Hej, har ett götenehus från 1996 med råspont, betongpannor och papp - hittade ett par ställen på krypvinden där jag sett ett par mörkare partier, kollade med fuktmätare men det var torrt. Taket snart 30 år men swr kanonfint ut, så jag undrar vad ni hade gjort;
i) öppnat upp och byter de två brädorna (ca 0,5 kvm) och tätar samt återställer med ny skarvad papp
ii) byter hela taket
Ingen vatteninträngning men någon fukt har ju kommit in senaste åren där trät mörkna5.
i) öppnat upp och byter de två brädorna (ca 0,5 kvm) och tätar samt återställer med ny skarvad papp
ii) byter hela taket
Ingen vatteninträngning men någon fukt har ju kommit in senaste åren där trät mörkna5.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Själv kollar jag taket och byter de som ev spruckit eller lägger till rätta de pannor som inte ligger korrekt varje år, så tycker jag att tak från nittiotalet ska skötas för att reducera risken för inträngande vatten.
Om man inte ser över och fixar sitt tak regelbundet är det nog bäst att låta byta det när det fyllt 30 år.
Om man inte ser över och fixar sitt tak regelbundet är det nog bäst att låta byta det när det fyllt 30 år.
inget trasigt, men den där infästningen rakt igenom är ju en risk, så jag tänkte i vilket fall byta ut det partiet och återlägga pannorna, menar du @Jönas: att det kan skapa andra problem ? Har också bytt en del pannor som varit trasiga genom åren, kanske 5-6 stycken inge mer. Mest för att jag skall sova bättre om natten dock.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 540 inlägg
Inget att se här, gå vidare.
Att en ynka bräda blivit lite mörk på grund av ett läckage som är åtgärdat, är absolut ingen fara på taket.
Klart man kan peta i det om man vill, men vara medveten om att det är 100% kapitalförstöring för att man vill tillfredsställa sina egna hjärnspöken.
Att en ynka bräda blivit lite mörk på grund av ett läckage som är åtgärdat, är absolut ingen fara på taket.
Klart man kan peta i det om man vill, men vara medveten om att det är 100% kapitalförstöring för att man vill tillfredsställa sina egna hjärnspöken.
Efter 30år är det dags att byta underlagspapp, men jag tycker du bör återanvända betongpannorna de håller lätt 60 eller kanske 100år..
Pappen torkar och går lätt sönder efter så lång tid. Men som nästan alla nämnt så är det nog ingen fara, det håller säkert 1-5år kanske 10år till.
Pappen torkar och går lätt sönder efter så lång tid. Men som nästan alla nämnt så är det nog ingen fara, det håller säkert 1-5år kanske 10år till.

