8 356 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
Underhålla eller byta tvättmaskin
Nu har maskinen gått ett par tvättar efter bytet och allt verkar vara i sin ordning. Vattenläckan fortgick dock som tidigare. Letade och kollade utan att hitta något. Till slut såg jag att det var lite fuktigt runt tunna slangen som går från trumma till tvättmedelsfack. Var bara lite fuktigt och syntes knappt något vatten under tvätten.
Nåja, det var det bästa jag kunde hitta så satte några varv vulktape runt. En tvätt är avklarad och maskinen ser tror och fin ut.
Gummit i slangen kändes ok men hade en reva (från montage?) Och satt inte helt tight (spåret i bussningnen kändes bredare än hål+fläns). Baljan hade en fläns på 1-2mm runt hållet.
Bör jag genast köpa ny slang och byta eller kan jag lita på min lagning över tid?
Nåja, det var det bästa jag kunde hitta så satte några varv vulktape runt. En tvätt är avklarad och maskinen ser tror och fin ut.
Gummit i slangen kändes ok men hade en reva (från montage?) Och satt inte helt tight (spåret i bussningnen kändes bredare än hål+fläns). Baljan hade en fläns på 1-2mm runt hållet.
Bör jag genast köpa ny slang och byta eller kan jag lita på min lagning över tid?
Tja jag hade kört på du märker ju om den börjar läcka igenJ JFrisk skrev:Nu har maskinen gått ett par tvättar efter bytet och allt verkar vara i sin ordning. Vattenläckan fortgick dock som tidigare. Letade och kollade utan att hitta något. Till slut såg jag att det var lite fuktigt runt tunna slangen som går från trumma till tvättmedelsfack. Var bara lite fuktigt och syntes knappt något vatten under tvätten.
Nåja, det var det bästa jag kunde hitta så satte några varv vulktape runt. En tvätt är avklarad och maskinen ser tror och fin ut.
Gummit i slangen kändes ok men hade en reva (från montage?) Och satt inte helt tight (spåret i bussningnen kändes bredare än hål+fläns). Baljan hade en fläns på 1-2mm runt hållet.
Bör jag genast köpa ny slang och byta eller kan jag lita på min lagning över tid?
Jag gör så! Maskinen är åter ihopskruvad och ska in på sin rätta plats när golvet är städat.electroluxaren skrev:
Dock är jag mindre säker på om jag märker om det börjar läcka, allt vatten stannade i maskinen. Märkte inget innan lagret blev dåligt.
Om det läcker nån mer stans så är flytande packning från Biltema det bästa. Hade läckage runt elementen å en skarv på baksidan av trumman på min gamle Wascator WE60 å då tog jag ut elementen å sprutade flytande packning runt å det har hållit i snart 1 år nu
Och så länge hjälpte det...
Igår gick plötsligt strömmen. Hade lite mycket last så trodde en av huvudsäkringarna gått. Visade sig dock att det var jordfelsbrytaren.
Nu går jordfelsbrytaren i princip omedelbart efter att man slår på maskinen.
Insåg precis nu att maskinen kanske försökte fortsätta där den var... nu när den är tömd och "nödöppnad" testade jag igen. Drog på centrifugeringsprogram så går både vattenpump och trumman snurrar utan problem. Misstänker starkt att det är värmeelementet som gett upp denna gång?
Igår gick plötsligt strömmen. Hade lite mycket last så trodde en av huvudsäkringarna gått. Visade sig dock att det var jordfelsbrytaren.
Nu går jordfelsbrytaren i princip omedelbart efter att man slår på maskinen.
Insåg precis nu att maskinen kanske försökte fortsätta där den var... nu när den är tömd och "nödöppnad" testade jag igen. Drog på centrifugeringsprogram så går både vattenpump och trumman snurrar utan problem. Misstänker starkt att det är värmeelementet som gett upp denna gång?
Är det ingen läcka som rinner på motorn så kan det absolut vara elementetJ JFrisk skrev:Och så länge hjälpte det...
Igår gick plötsligt strömmen. Hade lite mycket last så trodde en av huvudsäkringarna gått. Visade sig dock att det var jordfelsbrytaren.
Nu går jordfelsbrytaren i princip omedelbart efter att man slår på maskinen.
Insåg precis nu att maskinen kanske försökte fortsätta där den var... nu när den är tömd och "nödöppnad" testade jag igen. Drog på centrifugeringsprogram så går både vattenpump och trumman snurrar utan problem. Misstänker starkt att det är värmeelementet som gett upp denna gång?
Beställde ett nytt element, andra funktioner var det ju inget fel på.electroluxaren skrev:
Lite otålig som man är tog jag bort elementet för att se så det inte är fler bitar som behöver beställas. Efter borttagande av ett par bitar kalk ser det ut såhär. Tror nog felet är identifierat...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det satt ordentliga kalkproppar på denna och det ser onekligen ut på patronen som den gått väldigt varm ungefär på mitten. Nu var en ny patron rätt billig och förhoppningsvis hyfsat lätt att få dit tätt igen, men ska nog ändå dra lärdom av detta och försöka avkalka maskinen i framtiden.
Skulle kanske köpt med en ny vattenpump också, som felen kommer nu lär väl den vara nästa typiska sak och ge upp snart den med...
Skulle kanske köpt med en ny vattenpump också, som felen kommer nu lär väl den vara nästa typiska sak och ge upp snart den med...
Jätte lättat få tätJ JFrisk skrev:Ja, det satt ordentliga kalkproppar på denna och det ser onekligen ut på patronen som den gått väldigt varm ungefär på mitten. Nu var en ny patron rätt billig och förhoppningsvis hyfsat lätt att få dit tätt igen, men ska nog ändå dra lärdom av detta och försöka avkalka maskinen i framtiden.
Skulle kanske köpt med en ny vattenpump också, som felen kommer nu lär väl den vara nästa typiska sak och ge upp snart den med...
Dra bara muttern med handkraft som ett barns
Tänkte det borde vara så, men vågade inte tro något innan allt var på plats.electroluxaren skrev:
Elementet dök upp idag, likt tidigare men inte identiskt. Snabbt installerat. Åkte iväg och köpte lite avkalkning för att inte riskera att någon kalkklump låg kvar och körde sönder pumpen det första som hängde. Körde sköljprogram och nu en snabbtvätt. Vattnet varmt och maskinen verkar gå, hoppas det håller sig så en stund framöver också!
Vet inte hur andra tvättmaskiner är, men denna känns ganska logisk och enkel att underhålla.
Den är väldigt servicevänlig jaJ JFrisk skrev:Tänkte det borde vara så, men vågade inte tro något innan allt var på plats.
Elementet dök upp idag, likt tidigare men inte identiskt. Snabbt installerat. Åkte iväg och köpte lite avkalkning för att inte riskera att någon kalkklump låg kvar och körde sönder pumpen det första som hängde. Körde sköljprogram och nu en snabbtvätt. Vattnet varmt och maskinen verkar gå, hoppas det håller sig så en stund framöver också!
Vet inte hur andra tvättmaskiner är, men denna känns ganska logisk och enkel att underhålla.
Medlem
· Gävleborgs Län
· 35 inlägg
Tack JFrisk och Electroluxaren för inspirerande tips.
Min Sverigetvätt 04 började vissla. Motoraxeln befanns kännas lite grusig.
Använde en standard 2-armad avdragare till remhjulet. En 15mm U-nyckel innanför gav bättre greppyta.
Värmde med varmluftpistol. Oklar om det hjälpte till. Däremot att knack hårt på avdragaren, gav kanske en tiondels millimeter. Axel är räfflad, så det går trögt hela tiden.
Jo, gjorde arbetet på komplett motor, mindre risk för skador.
Sågade ett hack i en lång M10-bult/skruv, för specialskruvarna.
Beställt lager (SKF), av standardutförande, CN, då jag inte kunde utröna vad VQ52G betydde. Men det känns inte som något besvärligt driftfall.
Behåller nog lagret i lilländen, då jag inte vågar ge mig på att ta bort magnetringen, brukar var sprött material.(fast köpte även det lagret).
Min Sverigetvätt 04 började vissla. Motoraxeln befanns kännas lite grusig.
Använde en standard 2-armad avdragare till remhjulet. En 15mm U-nyckel innanför gav bättre greppyta.
Värmde med varmluftpistol. Oklar om det hjälpte till. Däremot att knack hårt på avdragaren, gav kanske en tiondels millimeter. Axel är räfflad, så det går trögt hela tiden.
Jo, gjorde arbetet på komplett motor, mindre risk för skador.
Sågade ett hack i en lång M10-bult/skruv, för specialskruvarna.
Beställt lager (SKF), av standardutförande, CN, då jag inte kunde utröna vad VQ52G betydde. Men det känns inte som något besvärligt driftfall.
Behåller nog lagret i lilländen, då jag inte vågar ge mig på att ta bort magnetringen, brukar var sprött material.(fast köpte även det lagret).
i dessa gamla är det alltid bara remskivesidans lager som gårV vedbodgubben skrev:Tack JFrisk och Electroluxaren för inspirerande tips.
Min Sverigetvätt 04 började vissla. Motoraxeln befanns kännas lite grusig.
Använde en standard 2-armad avdragare till remhjulet. En 15mm U-nyckel innanför gav bättre greppyta.
Värmde med varmluftpistol. Oklar om det hjälpte till. Däremot att knack hårt på avdragaren, gav kanske en tiondels millimeter. Axel är räfflad, så det går trögt hela tiden.
Jo, gjorde arbetet på komplett motor, mindre risk för skador.
Sågade ett hack i en lång M10-bult/skruv, för specialskruvarna.
Beställt lager (SKF), av standardutförande, CN, då jag inte kunde utröna vad VQ52G betydde. Men det känns inte som något besvärligt driftfall.
Behåller nog lagret i lilländen, då jag inte vågar ge mig på att ta bort magnetringen, brukar var sprött material.(fast köpte även det lagret).
i de nya från hinsene är det tvärt om och dessa är gjorda i kinesium och du förstör axeln om du försöker dra

