returen returen skrev:
i dessa gamla är det alltid bara remskivesidans lager som går
i de nya från hinsene är det tvärt om och dessa är gjorda i kinesium och du förstör axeln om du försöker dra
Nu var det kanske remskivesidan som var sämst på min, minns inte, men jag hade en vattenläcka som innebar att det droppade lite vatten på min motor vilket skyndade på processen att förstöra lagren. Så var inte bara naturligt åldrande/slitage i mitt fall.
 
J JFrisk skrev:
Nu var det kanske remskivesidan som var sämst på min, minns inte, men jag hade en vattenläcka som innebar att det droppade lite vatten på min motor vilket skyndade på processen att förstöra lagren. Så var inte bara naturligt åldrande/slitage i mitt fall.
dessa lager håller 15 år oavsett vatten eller inte
 
Maskinen åter på banan igen, funkar perfekt Bytte bara remskivelagret. Var lite osäker på hur långt lagret skulle skjutas på axel. Spår syntes en bit upp. Värmde lagret något på kaminen, kanske 60-70 grader. Då nästan trillade det i botten och fastnade där, när det kyldes. Kanske det blev större axialspel då (men det ska vara ett spel, det finns fjäderbrickor som styr).
Tredje reparationen, tidigare har det varit värmeelement och omlött kretskort. Inget dyrt alltså.
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
V vedbodgubben skrev:
Maskinen åter på banan igen, funkar perfekt Bytte bara remskivelagret. Var lite osäker på hur långt lagret skulle skjutas på axel. Spår syntes en bit upp. Värmde lagret något på kaminen, kanske 60-70 grader. Då nästan trillade det i botten och fastnade där, när det kyldes. Kanske det blev större axialspel då (men det ska vara ett spel, det finns fjäderbrickor som styr).
Tredje reparationen, tidigare har det varit värmeelement och omlött kretskort. Inget dyrt alltså.
nu går den i 15 år till
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.