av tiden.
Styrsystem med hårdvara för 150kr: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.pyP pmd skrev:
Sparar mig 2000kr/år i SE3 (är ju ett 10kWh vattenbatteri). Styr även effekttoppar så det sparar ytterligare 100kr/mån.
Vattnet i laddningen når minst 50 grader varje dygn och legionellaprogram enligt inställning. Vattnet i toppen där det tappas ur faller aldrig under 50 grader vid normal använding (300L tank)
I praktiken laddar jag ofta 60 grader plus 2ggr/dag, men är det kraftigt minus dagtid och höga priser hela natten blir det 78 grader på dagen och 50 på natten...
Exempel på styrningsutfall med pris(rött) och måltemp(blått) (notera att tanken sällan laddar ur till måltemp men nästan alltid laddar upp till måltemp tack vare termostat rampning):
Redigerat:
Fast ifall man som den personen inte planerar att sälja så kanske han tyckte det var bättre att spendera pengarna på annat. Han kanske föredrog att ha råd med lite årliga solsemestrar för att sätta guldkant på de sista åren istället för att sitta hemma och fila på huset för att arvingarna skulle få några extra kronor.mrsnhp skrev:
Allt handlar om vilket skick man vill lämna efter sig och vad det kostar vid försäljning. Vårt hus var billigt att bo i för förra ägaren eftersom han ialdrig renoverade. Han tapetserade inte ens om. Han hade installerat bergvärme och bytt taket pga läcka. That’s it. Han lämnade alltså efter sig 30 års renoveringsskuld som jag uppskattar kostade dödsboet ca 2 mkr vid försäljning. Det är åtminstone vad vi budgeterade för och satte vårt budtak efter när vi jämförde med andra objekt i området, och vi köpte för precis vårt budtak.
2 mkr plus hans renoveringar för kanske 250 kkr utslaget på 30 år blir 75 kkr per år. Och då bodde han dessutom med väldigt sliten interiör och exteriör en stor del av tiden.
