20 956 läst ·
254 svar
21k läst
254 svar
Underhåll på reaktor höjer elpriserna igen
Kort så börjar ju de här snurrorna få problem inkl mikroplastfrågan
"Ett oväntat och ökande antal fel på vindturbiner, till stor del i nyare och större modeller, drar ner vinsterna för några av världens största tillverkare, då både Siemens Gamesa, GE och Vestas rapporterar stora reparations- och underhållsförluster."
https://www.energinyheter.se/20230315/28767/darfor-ber-vindkraftsindustrin-om-mer-allmosor
"Ett oväntat och ökande antal fel på vindturbiner, till stor del i nyare och större modeller, drar ner vinsterna för några av världens största tillverkare, då både Siemens Gamesa, GE och Vestas rapporterar stora reparations- och underhållsförluster."
https://www.energinyheter.se/20230315/28767/darfor-ber-vindkraftsindustrin-om-mer-allmosor
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Vindkraftverken kommer ju igång iaf till skillnad från kärnkraftverkenP paralun skrev:Kort så börjar ju de här snurrorna få problem inkl mikroplastfrågan
"Ett oväntat och ökande antal fel på vindturbiner, till stor del i nyare och större modeller, drar ner vinsterna för några av världens största tillverkare, då både Siemens Gamesa, GE och Vestas rapporterar stora reparations- och underhållsförluster."
[länk]
Men visst, lägg era pensionspengar i en kärnkraftfond och sen lev gott av avkastningen. För det borde ju finnas tillräckligt många faktaresistendagubbar här för att finansiera ett kärnkraftverk. Det är bara börja bygga!
Njau finska OL3 är uppe på full effekt och R4 startar nästa vecka.Ossian K Olsson skrev:
Däremot så blir ju ett vindkraftverk mycket dyrare att bygga i framtiden och man har nog kraftigt underskattat olika komponenters hållfasthet. Eller är det för dyrt att bygga så det håller?
GE ser ut att lägga ner sin vindkraftsverksamhet och istället satsa på SMR reaktorer som BWRX-300.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jaså? Så någon har alltså uppfunnit vindkraft som "kommer igång" när det är högtryck (som kallast och väldigt lite vind) på vintern när det behövs mest effekt! Har du koll på varifrån Danmark får sin el varenda gång det är högtryck i södra Skandinavien? Vind el från Norra Tyskland, Sverige? Nej det är fossilt.Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Det är så ett elsystem fungerar. Vart får du din el ifrån när kärnkraftverket stängs ner helt oplanerat?G OMathson skrev:Jaså? Så någon har alltså uppfunnit vindkraft som "kommer igång" när det är högtryck (som kallast och väldigt lite vind) på vintern när det behövs mest effekt! Har du koll på varifrån Danmark får sin el varenda gång det är högtryck i södra Skandinavien? Vind el från Norra Tyskland, Sverige? Nej det är fossilt.
Vindkraften är väldigt ofta nere under 10% av installerad effekt. Hur många gånger har kärnkraften varit under 50%? Nu ökar risken för det med färre reaktorer. Men har man ett tiotal så blir leveranssäkerheten från kärnkraft riktigt bra.
Jo och jag själv ser gärna havsbaserade vindkraftverk SAMT nya SMR reaktorer i tillräckligt antal OCH med samma konkurrensförutsättningar. Precis så här ser den "gröna ekonomin" ut i USA där deras DOE pekat ut framtiden.Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Det varför bara SMR? Varför inte Gen 4, gen 5 eller andra kärnkraftverk som bara finns på pappret?P paralun skrev:
Kärnkraft kan inte konkurrera med vindkraft. Det är ju därför vindkraft ska stoppas.
Har aldrig fattat varför man vill ha höga elkostnader.
Finns tillräckligt med företag som är fällda för just kartellbildning/prissamarbete så att ifall du tror att det inte förekommer säger mest om dig själv.AndersPS skrev:
Personligen har jag ingen möjlighet (eller har någonsin haft) att syssla med karteller så tyvärr stämde inte din diagnos av mig.
Prismässigt slår de inte vindkraft. Men i och med att elen då blir dyr när vindkraften inte producerar så tror jag att snittpriset på kärnkraftselen ändå gör att den bär sig.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej varför ska vi krångla till det med gen4/5 reaktorer? Det klarar nog världens forskare av att få till.Ossian K Olsson skrev:
Den här finns ju, gen 3
BWRX-300 (gepower.com)
Sen har vi då höga elpriser för att Sverige och Tyskland har lagt ner fem stycken större kärnreaktorer och Tyskland blev beroende av rysk fossilgas. Den bittra sanningen för Energiewende!