8 349 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
Underhålla eller byta tvättmaskin
Hur ser axeländan ut i hålet, i bland när man har avdragare så spänns det upp och man får knacka till på spännbulten rätt så hårt, det blir som ett knix mot axeln som gör att det släpper. Innanför remskivan är axeln rätt tjock, det kan tyda på att den sitter på kona eller är gängad med Loctight på gängan.
Edit Med kona brukar det vara en mutter längst ut.
Edit Med kona brukar det vara en mutter längst ut.
Väldigt bra tråd jag gillar också att fixa saker istf att köpa nytt.Höll liv i ellux diskmaskin i flera år genom att löda om dåliga lödpunkter på kretskortet.Höll liv i en redan minst 20 år gammal tvättmaskin genom att ta delar från en ännu äldre maskin men av samma typ.
Tack för goda idéer!J jonaserik skrev:Hur ser axeländan ut i hålet, i bland när man har avdragare så spänns det upp och man får knacka till på spännbulten rätt så hårt, det blir som ett knix mot axeln som gör att det släpper. Innanför remskivan är axeln rätt tjock, det kan tyda på att den sitter på kona eller är gängad med Loctight på gängan.
Edit Med kona brukar det vara en mutter längst ut.
Det ser bara ut att vara en liten svarvtapp kvar av ett lite ocentrerat stickstål. Axeln slutar några millimeter innanför remskivan och det är inga synliga gängor i remskivan, borde inte den vara genomgående gängad om det vore gängat? Truman snurrar dessutom åt båda håll så misstänker den sitter på annat vis än med gänga?
Finns det några bra avdragare för ändamålet? Vilken yrkesgrupp håller på med sånt här, tänker någon form av maskin/industri-service, men kommer inte på konkret. Det är ju en rätt nätt del man enkelt kunde ta med för hjälp av någon med erfarenheten och de rätta verktygen.
Edit:
Denna motor är det nog:
https://reservdelarvitvaror.se/shop/motor-2662p.html
På den bilden ser det dock ut att vara två material i skivan, kan det ge några mer ledtrådar kring hur den sitter?
Redigerat:
Om du inte vill investera i en avdragare men har ett skruvstycke kanske det funkar?
Öppna så att axeln precis går in och ställ remskivan på backarna. Sedan bankar du på axeln. Risk att du stukar axeländan dock om du använder ståldorn. Bulten/gängstången du har kanske är tillräckligt mjuk.
/Höghus
Öppna så att axeln precis går in och ställ remskivan på backarna. Sedan bankar du på axeln. Risk att du stukar axeländan dock om du använder ståldorn. Bulten/gängstången du har kanske är tillräckligt mjuk.
/Höghus
Skivan kan vara krymt på och då sitter den stumt, det med gänga är inte troligt då den snurrar 2 vägar.
Det finns avdragare, men lite överkurs att köpa en som du kanske bara använder 1 eller 2 ggr. Har du en bilverkstad i närheten och är vän med dom, dom brukar ha en hydralpress för just pressning av lager och annat.
Det med press är liksom ett måste på en bilverkstad eller mekanisk verkstad.
Edit Det sitter inte någon stoppskruv genom skivan och ner mot axeln, sen är det kanske ett kilspår med så inte skivan kan snurra runt på axeln.
Det finns avdragare, men lite överkurs att köpa en som du kanske bara använder 1 eller 2 ggr. Har du en bilverkstad i närheten och är vän med dom, dom brukar ha en hydralpress för just pressning av lager och annat.
Det med press är liksom ett måste på en bilverkstad eller mekanisk verkstad.
Edit Det sitter inte någon stoppskruv genom skivan och ner mot axeln, sen är det kanske ett kilspår med så inte skivan kan snurra runt på axeln.
Höghus skrev:
Det var ungefär så jag gjorde, gjorde ett passande uttag i MDFen för att få grepp bara runt skivan. Försökte både med att slå och med kraft från tvingar.J JFrisk skrev:Tack för goda idéer!
Det ser bara ut att vara en liten svarvtapp kvar av ett lite ocentrerat stickstål. Axeln slutar några millimeter innanför remskivan och det är inga synliga gängor i remskivan, borde inte den vara genomgående gängad om det vore gängat? Truman snurrar dessutom åt båda håll så misstänker den sitter på annat vis än med gänga?
Finns det några bra avdragare för ändamålet? Vilken yrkesgrupp håller på med sånt här, tänker någon form av maskin/industri-service, men kommer inte på konkret. Det är ju en rätt nätt del man enkelt kunde ta med för hjälp av någon med erfarenheten och de rätta verktygen.
Tänkte i morse att jag skulle ha i lite olja, inga stora förväntningar av det men tänkte att det i alla fall inte skulle skada. Under natten hade MDFen med uttaget, kanske inte helt förvånande, gått av och alla tvingar trillat i golvet, rotorn låg i alla fall kvar på bänken, remskivan hade inte rört sig.
Tror det är för trångt att komma åt runt remskivan med mitt skruvstycke, tänker att MDFen borde fungerat om principen skulle fungera. Får kanske besöka en bilverkstad och se vad de har. Eller börja med bilintresserade grannen...
Har kollat efter stoppskruvar eller annat men kan inte hitta något sånt. Får se om jag hittar någon med avdragare.J jonaserik skrev:Skivan kan vara krymt på och då sitter den stumt, det med gänga är inte troligt då den snurrar 2 vägar.
Det finns avdragare, men lite överkurs att köpa en som du kanske bara använder 1 eller 2 ggr. Har du en bilverkstad i närheten och är vän med dom, dom brukar ha en hydralpress för just pressning av lager och annat.
Det med press är liksom ett måste på en bilverkstad eller mekanisk verkstad.
Edit Det sitter inte någon stoppskruv genom skivan och ner mot axeln, sen är det kanske ett kilspår med så inte skivan kan snurra runt på axeln.
Funderar på att köpa en avdragare och testa, duger Biltemas variant? Behövs det med all säkerhet en ordentligare variant är det ju bara dumt att köpa biltemas och direkt söka upp någon med de rätta verktygen.
En avdragare har klor som biter in bakom skivan, men det är svårt att få den absolut dikt och då kan skivan knäckas där spåren för remmen ska sitta. Bäst är med en hydralisk press och en stålplatta som är som ett U att trä bakom skivan. Då blir det en absolut press rakt ner och kraften ska nog ta den. Så i mitt tycke så chansa inte på en köpt avdragare utan gå till som har en press och vet hur man hanterar den. Skivan kan gå i bitar iaf , men du har försökt.
Efter lite stillestånd tog jag en jakt idag på lunchen bland möjliga verkstäder. Hittade inget bra konkret men på Elon lyckades jag i alla fall få låna en "standard-avdragare". Väl hemma gjorde jag ett försök att få av remskivan. Redan med en enkel trearmars avdragare gick det förvånansvärt lätt. Nu är remskiva och främre lager av. Bakre lagret kom jag inte åt med avdragaren, det var nog lite stor modell för uppgiften. Men lagret kan jag nog få av på annat vis.
Nu ska det bara beställas korrekt lager och återmonteras. Lagret är märkt INA 6202, vad väljer jag lämpligast för kullager? Jag betalar hellre lite mer för lagret än behöver byta det igen.
Är detta ett lämpligt köp?
https://www.remlagret.se/products/6...MI946Agabg8gIVEQd7Ch2AoAXLEAQYASABEgLDevD_BwE
Det är ju idag stål-tätat, men verkar ju kommit in vatten så tänker att gummi-tätning kan vara en idé, eller har det andra nackdelar?
Tycker lagret känns förvånansvärt bra jämfört med maskinen lät.
Edit:
Märkningen på motorn säger 13400RPM Även om det visserligen bara är vid centrifugering och således ganska korta intervaller är det kanske dumt att välja ett lager märkt med gränsvarvtal 13000RPM.
Är det fördel med ett tätt lager, trots övervarvning på ~3% några minuter i veckan för att ha ett tätt lager jämfört med ett lager som riskerar ta in vatten?
Nu ska det bara beställas korrekt lager och återmonteras. Lagret är märkt INA 6202, vad väljer jag lämpligast för kullager? Jag betalar hellre lite mer för lagret än behöver byta det igen.
Är detta ett lämpligt köp?
https://www.remlagret.se/products/6...MI946Agabg8gIVEQd7Ch2AoAXLEAQYASABEgLDevD_BwE
Det är ju idag stål-tätat, men verkar ju kommit in vatten så tänker att gummi-tätning kan vara en idé, eller har det andra nackdelar?
Tycker lagret känns förvånansvärt bra jämfört med maskinen lät.
Edit:
Märkningen på motorn säger 13400RPM Även om det visserligen bara är vid centrifugering och således ganska korta intervaller är det kanske dumt att välja ett lager märkt med gränsvarvtal 13000RPM.
Är det fördel med ett tätt lager, trots övervarvning på ~3% några minuter i veckan för att ha ett tätt lager jämfört med ett lager som riskerar ta in vatten?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Du behöver nog inget special. Ett vanligt standard typ 6202 2RS1 av märkeskvalitet är väl det som behövs om båda är lika.
Orginallagret har tillräcklig kvalitet och tätning om det höll 20år, skaffa ett sånt och hoppas att maskinen går 5år till.J JFrisk skrev:Efter lite stillestånd tog jag en jakt idag på lunchen bland möjliga verkstäder. Hittade inget bra konkret men på Elon lyckades jag i alla fall få låna en "standard-avdragare". Väl hemma gjorde jag ett försök att få av remskivan. Redan med en enkel trearmars avdragare gick det förvånansvärt lätt. Nu är remskiva och främre lager av. Bakre lagret kom jag inte åt med avdragaren, det var nog lite stor modell för uppgiften. Men lagret kan jag nog få av på annat vis.
Nu ska det bara beställas korrekt lager och återmonteras. Lagret är märkt INA 6202, vad väljer jag lämpligast för kullager? Jag betalar hellre lite mer för lagret än behöver byta det igen.
Är detta ett lämpligt köp?
[länk]
Det är ju idag stål-tätat, men verkar ju kommit in vatten så tänker att gummi-tätning kan vara en idé, eller har det andra nackdelar?
Tycker lagret känns förvånansvärt bra jämfört med maskinen lät.
Har du ett skruvstycke av lite större format så rotorn får plats emellan käftarna. Lägg 2 plattjärn under lagret och på skruvstycket. Ta ett dorn som är mindre än axeln ( gärna av koppar/mässing ) och knacka ner axeln, ett dorn av stål kan stuka axeländan lite, dornet bör vara ca 2-3 mm smalare så brukar det gå. När du ska få till baka lagren så värmer du dom i ugnen till 70 C ca 20 min, dom bukar ramla på då. Ha ev . ett rör som går på axeln och träffar innerringen på främre lagret så kan du knacka ner det på plats. LIka på det bakre lagret. Glöm inte att sätta dit saker som ska sitta bakom lagren. Angående lagren så är det dubbel-Z , täta på båda sidor( kan vara andra märkningar ) som gäller och dom är klara med fett i .J JFrisk skrev:
