P
K Klacken skrev:
[länk]
Tyvärr ligger det bakom en betalvägg, så tar det med en nypa salt.
 
RoTe RoTe skrev:
Höhöhöhö, det slutar liksom aldrig vara kul det där skämtet. 40 år gammal och till hälften nedlagd, men för all del, skämtet blir aldrig gammalt!
Höhö, dags för slutförvar.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ptja, med en tillgänglighetsfaktor på 84% så borde det vara enklare att planera än t.ex. vindkraft som ligger på 11%.
Eller tvärt om kanske? Med krav på bara 11 % tillgänglighet har man ju 89 % av tiden att lägga på underhåll.
 
K
MaxHugo skrev:
Tyvärr ligger det bakom en betalvägg, så tar det med en nypa salt.
Nej, det ligger verkligen inte bakom betalvägg!!!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Nej, det ligger verkligen inte bakom betalvägg!!!
Länken hänvisar i sin tur till länk hos Ny Teknik 2021 som källa och det är betalsida.
 
  • Gilla
Anonymiserad 238506
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Länken hänvisar i sin tur till länk hos Ny Teknik 2021 som källa och det är betalsida.
Jo så här ser då "avverkningen" ut och är ett känsligt ämne för vindkraftslobbyn.

Vindturbinblad med slitage, erosion synlig längs framkanten, mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Källan som säger 207kr/år och verk kommer från en inlägg på FB från ”Motvind Norge” enligt nyteknik.

Du vår väldigt gärna redovisa en lite seriösare källa till utsläpp i den nivån. Även på den nivån är det en ganska liten del av totalen.
 
K Klacken skrev:
Nej, det ligger verkligen inte bakom betalvägg!!!
Och ett citat från den är inte fel:
Mikroplaster och vindkraft
Att vindkraften skulle generera mikroplaster i enorma mängder är en myt som baseras på falska uppgifter. Ett vindkraftverk genererar cirka 0,15 kilo mikroplaster per år, vilket totalt motsvarar ca 650 kilo från alla Sveriges vindkraftverk (Ny Teknik 2021). Siffran ska förstås helst vara noll men utsläppen är försvinnande små jämfört med exempelvis vägtrafikens utsläpp på 8 000 ton mikroplaster per år. Naturvårdsverket har i ett regeringsuppdrag kartlagt viktiga källor till mikroplaster. I den rapporten nämns inte vindkraften som en sådan källa.

Ingen elproduktion är fri från miljöpåverkan men vindkraftens påverkan är i jämförelse låg. Vindkraften genomgår dessutom, precis som andra byggnationer och verksamheter, en prövning där Länsstyrelsen noggrant granskar påverkan på djur, natur och människor. Om påverkan är för stor ges inte tillstånd.
 
D Daniel 109 skrev:
Källan som säger 207kr/år och verk kommer från en inlägg på FB från ”Motvind Norge” enligt nyteknik.

Du vår väldigt gärna redovisa en lite seriösare källa till utsläpp i den nivån. Även på den nivån är det en ganska liten del av totalen.
Jo nu är det svårt att hitta "seriösa" rapporter om det här, det beror ju vem som beställt rapporten.

"Motvind Norge" kan mycket väl vara rätt! dvs 207kg/år (stor eloge till norrmännen för den här kampen!)
https://motvind.org/
 
Kan du hitta någon oseriös rapport då?
Men något som mer liknar en rapport än ett FB inlägg.
 
D Daniel 109 skrev:
Kan du hitta någon oseriös rapport då?
Men något som mer liknar en rapport än ett FB inlägg.
Jo jag hittar flera men ser inte vem som beställt.
Jag hittar ingen opartisk rapport. Sen problemet som sådant syns ju på bilden tidigare postad och med sann miljöreligiös syn på saken så borde det väl vara nollutsläpp av mikroplaster?
 
P paralun skrev:
Jo jag hittar flera men ser inte vem som beställt.
Jag hittar ingen opartisk rapport. Sen problemet som sådant syns ju på bilden tidigare postad och med sann miljöreligiös syn på saken så borde det väl vara nollutsläpp av mikroplaster?
Har du sett många rotorblad som sett ut så där?
Du tror inte det på bilden kan vara ett med materialfel eller som gått i extrem miljö på något sätt?
Jag kan visa bilder på utslitna däck men det betyder ju inte att alla däck tar slut på ett år.
 
K karlmb skrev:
Har du sett många rotorblad som sett ut så där?
Du tror inte det på bilden kan vara ett med materialfel eller som gått i extrem miljö på något sätt?
Jag kan visa bilder på utslitna däck men det betyder ju inte att alla däck tar slut på ett år.
Det är svårt att se från marken för de handfull snurror jag besökt.
Sen vill man fort därifrån pga det lågfrekventa hemska oljudet.
Men det finns massvis med bilder på sådan här "avverkning", förmodligen för dyrt att bygga mer hållfast.
Här hittar du några fler bilder
https://www.google.com/search?q=vin...4C_kQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1410&bih=730&dpr=1.25
 
K
K karlmb skrev:
Och ett citat från den är inte fel:
K karlmb skrev:
Och ett citat från den är inte fel:
Va???
 
K Klacken skrev:
Va???
Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.