P
K Klacken skrev:
Va???
För 299,00 kr/månad kan jag förklara vad han menar :cool:
 
L lbgu skrev:
Även ifall det inte är tillåtet så förekommer det ändå. Att tro annat är att vara naiv. Se bara på vad skogsbolagen betalar skogsägare för timmer. Finns inte på kartan att de inte har inofficiella överenskommelser.
Som man känner sig själv känner man andra?
 
Ossian K Olsson
P paralun skrev:
Kort så börjar ju de här snurrorna få problem inkl mikroplastfrågan

"Ett oväntat och ökande antal fel på vindturbiner, till stor del i nyare och större modeller, drar ner vinsterna för några av världens största tillverkare, då både Siemens Gamesa, GE och Vestas rapporterar stora reparations- och underhållsförluster."
[länk]
Vindkraftverken kommer ju igång iaf till skillnad från kärnkraftverken (:

Men visst, lägg era pensionspengar i en kärnkraftfond och sen lev gott av avkastningen. För det borde ju finnas tillräckligt många faktaresistendagubbar här för att finansiera ett kärnkraftverk. Det är bara börja bygga!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vindkraftverken kommer ju igång iaf till skillnad från kärnkraftverken :)

Men visst, lägg era pensionspengar i en kärnkraftfond och sen lev gott av avkastningen. För det borde ju finnas tillräckligt många faktaresistendagubbar här för att finansiera ett kärnkraftverk. Det är bara börja bygga!
Njau finska OL3 är uppe på full effekt och R4 startar nästa vecka.
Däremot så blir ju ett vindkraftverk mycket dyrare att bygga i framtiden och man har nog kraftigt underskattat olika komponenters hållfasthet. Eller är det för dyrt att bygga så det håller?
GE ser ut att lägga ner sin vindkraftsverksamhet och istället satsa på SMR reaktorer som BWRX-300.
 
  • Gilla
Anders.o93
  • Laddar…
G
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vindkraftverken kommer ju igång iaf till skillnad från kärnkraftverken :)

Men visst, lägg era pensionspengar i en kärnkraftfond och sen lev gott av avkastningen. För det borde ju finnas tillräckligt många faktaresistendagubbar här för att finansiera ett kärnkraftverk. Det är bara börja bygga!
Jaså? Så någon har alltså uppfunnit vindkraft som "kommer igång" när det är högtryck (som kallast och väldigt lite vind) på vintern när det behövs mest effekt! Har du koll på varifrån Danmark får sin el varenda gång det är högtryck i södra Skandinavien? Vind el från Norra Tyskland, Sverige? Nej det är fossilt.
 
  • Gilla
Anders.o93
  • Laddar…
Ossian K Olsson
G OMathson skrev:
Jaså? Så någon har alltså uppfunnit vindkraft som "kommer igång" när det är högtryck (som kallast och väldigt lite vind) på vintern när det behövs mest effekt! Har du koll på varifrån Danmark får sin el varenda gång det är högtryck i södra Skandinavien? Vind el från Norra Tyskland, Sverige? Nej det är fossilt.
Det är så ett elsystem fungerar. Vart får du din el ifrån när kärnkraftverket stängs ner helt oplanerat?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vindkraften är väldigt ofta nere under 10% av installerad effekt. Hur många gånger har kärnkraften varit under 50%? Nu ökar risken för det med färre reaktorer. Men har man ett tiotal så blir leveranssäkerheten från kärnkraft riktigt bra.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är så ett elsystem fungerar. Vart får du din el ifrån när kärnkraftverket stängs ner helt oplanerat?
Jo och jag själv ser gärna havsbaserade vindkraftverk SAMT nya SMR reaktorer i tillräckligt antal OCH med samma konkurrensförutsättningar. Precis så här ser den "gröna ekonomin" ut i USA där deras DOE pekat ut framtiden.
 
Ossian K Olsson
P paralun skrev:
Jo och jag själv ser gärna havsbaserade vindkraftverk SAMT nya SMR reaktorer i tillräckligt antal OCH med samma konkurrensförutsättningar. Precis så här ser den "gröna ekonomin" ut i USA där deras DOE pekat ut framtiden.
Det varför bara SMR? Varför inte Gen 4, gen 5 eller andra kärnkraftverk som bara finns på pappret?

Kärnkraft kan inte konkurrera med vindkraft. Det är ju därför vindkraft ska stoppas.

Har aldrig fattat varför man vill ha höga elkostnader.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Som man känner sig själv känner man andra?
Finns tillräckligt med företag som är fällda för just kartellbildning/prissamarbete så att ifall du tror att det inte förekommer säger mest om dig själv.
Personligen har jag ingen möjlighet (eller har någonsin haft) att syssla med karteller så tyvärr stämde inte din diagnos av mig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Prismässigt slår de inte vindkraft. Men i och med att elen då blir dyr när vindkraften inte producerar så tror jag att snittpriset på kärnkraftselen ändå gör att den bär sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O3an rullar nu med 1440 MW (max 1450) efter utförd service/underhåll.
 
Redigerat:
G
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är så ett elsystem fungerar. Vart får du din el ifrån när kärnkraftverket stängs ner helt oplanerat?
Ja och det är därför Tyskland har ökat kolförbränningen med drygt 8%.
Lägger man ner kärnkraft så ökar fossilt.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det varför bara SMR? Varför inte Gen 4, gen 5 eller andra kärnkraftverk som bara finns på pappret?

Kärnkraft kan inte konkurrera med vindkraft. Det är ju därför vindkraft ska stoppas.

Har aldrig fattat varför man vill ha höga elkostnader.
Nej varför ska vi krångla till det med gen4/5 reaktorer? Det klarar nog världens forskare av att få till.
Den här finns ju, gen 3
BWRX-300 (gepower.com)
Sen har vi då höga elpriser för att Sverige och Tyskland har lagt ner fem stycken större kärnreaktorer och Tyskland blev beroende av rysk fossilgas. Den bittra sanningen för Energiewende!
 
  • Gilla
Anders.o93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.